Psycho-physical Approach of Physiotherapy to Support Ability to Function (3 cr)
Code: TH00BE11-3012
General information
- Enrollment
-
05.12.2024 - 12.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.01.2025 - 13.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Satu Takala
- Scheduling groups
- Pienryhmä A2 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä A1 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä A3 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä A4 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä A5 (Size: 5 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
PFYSIS22APFYSIS22A
- Small groups
- Pienryhmä A2
- Pienryhmä A1
- Pienryhmä A3
- Pienryhmä A4
- Pienryhmä A5
- Course
- TH00BE11
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 49 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 07.01.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Orientaatio kurssille, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Thu 09.01.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Pienryhmien A1 -A5 simulaatiotunnit, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Mon 13.01.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Pienryhmien A3 - A5 pienryhmätyöskentely case 1 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
EDU_3067
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) |
Tue 14.01.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 1 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
EDU_3067
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) |
Tue 21.01.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Pienryhmien A3 - A5 pienryhmätyöskentely case 1 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
EDU_3037
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) |
Wed 22.01.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Pienryhmien A1 & A2 pienryhmätyöskentely case 1 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
EDU_3037
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö) |
Thu 30.01.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Pienryhmien A3-A5 pienryhmätyöskentely case 2 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
EDU_3067
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) |
Fri 31.01.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Pienryhmien A1-A2 pienryhmätyöskentely case 2 aloitus, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
EDU_3067
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) |
Tue 04.02.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Pienryhmien A3-A5 pienryhmätyöskentely case 2 apurku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
EDU_3037
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö) |
Wed 05.02.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Pienryhmien A1-A2 pienryhmätyöskentely case 2 purku, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
EDU_3037
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö) |
Thu 06.03.2025 time 08:00 - 11:30 (3 h 30 min) |
Harjoitteiden ohjauspäivä case 1, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
|
Thu 06.03.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Harjoitteiden ohjauskerta case 2. Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila |
Thu 13.03.2025 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
Loppuseminaari, Psykofyysinen lähestymistapa eri ikäisten asiakkaiden toimintakyvyn tukena TH00BE11-3012 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu psykofyysisen fysioterapian ydinsisältöjen vuoksi lähitoteutuksena. Opiskelijat työskentelevät yhdessä kehollisesti ja teoreettisesti.
Tässä alla on kuvattuna ilmoittautumisohje.
SISÄLTÖ:
Aluksi kertaamme lyhyesti ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -opintojakson luomaa pohjaa: psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen, sekä täydennämme sitä aloitusluentojen puitteissa.
Tämä jakso syventää asiakkaiden kohtaamista konkreettisesti.
Teemoja:
Asiakkaan voimavarojen arvioiminen. Tähän liittyy motivaation (motivaatiotasot) selvittäminen muutokseen (muutosvaihemalli) pyrittäessä.
Fysioterapian mahdollisuuksia, terapiasovelluksia asiakkaan toimintakyvyn tukemisessa, kun asiakkaalla on esimerkiksi:
- traumaattinen kriisi, kehityskriisi, elämänkriisi
- masennus
- ahdistuneisuutta
- (krooninen) kipu
- syömishäiriö
- paniikkihäiriö
- jokin riippuvuus (käsitellään ilmiönä)
Fysioterapiassa asiakkaan kanssa kehollisesti työskennellessä em. asiat saattavat ovat läsnä ja niitä voidaan fysioterapian keinoin helpottaa.
Lisäksi sisällössä paneudutaan edelleen fysioterapeutin ammatillisten rajojen tunnistamiseen.
ILMOITTAUTUMISOHJEET:
Pfysis22A jakaantuu pienryhmiin, joilla on hieman eri aikataulut osittain. Pienryhmät jaetaan orientaatiotunneilla. Voitte katsella aikatauluja jo etukäteen kun lukujärjestykset julkaistaan.
- A1 ja A2
- A3, A4 ja A5
xx 2 x 45min ja
xx 2 x 45min orientaatiotunnit yhteisesti kaikille pienryhmille. Käydään läpi työskentelytavat ja orientoidutaan aiheeseen.
xx 2 x 45min A1 ja A2 ja
xx 2 x 45min A3, A4 ja A5:
Kokemukselliset harjoitetunnit opettajajohtoisesti, ei vaadi ennakkovalmistautumista. Joustavat, lämpimät vaatteet.
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
xx. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 1 aloitustutoriaali pienryhmissä, vaatii ennakkovalmistautumisen ja -tehtävän tekemisen.
xx. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 1 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5, sekä
xx. 4 x 45min A1 ja A2:
Case 2 aloitustutoriaali pienryhmissä, ei ennakkotehtävää
xx. 4 x 45min A1 ja A2, sekä
xx. 4 x 45min A3, A4 ja A5:
Case 2 ratkaisututoriaali, opettaja osallistuu keskusteluihin.
xx. Laadittujen case 1 ja 2 PP-esitykset ja harjoitteiden ohjauskerrat, A1, A2, A3, A4 ja A5.
xx. Loppuseminaari A1, A2, A3, A4 ja A5.
Aloitus:
KOKO ryhmä Pfysis22A osallistuu siis opintojakson aloitukseen yhdessä (seuraa lukujärjestystä):
- Ennen orientaatiotunnille tuloa, lue oma Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena -raporttisi, sekä ennakkomateriaalit, jotka tulevat Itsiin ennen kurssin alkua.
- orientaatio kurssille (ryhmäjaot, kurssirakenne, tehtävät, läsnäolo).
- orientaatio opintojakson sisältöihin ja materiaaleihin ennen tapausesimerkkien käsittelyjen alkua
- Ilmoittautumisryhmissä aiheeseen orientoivasti 2 x 45min kokemuksellinen harjoitekerta, jossa pääpaino on harjoitteista keskustelemisessa.
Tapausesimerkkien käsittelyt, eli pienryhmätunnit toteutuvat seuraavasti:
Pienryhmät A1 ja A2 ja pienryhmät A3, A4 ja A5 sisältävät käytännön toimintaa ja harjoittelua, kerran viikossa, yhteensä 4 kertaa lähitoteutuksena.
Nämä neljä kertaa koostuvat kahden tapausesimerkin käsittelyistä ItsLearning-alustalla kuvatusti á 4 x 45min pienryhmissä.
- ryhmätyöskentelyä edellytetään itsenäisesti lähitapaamisten välissä
Ensimmäinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Toinen asiakastapaus: aloitustutoriaali 4 x 45min ja ratkaisututoriaali 4 x 45min
Lisäksi:
Koko Pfysis22A
- tapausesimerkkeihin liittyen oman aiheen pohjalta PowerPoint -esitys ja laadittujen psykofyysisten harjoitteiden ohjaus muulle ryhmälle. 6-8 x 45min -> tämä aikataulu tarkentuu vielä. Varattuna nyt 8h.
- loppuseminaari 4 x 45min
Toteutussuunnitelma ja tehtävät tarkentuvat ItsLearning-alustalla
Objective
The student is able to
• identify the developmental crises , traumatic crises and their connections with client’s ability to function,
• describe testers to evaluate client’s resources,
• evaluate the psychophysical entity of human at different ages by using physiotherapeutic examination methods,
• implement physiotherapy using a psycho-physical approach,
• support the client and his/her relatives to maintain and promote the ability to function.
Content
Psycho-physical approach in physiotherapy, development crises, traumatic crises and their phases, levels of motivation, solution centered model, analysis of resources, depression, constriction, chronic pain, eating disorders, panic disorders, addition as phenomena.
Materials
Opiskelijoiden omat tiedonhaut pääosassa.
ItsLearning -alustalle on koottu paljon hyödynnettävää materiaalia.
Lisäksi voi hyödyntää mm. seuraavia materiaaleja soveltuvin osin:
Bunkan B.Tutkimuksia löydettävissä.
Psykofyysinen fysioterapia, julkaisut 1-4 Roxendal G. (1985) Body awareness therapy and the body awareness scale. Treatment and evaluation in psychiatric physiotherapy
Siirala J., Palomäki K. 2016. Kehon viisaat viestit. 2. painos. Viro 2017.
Fysioterapeutin käsikirja (Kauranen,K. 2019)
Luomajoki, H. 2020 (Toim.) Ammattilaisen kipukirja.
Talvitie U. ym. (2006 tai uudempi) Fysioterapia
Linkkejä:
http://www.psyfy.net/
http://ic-ppmh.org/
http://www.ibk.nu/
Teaching methods
Teoriatietoon perehtyminen, tapausesimerkkien ratkaiseminen, aktiiviset keskustelut sekä harjoitukset/simulaatiot ryhmän ja opettajan kanssa, kirjallinen raporttitehtävä ryhmätyönä.
International connections
Problem Based Learning
Läsnäolo pakollinen
Student workload
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
3 x 27 t = 81 tuntia sisältäen
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Teoriatiedon hakeminen 8
Teoriatietoon perehtyminen 8
Kirjallinen tehtävä ryhmän kanssa 23h (sis. tiedonhakua, keskustelua, PowerPointin ja harjoitteiden laatimisen ja esittämisen, sekä raportin kirjoittamisen)
Kontaktioppiminen 32h
Itsereflektio 2h
Vertaispalautteen antaminen 2h
Qualifications
The student is able to explain the entity of human in the point of physiotherapy view.
Further information
Kaikilla opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisimman pian ja mielellään etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit, sekä ehdottaa korvaavaa suoritusta ensisijaisesti itse ja mahdollisista korvaavuuksista sovitaan opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson tunneista.