Esitysanalyysi (2 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH58-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.11.2024
Ajoitus
04.09.2024 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 20
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Haapasalo
Tavoitteet
Opiskelija osaa eritellä ja nimetä erilaisten esitysten osatekijöitä. Opiskelija osaa keskustella ja kirjoittaa esityksistä analyyttisesti.
Sisältö
Luennot, keskustelut, esitysten katsominen, itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
mm.
Pirkko Koski (toim): Teatteriesityksen tutkiminen. 2005/2010. Like
Martin and Sauter: Understanding Theatre. Performance Analysis in Theory and Practice. 1995. Almqvist & Wiksell International.
Opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu - esitysten katsominen ja havainnoista keskusteleminen. Opettajajohtoinen keskusteleva luento, työelämänvieras. Lukeminen ja kirjoittaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Esitysten katsominen
Kontaktiopetukseen osallistuminen ja keskuteluihin osallistuminen
Artikkelin luku (löytyy Itslearning:sta ja annetaan tunnilla)
Esseen kirjoitustehtävä
Sisällön jaksotus
Havainnoidaan ja analysoidaan teoksia produktio- ja prosessiorientoituneesti.
Katsotaan esityksiä, luetaan tekstejä. Puhutaan ja kirjoitetaan esityksistä.
Opintojaksolla harjoitellaan:
- erottamaan havainto ja tulkinta toisistaan - eli havainnoimaan esitystä ilman välitöntä arvottamista ja mielipidettä.
- katsomaan esitystä eritellen sen osatekijöitä ja kuvaillen niiden laatuja.
- erittelemään millaisia ratkaisuja ja valintoja esitystä tehtäessä on tehty ja miten ratkaisut vaikuttavat esityskokonaisuuteen sekä tulkintaan siitä.
- oman tulkinnan tekemistä ja sanoittamista omien havaintojen pohjalta.
- puhumaan ja kirjoittamaan esityksistä analyyttisesti.
AIKATAULU
4.9. Kirjeitä Euroopasta –installaatio Naru (auki klo 17 alkaen)
Klo 19 Dianat –esitys, Köysiteatteri (varaa lippu lippukaupasta)
6.9. klo 19 Puristettu aika –kenraali, Fern Orchestra, Sopukka, TKK
9.8. 9-12 Esitysanalyysin orientaatio ja ed. Esitysten analyysikeskustelu
24.10. Fanny ja Alexandra ja Minä –esitys, Sopukka, TKK
28.10. 9-12 ed. Esityksen analyysikeskustelu sekä Saara Isolan vieralu (esityksen esiintyjä)
TUNNILLA ANNETAAN LUKUTEHTÄVÄ
valitsemassasi ajankohdassa:
katso 3 teatterin taiteellista opinnäytetyötä
kirjoita esityksistä analysoiva essee (ohje Itslearningssa sekä tunnilla)
Osallistu taiteellisten opinnäytetöiden purkuseminaariin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
minna.haapasalo@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- kontaktitilanteisiin (esitysten katsominen ja niistä keskusteleminen) osallistuminen
- esseetehtävä, jossa näkyy luettu materiaali
Hylätty (0)
Opiskelija ei tee oppimistehtäviä eikä osallistu kontaktitilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja keskustelussa sekä kirjallisissa oppimistehtävissä. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija kehittää taiteellista ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija analysoi esityksiä perustellen, soveltaen ja opittua käyttöön ottaen.