Siirry suoraan sisältöön

Esitysanalyysi (2 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.11.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

6 - 20

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija osaa eritellä ja nimetä erilaisten esitysten osatekijöitä. Opiskelija osaa keskustella ja kirjoittaa esityksistä analyyttisesti.

Sisältö

Luennot, keskustelut, esitysten katsominen, itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Opettajan jakama materiaali
mm.
Pirkko Koski (toim): Teatteriesityksen tutkiminen. 2005/2010. Like
Martin and Sauter: Understanding Theatre. Performance Analysis in Theory and Practice. 1995. Almqvist & Wiksell International.

Opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu - esitysten katsominen ja havainnoista keskusteleminen. Opettajajohtoinen keskusteleva luento, työelämänvieras. Lukeminen ja kirjoittaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Esitysten katsominen
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja keskuteluihin osallistuminen
Artikkelin luku (löytyy Itslearning:sta ja annetaan tunnilla)
Esseen kirjoitustehtävä

Sisällön jaksotus

Havainnoidaan ja analysoidaan teoksia produktio- ja prosessiorientoituneesti.
Katsotaan esityksiä, luetaan tekstejä. Puhutaan ja kirjoitetaan esityksistä.

Opintojaksolla harjoitellaan:

- erottamaan havainto ja tulkinta toisistaan - eli havainnoimaan esitystä ilman välitöntä arvottamista ja mielipidettä.

- katsomaan esitystä eritellen sen osatekijöitä ja kuvaillen niiden laatuja.

- erittelemään millaisia ratkaisuja ja valintoja esitystä tehtäessä on tehty ja miten ratkaisut vaikuttavat esityskokonaisuuteen sekä tulkintaan siitä.

- oman tulkinnan tekemistä ja sanoittamista omien havaintojen pohjalta.

- puhumaan ja kirjoittamaan esityksistä analyyttisesti.

AIKATAULU

4.9. Kirjeitä Euroopasta –installaatio Naru (auki klo 17 alkaen)

Klo 19 Dianat –esitys, Köysiteatteri (varaa lippu lippukaupasta)

6.9. klo 19 Puristettu aika –kenraali, Fern Orchestra, Sopukka, TKK

9.8. 9-12 Esitysanalyysin orientaatio ja ed. Esitysten analyysikeskustelu

24.10. Fanny ja Alexandra ja Minä –esitys, Sopukka, TKK

28.10. 9-12 ed. Esityksen analyysikeskustelu sekä Saara Isolan vieralu (esityksen esiintyjä)
TUNNILLA ANNETAAN LUKUTEHTÄVÄ
valitsemassasi ajankohdassa:
katso 3 teatterin taiteellista opinnäytetyötä
kirjoita esityksistä analysoiva essee (ohje Itslearningssa sekä tunnilla)
Osallistu taiteellisten opinnäytetöiden purkuseminaariin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

minna.haapasalo@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- kontaktitilanteisiin (esitysten katsominen ja niistä keskusteleminen) osallistuminen
- esseetehtävä, jossa näkyy luettu materiaali

Hylätty (0)

Opiskelija ei tee oppimistehtäviä eikä osallistu kontaktitilanteisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja osittain.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja keskustelussa sekä kirjallisissa oppimistehtävissä. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija kehittää taiteellista ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija analysoi esityksiä perustellen, soveltaen ja opittua käyttöön ottaen.