Siirry suoraan sisältöön

Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE16-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 16.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 30

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Satu Takala

Ryhmät

  • PFYSIS22A
    PFYSIS22A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden käsitteet,
• selittää saavutettavuuden ja esteettömyyden taustalla vaikuttavat arvot ja lainsäädännön,
• arvioida, suunnitella ja muuttaa ympäristötekijöitä asiakkaan toimintakykyä ja osallisuutta tukevaksi,
• hyödyntää digitaalisuutta ja teknologiaa esteettömyyden ja palveluiden saavutettavuuden mahdollistamisessa,
• toimia yhteistyössä asiakkaan, hänen läheistensä sekä monialaisen työryhmän jäsenten kanssa kodin- ja ympäristötekijöiden muutoksissa,
• arvioida apuvälinetarvetta osana asiakaslähtöistä toimintakyvyn arviointia,
• valita asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita edistävät apuvälineet yhdessä asiakkaan, läheisten ja muiden asiakkaan elämään osallistuvien sekä sosiaali-, terveys- ja rakennustoimen henkilöiden kanssa,
• ohjata apuvälineen käyttö asiakkaalle ja läheisille asiakkaan voimavarat ja toimintaympäristö huomioiden,
• toimia apuvälineprosessin edellyttämällä tavalla itsenäisesti ja yhteistyössä apuvälinepalveluja tarjoavien tahojen kanssa.

Sisältö

Arjessa ja elinympäristössä selviytyminen: rakennetun ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, esteettömyyden arviointimenetelmiä (esim. ESKEH), suositukset ympäristön esteettömyyden edistämiseksi, teknologian hyödyntäminen esteettömyyden arvioinnissa, suunnittelussa ja toteutuksessa.

Toimintakykyä tukeva apuvälinepalvelu ja -teknologia: apuvälineet (mm. liikkumisen apuvälineet, tuet, päivittäistoimintojen apuvälineet), apuvälinepalveluprosessi, apuvälinepalveluja tuottavat tahot, apuvälineluokitus.

Harjoittelua erilaisissa projekteissa ja oppimisympäristöissä. Projektisisällöt muodostuvat asiakas- ja yhteistyökumppaneiden toimeksiantojen mukaan vaihtelevasti. Sisällöllisesti ne liittyvät mm. työergonomiaan, potilassiirtoergonomiaan, esteettömyyden arviointiin, arkea tukeviin apuvälineisiin ja teknologia apuvälineisiin. 

Oppimateriaalit

Esteettömyys:
https://invalidiliitto.fi -> esteettömyys
https://drive.google.com/file/d/1R176cFRNWFA-hM_DVaNAiTcnkxtBad0F/view
https://www.invalidiliitto.fi/esteettomyys/esteettomyyskeskus-eske/eskeh-kartoitusmenetelma
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/asuminen/asunnon-muutostyot

Apuvälineet:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164725
https://www.varha.fi/fi/palvelut/apuvalinepalvelut
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910-apuvalinepalvelunimikkeisto-2018.pdf
https://www.valli.fi/wp-content/uploads/2023/01/A%CC%88lya%CC%88-ja-iloa-teknologiasta-2023.pdf


Lisäksi luentomateriaalit lähitunneilta ja itse haettuna näyttöön perustuvia artikkeleita

Opetusmenetelmät

Tiimioppiminen on yksi innovaatiopedagogiikan ilmenemismuodoista. Opettajan rooli yhä enemmän ohjauksellinen, opastamista oppimistilanteiden ääreen – keskiössä on se, mitä opiskelija tekee ja millaisia oppimistekoja syntyy. Oppimisen omistajuus on opiskelijalla itsellään.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei liity tenttiä. Osaaminen osoitetaan jokaisen tehtävän /projektin yhteydessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa myös ristiinopiskeluna Metropoliassa. Asiakaslähtöinen apuvälineosaaminen (5op)
https://opinto-opas.metropolia.fi/offering/7/65614/65615

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaisuus on 5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelijan työ koostuu itsenäisestä opiskelusta, teoria- ja käyntännön opinnoista lähitunneilla, itslearningissä olevista tehtävistä/ projekteista. Opintojaksoon liittyy mm. apuvälineyrityksessä käynti, sekä esteettömyyskartoituksen toteuttaminen ESKEH menetelmällä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Rakennetun ympäristön esteettömyys ja apuvälineet toiminnan tukena. Molempiin osa-alueisiin liittyy osallistava luento, toimimista Kunnonkoti ympäristössä sekä itsin yksilö- ja/tai ryhmätehtäviä sekä seminaari. Ulkopuoliset projektitoimeksiannot mahdollisia. Opintojaksoon liittyy käynti apuvälinefirmassa Turun keskustassa.

Osa 1: Esteettömyys, 2,5op,
Tehtävät itslearningissä. Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä. Rakennetun ympäristön esteettömyyden kartoittaminen ESKEH menetelmällä ja raportointi tapahtuu pareittain/ pienryhmissä lähitapaamisessa annettavan erillisen ohjeistuksen mukaisesti.

Osa 2: Apuvälineet 2,5 op.
Tehtävät itslearningissä,Teorian soveltaminen käytäntöön tapahtuu projekteissa/ tehtävissä.


AJOITUS
vko 2 Orientaatio opintojaksolle 2h
vko 3 Esteettömyys asiakkaan itsenäisen toiminnan tukena 4h
vko 4 Apuvälineet asiakkaan aktiivisuuden tukena 4h
vko 5 Itsenäinen: esteettömyyskartoituksen suunnittelu, mahd. mittauksiet ja raportonti
vko 5 Kuntoutusteknologia 4h
vko 6 Esteettömyys seminaari 8h
vko 7 Apuvälineet / Seminaari 8h

HUOM. MUUTOKSET MAHDOLLISIA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi on asteikolla Hyväksytty/ Hylätty. Hyväksytty arviointi vaatii osallistumista lähitunneille, ja jokaisen osatehtävän/ projektin hyväksyttyä suorittamista.

Hyväksytty suoritus vaatii:
- aktiivisuutta ja paikalla oloa lähitunneilla
- aktiivisuutta ja osallistumista pari- ja ryhmätöihin
- esteettömyysosamisen näyttö esteettömyyskartoitus raportoinnissa
- apuvälineosaamisen näyttö apuvälinetehtävissä
- Fysioterapia ja kuntoutus messukäynti + Hyvä ikä messut ja siihen liittyen osaamisen näyttö seminaarissa

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää asiakkaan toimintakyvyn muutokset kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön, hengitys- ja verenkiertoelimistön ja/tai keskus- ja ääreishermoston toiminnan muutoksista/ rajoitteista.