Siirry suoraan sisältöön

Projektiopinnot 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2011402-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 15

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Mervi Rankila-Källström

Ryhmät

  • PTEATS24
    Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024

Tavoitteet

Opiskelijaa osaa soveltaa oppimaansa esityksellisen kokonaisuuden valmistamiseen työryhmän jäsenenä, toisen ohjauksessa.

Sisältö

Opiskelu toteutetaan esitysprojekteissa. Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ. Kirjallinen aiesuunnitelma ja raportti.

Opetusmenetelmät

Osallistuminen yhteisiin seminaaritilaisuuksiin, pienryhmätapaamisiin sekä ohjaustyöhön esiintyjänä. Prosessissa tapahtuvan oppimisen reflektointi yhdessä pienryhmässä sekä raportissa. Osallistuminen ohjaajan palautetilaisuuteen esitysten jälkeen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle, sitoutuminen prosessiin sekä kyky reflektoida omaa panosta - tavoitteita ja niiden toteutumista/toteutumatta jäämistä opintojakson raportissa.

Sisällön jaksotus

PTEATS24 ryhmä esiintyy PTEATS22 ryhmän ohjausprojekteihissa. Casting projekteihin tapahtuu teatterin opettajien toimesta ja se tehdään PTEATS22 ryhmän aiesuunnitelmiin perustuen sekä käytännön järjestelyihin.

Työryhmät kokoontuvat yhteen produktioiden aikatauluihin liittyen syksyn 2024 aikana.

PTEATS24 ryhmän omaa prosessia Projekti 1 opintoihin liittyen avataan koty-tunneilla sekä ryhmien pienryhmätapaamisissa.

PTEATS24- ryhmän kanssa yhteisissä tapaamisissa:

1)Jokainen hahmottaa paperille oman kevään aikataulun liittyen projektiohjauksiin. Kukin laatii työskentelyynsä oman aikajanansa ja hahmottaa prosessin kulun niin kuin sen tietää olevan (eli milloin on harjoitukset, esitykset, purku jne).

2)Määrittelee omat tavoitteensa?esiintyjänä/assistenttina. Määrittelyssä on hyvä ottaa huomioon, mitä työryhmässä on jo sovittu ja mitä tietää esim. tyylilajista, ilmaisusta, jota haetaan, työtavoista jne. Ilmaise nämä paperille, jossa on myös aikajanasi.

3)Selkiyttää itselleen tämänhetkisen työvaiheen ja pohtii, millaisia asioita voi ottaa huomioon kehittääkseen omaa työrooliaan.?Millä tavoin voi valmistautua harjoituksiin, millä tavoilla voi orientoitua, mitä konkreettisia asioita voi edistää? Mihin ehkä tarvitsee tukea ja selkiytymistä ja keneltä sitä tarvitsee (ohjaaja, muu työryhmä, ohjaavat opettajat)

KYSYMYKSET:
1.Työprosessin vaihe
– mitä olette tehneet, mitä olette tekemässä

2. Minkälaisia havaintoja/ajatuksia/kysymyksiä/kokemuksia tähän mennessä:
esiintymisen harjoittelusta
-miten harjoitellaan, millainen esiintymisen tyylilaji tai laatu, jota haetaan
työryhmässä toimimisesta
-minkälaista on toimia työryhmässä
ohjaajuudesta projektissa
-minkälaista ohjaajuutta, minkälaisia ohjeita, miten ne toimivat itselle esiintyjänä

KOKO prosessin purku koko ryhmän kanssa keväällä 2025 (ja raportissa)

Lisäksi jokainen ajaa valotekniikkaa projektiohjauksissa/opinnäytetöissä osana audiovisuaalinen suunnittelu-opintoja.

Huomio, että prosessi kestää koko lukuvuoden ajan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen, omien tavoitteiden sanoittaminen ja jäsentäminen. Työskentely osana työryhmää kolmannen vuosikurssin ohjauksessa. Prosessin reflektoimisen taidot sekä esiintyjän että ohjaustyöhön osallistumisen kannalta.
Itsereflektiotaidot keskusteluissa ja raportissa.