Yleisötyön perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH60-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 14.10.2024
Ajoitus
06.09.2024 - 21.10.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Haapasalo
Tavoitteet
Opiskelija tuntee yleisötyön käsitteen, kontekstin sekä sen mahdollisia toteutustapoja.
Sisältö
Luennot, harjoitustyöt, itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Ystävänä yleisö - katsaus teatterin yleisötyön muotoihin. toim. Raija Airaksinen, Milla MInerva Mertanen ja Pirjo Virtanen. 2019. Draamatyö.
Opetusmenetelmät
Toiminnallinen ja vuorovaikutuksellinen oppiminen, dialogipedagogiikka.
Toiminnallinen käytännön työprosessi työelämäyhteistyössä sekä prosessin reflektointi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmäntyöskentely, pienryhmätyöskentely, vertaispalautteen antaminen ja vastaanottaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijat
tutustuvat yleisötyöhön ja toteuttavat 3-4 hlön työryhmissä yhteen teokseen yleisötyöllisen taideteon tai ehdotuksen sellaiseksi.
o toteutus kommunikoi yleisölle tavalla, joka syventää tai laajentaa teoksen teemoja, tekotapaa, taiteilijoita tms. toteutus sisältää jotain esityksellistä tai visuaalista ja jotakin osallistavaa/vastavuoroista (esim. ohjeistuksia tai ehdotuksia kävijän toiminnalle)
o opiskelijat itsenäisesti vastuussa toteutuksesta, ohjaajat seuraavat, sparraavat ja antavat palautetta
o toimitaan 3–4 opiskelijan työryhmissä
Sisällön jaksotus
Yleisötyö osana teatteri-ilmaisun ohjaajan työtä.
ENNAKKOON:
Lue Milla Minerva Mertasen artikkeli Kahvia ja konjakkia vai jotain muuta? - Yleisötyön muotoja suomalaisen teatteritaiteen kentällä. (Ystävänä yleisö - katsaus teatterin ja yleisötyön muotoihin)
KATSOMME Fern Orchestra -ryhmän teoksen Puristettu aika -kenraalin 6.9. klo 19 Sopukka, TKK
- Kurssin avausluento ja toteutuksia sparraava vieraileva ohjaava opettaja HKT:n yleisötyöntekijä Jenny Jumppanen
- vierailijana myös Tehdas teatterin yleisötyöntekijä Maria Laitila sekä Fern Orchestra -ryhmän Saara Isola
Aikataulu
10.9. mitä on yleisötyö? aiheen ja työprosessin avaus, Minna, Jenny, Maria
11.9. Tutustuminen taiteilijoihin ja teoksiin Tehdas teatterilla sekä koululla
teosten esittely – teosten jako ryhmille ja ideointi?
12.9. toteutuksen ideointi ja kokeilu
17.9. suunnitelman työstö
18.9. suunnitelmien sparraus, työstö ja lähetys
24.9. toteutusten kehittäminen ja harjoitus
25.9. toteutusten kehittäminen ja harjoitus OMA TYÖ
1.10. välinäyttö 2 ryhmää
2.10. välinäyttö 2 ryhmää
8.10. toteutuspäivä - demojen esittäminen ja Fern Orchestran toteutuksen esittely
9.10. purku ja palaute
Viestintäkanava ja lisätietoja
minna.haapasalo@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen työskentelyyn. Ryhmän- ja pienryhmän toiminnan tukeminen oman osallistumisen avulla. Yleisötyön käsitteeseen perehtyminen sekä teorian soveltaminen käytäntöön oppimistehtävien mukaisesti. Itsereflektioon ja vertaispalautteeseen osallistuminen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu opintojakson opetukseen työskentelyyn.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija soveltaa ja kehittää opintojaksolla esiintuotuja yleisötyön tapoja oppimistehtävissään. Opiskelija osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellispedagogista näkemystään ja työtapaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija toimii itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Hän reflektoi ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija tunnistaa yleisötyön prosessia ja pystyy erottelemaan erilaisia lähtökohtia sen toteuttamiseen. Opiskelija pystyy myös toimimaan ammattiteattereiden sekä opintojaksoon valittujen ryhmien kanssa yhteistyössä sekä kommunikoimaan eri tahojen kanssa.