Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CJ57-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 52

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Marion Karppi
  • Anu Granberg
  • Milka Reponen
  • Iida Laine

Ryhmät

  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A
  • 14.01.2025 13:15 - 14:45, Ergonomiaprojektin orientaatiotunti, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 23.01.2025 08:00 - 10:00, Työhyvinvoinnin edistäminen, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 27.01.2025 10:00 - 12:00, Työn voimavarat ja vaatimukset esitykset, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 28.01.2025 12:00 - 14:00, Työn voimavarat ja vaatimukset esitykset, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 04.02.2025 08:00 - 12:00, Ergonomia perehdytys (käytäntö), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 04.02.2025 12:00 - 16:00, Ergonomia perehdytys (käytäntö), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 25.02.2025 13:30 - 15:30, Projektin info (ft opiskelijat pitävät HL- opiskelijoille), Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 10.03.2025 08:00 - 10:00, Orientaatio, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 20.03.2025 12:00 - 16:00, Tutkimuskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 21.03.2025 08:00 - 18:00, Tutkimuskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 26.03.2025 10:00 - 12:00, Keskusteleva opetus, mittausten tulkinta ja työn muotoilu, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 08.04.2025 12:00 - 16:00, Ohjauskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 09.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjauskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 16.04.2025 10:00 - 13:00, Reflektiotunnit: esitykset & keskustelua, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 22.04.2025 08:00 - 18:00, Tutkimuskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 23.04.2025 10:00 - 12:00, Orientaatio, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 24.04.2025 12:00 - 16:00, Tutkimuskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 07.05.2025 10:00 - 12:00, Keskusteleva opetus, mittausten tulkinta ja työn muotoilu, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 12.05.2025 08:00 - 12:00, Ohjauskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 14.05.2025 08:00 - 16:00, Ohjauskäynnit, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005
  • 21.05.2025 10:00 - 13:00, Reflektiotunnit: esitykset & keskustelua, Hyvinvointi ja toimintakyky työssä ja arjessa TH00CJ57-3005

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja selittää työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä
- arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä,
- arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä kuormittavuutta,
- suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä fysioterapian keinoin,

Sisältö

Hyvinvoinnin osatekijät, työn/toiminnan kuormitustekijät, työ- ja toimintaympäristön arviointi ergonomian näkökulmista, fyysisten kuormitustekijöiden arviointi, hyvinvoinnin ja palautumisen suhde, hyvinvoinnin edistäminen ennaltaehkäisevän fysioterapian menetelmillä, teknologian hyödyntäminen työn/toiminnan kuormittavuuden arvioinnissa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Asiakasprojektiin liittyen tulee hyödyntää toiminnallisen anatomian-, liikkumisen, havainnoinin ja toimintakyvyn- sekä tule-opintojaksojen materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Ergonomiaosuus: asiakastyöskentely

Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, ei osaa nimetä tähän vaikuttavia tekijöitä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen
kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä
kuormittavuutta, ei tunnista siihen liittyviä tekijöitä
- ei tunnista tai tiedä työn/toiminnan kuormittavuuteen liittyviä ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Ei kykene
suunnittelemaan, toteuttamaan tai ohjaamaan asiakasta fysioterapian keinoin
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan


HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, tunnistaa ja osaa nimetä niihin
vaikuttavia tekijöitä.
- osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana
hyödyntäen kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä. Tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- osaa pääosin itsenäisesti, luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen arvioida asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan
fyysistä kuormittavuutta, sekä tunnistaa ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa pääosin itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja ohjata työn/toiminnan kuormittavuutta ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä
toimenpiteitä fysioterapian keinoin, ja tunnistaa sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä.
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa työskennellä ohjattuna ergonomiaan liittyvissä fysioterapian asiakastilanteissa ja tietää siihen liittyviä tekijöitä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Sisällön jaksotus

Johdanto työhyvinvointiin - osio (Marion Karppi)

VKO x (2+2 h): Johdanto työhyvinvointiin /ML
VKO x (2h): Työn kuormitustekijöiden esitykset / MK

Palautuminen työssä ja arjessa -osio (Anu Granberg)
Osiossa käsitellään arjen kokonaiskuormitusta ja siitä palautumista työssä ja vapaa-ajalla. Tutustutaan työn muotoilun teemaan eli eri näkökulmiin ja tapoihin muotoilla omaa työtä (tai opiskelua) sekä tutustutaan konkreettiseen mittariin Hyvinvointianalyysiin keinona mitata kuormittumisen ja palautumisen tasapainoa. Tavoitteena on saada ymmärrys siitä, miten näitä asioita voi hyödyntää fysioterapeuttina asiakastyössä sekä reflektoida omaa hyvinvointia ja löytää keinoja tai kokeiluja oman hyvinvoinnin edistämiseksi.

B-ryhmällä ennen TULE harjoittelua ja A-ryhmällä TULE-harjoittelun jälkeen: (päivämäärät täydentyvät 20.12 mennessä)

A-ryhmä
VKO x: orientaatio ja keskusteleva opetus (2h)
ryhmätyöskentelyyn, aiheisiin ja materiaaleihin orientoituminen
VKO x: hyvinvointianalyysin tulkinta ja palaute, työpajatyöskentely ryhmissä (2h),
VKO x: reflektiotunnit (3h)
B-ryhmä:
VKO 17: orientaatio ja keskusteleva opetus (2h)
ryhmätyöskentelyyn, aiheisiin ja materiaaleihin orientoituminen
VKO x: hyvinvointianalyysin tulkinta ja palaute, työpajatyöskentely ryhmissä (2h),
VKO x: reflektiotunnit (3h)

Mukaan aikataulutetaan Tempurin kanssa yhteistyössä tapahtuva unihygienia koulutus tammikuun aikana.


Ergonomiaprojekti (Iida Laine & Milka Reponen):
vko 3 pidetään projektin info 2h ti 14.1. klo 13.15–14.45, Dentaliassa
• Tässä opintojakson orientaatio + yleisesti ergonomiasta, työnjako
vko 6 4h preppaustunti (A & B erikseen)
vko 9 2 h, Zoom: Projektin info (ft opiskelijat pitävät HL- opiskelijoille) ti 25.2. klo 13.30–14.30 Zoom
•Sisältö: asiantuntijaluento & projektin info

Tutkimuskäynnit  (SunKlinikka) 60min/asiakas, ole paikalla oman asiakkaasi käynnin aikana. Huom tule vähintään 15 min ennen ajan alkamista paikalle!

PFYSIS23B-ryhmä:
Tutkimuskäynnit 90min, Sun Klinikka + B2049 (ICT-talo) + täytyy varata vielä joku tila
to 20.3. klo 12–16 (Asiakkaat klo 13.00 alkaen)
pe 21.3. klo 8–16 (Asiakkaat klo 08.30 alkaen)                                                 

PFYSIS23A-ryhmä:
Tutkimuskäynnit 90 min, Sun Klinikka + B2049 (ICT-talo) + täytyy varata vielä joku tila
ti 22.4. klo 8–16 (Asiakkaat klo 08.30 alkaen)                   
to 24.4. klo 12–16 (Asiakkaat klo 13.00 alkaen)

Ohjauskäynnit  (SunKlinikka) 60min/asiakas, ole paikalla oman asiakkaasi käynnin aikana. Huom tule vähintään 15 min ennen ajan alkamista paikalle!

PFYSIS23B-ryhmä:
Ohjauskäynnit 60 min, Sun Klinikka + B2049 (ICT-talo)
ti 8.4. klo 12–16 vain Sun Klinikka (Asiakkaat klo 13.00 alkaen)
ke 9.4. klo 8–16 (Asiakkaat klo 08.30 alkaen) 

PFYSIS23A-ryhmä:
Ohjauskäynnit 60 min, Sun Klinikka + B2049 (ICT-talo)
ma 12.5. klo 8–12 (Asiakkaat klo 08.30 alkaen) 
ke 14.5. klo 8–16 (Asiakkaat klo 08.30 alkaen) 

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen

Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden suorittamisesta

1. Ergonomiaprojekti (Vastaava opettaja: Iida Laine)
a. Ft-opiskelijat vastaavat projektin suunnittelusta ja toteuttamisesta. Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovitaan projektin vastuutehtävät
b. Perehdytystunneille osallistuminen
c. 1 ja 2 Asiakaskäyntien kirjallisten suunnitelmien tekeminen ja palauttaminen
d. Asiakaskäyntitekstien kirjaaminen ja asiakkaan työskentelyvideon analysointi
e. Asiakkaalle menevän kirjeen ja harjoitusohjelman laatiminen
f. Kirjallisen asiakasraportin tekeminen

2. Työn ja arjen tasapaino (Vastaava opettaja: Anu Granberg)

3. Johdatus työhyvinvointiin (Vastaava opettaja: Marion Karppi)

Tehtävien arvioinnissa sovelletaan opintojakson yleisiä arviointiperusteita.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden kuormittumisen toiminnassa ottaen huomioon fysioterapian holistisen ihmiskäsityksen.