Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE13-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 52

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine
  • Iida Laine

Ryhmät

  • PFYSIS22B
    PFYSIS22B
  • PFYSIS22
    Fysioterapeutti (AMK), S22
  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A
  • 15.01.2025 10:00 - 11:30, Opintojakson orientaatio & VoiTas-perehdytys, Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet TH00BE13-3014
  • 24.01.2025 08:00 - 12:00, VoiTas-testien perehdytys, Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet TH00BE13-3014
  • 26.03.2025 12:00 - 16:00, VoiTas-testien perehdytys, Ikääntyvän asiakkaan fysioterapian erityspiirteet TH00BE13-3014

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen toimintaympäristössään,
• käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita,
• tunnistaa apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä,
• valita ja käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Toimintakyky vanhuudessa, vanhuksen toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen fysioterapian keinoin, vanhuksen toimintakyvyn arvioiminen, vanhenemiseen liittyvät kognitiivisten toimintojen muutokset ja niiden merkitys fysioterapian toteutuksessa, geriatrinen kuntoutus, erilaiset teknologiset ratkaisut ikääntyvän toimintakyvyn tukena.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on netistä saatavilla, tämän lisäksi opiskelijan oma tiedonhaku.

Kirjoja:
-Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.: Chapter 14: Aging and Mobility
-Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.: Chapter 24 (Older adult): s. 973-100
-Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos: Kappale 7: Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.
Asiakastyöskentely VOITAS-ryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 11.05.2025asti. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Verkko-osuuden oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko- ja Innovaatiopedagogiikka sekä asiakastyöskentely.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä. Oppimistehtävät ja opintojakson aikataulu on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Asiakastyöskentely 0,5 op ja verkkotehtävät 1,5 op

1. Voitas- asiakastyöskentely sisältää (hyv / hyl):
-Voitas-asiakasryhmän alku- ja lopputestauksien tekemisen.
-Mittausten perehdytyksiin osallistuminen
-RAI-järjestelmä –” Resident Assessment Instrument”

2. Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelu; essee-tehtävä annetun lähdemateriaalin pohjalta. Vastaukset esseemuodossa. (hyl - 5)

3. Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. Tehtävässä kaksi kysymystä, vastaukset esseemuodossa. (hyl - 5)

4. Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran riskitekijöiden tunnistaminen. Vastaus essee -muodossa. (hyl - 5)

Asiakastyöskentely: opiskelijat toteuttavat kolmikkoina tai pareittain alku- ja lopputestauksen voitas-ryhmissä. Testaus sisältää SPPB, yhden jalan seisonta ja puristusvoima -testit. Testit perehdytetään opiskelijoille opintojakson aikana.

Ryhmiin osallistuu yli 75-vuotiaita itsenäisesti kotona asuvia ja ilman palveluita pärjääviä ikääntyneitä. Asiakkaat liikkuvat sisätiloissa ilman apuvälineitä (ulkona voi olla käytössä rollaattori). Asiakkaat jaksavat turvallisesti ja yhtäjaksoisesti kävellä vähintään 500 m.

Yksi ryhmän kerta kestää 75 min ja ryhmän kokoontuu kaksi kertaa viikossa kahdeksan viikon ajan.
Ryhmät toteutuvat ajanjaksoilla: 1. kurssitus vko 5-13 (ei vko 8) ja 2. kurssitus vko 14-21
Opintojakson opettaja määrittää opiskelijoille heidän voitas-ryhmänsä sekä parit/kolmikot.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu ajalla: 13.01.-11.05.2025

Aikataulu:
Vko 3 Orientaatio opintojakson aikatauluista ja sisällöistä & Turun kaupungin työntekijä Saija Kultalan perehdytys Voitas-mittauksiin. Tämä tallennetaan ja se löytyy nyt Itslearningin Tervetuloa-osiosta --> Sama toteutus menee MFYSIK24-ryhmälle

Vko 4 (4 h) ja vko 13 (4 h): Voitas-asiakastyöskentelyn testien perehdytykset.

Voitas-testausten ajankohdat:
1. kurssitus vko 5-13 (ei vko 8)
2. kurssitus vko 14-21

Opintojakson sisältöteemat (osiot kuvattu tarkemmin Itslearningissa):

1. Toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi & VoiTas-asiakastyöskentely
2. Vaikuttava ja tehokas terapeuttinen harjoittelu
3. Kognitio ja muistintukeminen fysioterapian keinoin
4. Ravitsemuksen ja kaatumispelon vaikutus ikääntyneen toimintakykyyn

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki viestintä tapahtuu Itslearning-alustalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta
1. Verkkokurssin todistus: RAI-järjestelmä –” Resident Assessment Instrument” (hyv / hyl)
2. Essee: Muistipuisto, muisti ja apuvälineet. Muistitoimintojen ylläpitäminen ja kognitiota tukevien apuväineiden kartoitus. (hyl - 5)
3. Essee: Ravitsemuksen, ikääntyneiden masennuksen ja kaatumispelon yhteys kaatumistapaturmiin ja yleisten kaatumisenvaaran
riskitekijöiden tunnistaminen. (hyl - 5)
4. Videotehtävä (hyv/hyl)
5. Essee: Ikääntyneen näyttöön perustuva tasapaino- ja voimaharjoittelun sekä ikääntyneen toimintakyvyn mittaaminen ja arviointi. (hyl - 5)

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareiden käytön ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä
lainkaan
- ei tunnistaa apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä,
- valitsemat fysioterapian menetelmät eivät ole näyttöön perustuvia ja / tai geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä tai sitä edistäviä
edistäviä
- ei tunnista ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen
toimintaympäristössään
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen
toimintaympäristössään sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa työskennellä ohjattuna geriatrisen asiakkaan toimintakyvyn mittaamisen tilanteissa ja tietää siihen liittyviä tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla geriatrisen asiakkaan apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä näkökulmasta
- osaa kuvata yleisellä tasolla geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä sekä
tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä jäsennellä asiasisältöä selkeästi, ja pyrkii synteesiin ja omaan pohdintaan

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- osaa kuvata ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen
toimintaympäristössään ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa käyttää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita
- osaa kuvata asiakkaan apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä ja nimetä niihin
vaikuttavia tekijöitä
- kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
- reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
- toimii turvallisesti ja luotettavasti annettujen ohjeiden mukaisesti työ- ja opiskeluympäristössä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- osaa organisoida omaa toimintaansa ja toimii oma-aloitteisesti sekä vastuullisesti
- toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti ja kykenee osittain itsenäisesti eettiseen päätöksentekoon
- jäsentää ja arvioi systemaattisesti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa sekä kykenee ammatilliseen keskusteluun
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tiedon soveltamiseen, synteesiin ja omaan pohdintaan
- pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- ymmärtää ja osaa kuvata ikääntymiseen liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä muutoksia, joilla on merkitystä asiakkaan toimintakykyyn hänen
toimintaympäristössään laajasti ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa itsenäisesti käyttää ja soveltaa geriatrisen asiakkaan toimintakykyä arvioivia näyttöön perustuvia mittareita
- ymmärtää ja osaa soveltaen kuvata asiakkaan apuvälinetarpeen ja esteettömyyden merkityksen arjessa selviytymisessä ja nimetä niihin
vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ilmiönä ja osaa kuvata laajasti geriatrisen asiakkaan toimintakykyä ylläpitäviä sekä edistäviä
näyttöön perustuvia fysioterapian menetelmiä
- kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
- toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- arvioi ja kehittää kriittisesti ja rakentavasti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti ja vie ammatillista keskustelua eteenpäin
- kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- toimii vuorovaikutustilanteissa dialogisesti ja tasavertaisesti