Siirry suoraan sisältöön

Projektiopinnot 4 (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH55-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

8 - 14

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa esityssisältöä valitulla esityksen tekotavalla. Opiskelija osaa toimia työryhmässä erilaisissa esityksen valmistamiseen liittyvissä työvaiheissa ja työrooleissa.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu ohjattuna esitysprojektina. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ. Opiskelu voi toteutua osana TKI-toimintaa ja/tai työelämäyhteydessä.

Oppimateriaalit

Janne Junttila: Dokumenttiteatterin uusi aalto sekä opettajan käyttämä luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Esityksentekoprojekti pareittain tai tiimeissä, itsenäinen haastattelutehtävä sekä haastattelun litterointi tekstiksi, dramaturgian tekeminen.
Ohjaussuunnittelu ja ohjaus. Lukeminen ja reflektoivan raportin kirjoittaminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Esitysprojekti, tiimityö. Itsenäinen työ haastattelun ja dramatisoinnin osalta. Demoesityksissä käytetään olemassaolevaa tarpeistoa/puvustusta. Esitysten teemat voivat liittyä kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelijalla on kokemusta dokumenttiteatterin tekemisestä opettajalta voi pyytää ohjeet reflektoivan raportin kirjoittamiseen. Tällöin opiskelija lukee Janne Junttilan teoksen ja reflektoi omaa käytännönkokemustaan teokseen viitaten.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Esityksen valmistamisen prosessi (ohjaus, harjoittelu, dramaturginen kommentointi) tapahtuu lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Opiskelijan itse valitsemana ajankohtana kontaktitapaamisten ulkopuolella tapahtuu:
- Haastattelu ja sen litterointi.
- Dokumenttiteatterin traditioon tutustuminen ja raportin kirjoittaminen.
- Näyteltävän tekstin ulkoa opettelu.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan dokumenttiteatteriin yhtenä nykyteatterin keinona osana. Opintojaksolla tutustutaan esityslajiin/metodiin ohjaamalla lyhyt monologiesitys, joka pohjaa haastattelumateriaaliin. Opiskelija valitsee itse haastateltavan henkilön oman kiinnostuksensa pohjalta, tekee haastattelun, litteroi haastattelun tekstiksi, tekee tekstistä alustavan esitysdramaturgian.
Alustava esitysdramaturgia annetaan toiselle ohjaajalle loppuun hiottavaksi ja ohjattavaksi. Jokainen ohjaa esityksen yhdelle näyttelijälle (valmiin esityksen kesto n. 10 min). Opintojaksolla toimitaan pareittain tai kolmikkoina. Kolmikoissa jokainen jäsen ohjaa yhden monologin, näyttelee yhdessä ja toimii yhden tekstin dramaturgisena apuna.

Teksti näyttämöllistetään ja esitys harjoitellaan. Monologit esitetään puolikkaassa Köysärissä tai sen ulkopuolella (itse "löydetyssä" tilassa, jossa harjoittelu ei haittaa muita tilojen käyttäjiä) yhtenä kokonaisuutena 27.3. aamupäivällä.
Esitykset toteutetaan ilman esitystekniikkaa, helposti toteutettavia ääniä ja valoja lukuun ottamatta. Oppimisen fokus on haastattelumateriaalin dramatisoimisessa ja ohjaamisessa näyttelijälle.

Dokumenttiteatterin traditioon tutustutaan lukemalla Janne Junttilan teos ”Dokumenttiteatterin uusi aalto” ja valitsemalla siitä luku, johon viittaa opintojakson loppuraportissa. Loppuraportti palautetaan Itslearning:n 26.4. mennessä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning -työtila, sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. läsnäolo ja työskentely prosessissa (esityksen tekeminen, oppiva ja tutkiva asenne, tehtävien teko määräaikoihin mennessä)
2. esitys
3. lähdemateriaaliin ja oppimispäiväkirjaan pohjaava raportti 26.4. mennessä Itselarning -työtilaan

Hylätty (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti työprosessiin eikä tee oppimistehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ko. työtavasta. Opiskelija työskentelee esitysprosessissa tavoitteellisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti ja taitojaan soveltaen. Opiskelija kehittää aktiivisesti omaa taiteellista osaamistaan ja osaa sanallistaa valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti, tehtävä- ja tunnetavoitetta tukien ja laadukkaaseen lopputulokseen pyrkien.