The Special Features of Physiotherapy with Children and Adolescent (3 cr)
Code: TH00CL29-3002
General information
- Enrollment
-
07.12.2024 - 05.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.01.2025 - 06.06.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Heli Arokki
- Satu Takala
- Course
- TH00CL29
Realization has 15 reservations. Total duration of reservations is 53 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 09.01.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Orientaatio, Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Fri 17.01.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
ICT_C1032
Demotila
|
Tue 21.01.2025 time 12:00 - 18:00 (6 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002, Sanna Laakkonen |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Fri 24.01.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
ICT_C1032
Demotila
|
Mon 03.02.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Testit A-ryhmä, Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) |
Mon 03.02.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Testit B-ryhmä, Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
EDU_3003
Matias muunto byod
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_3030 Ryhmätyö (10 hlö) |
Tue 04.02.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Itsenäisen opiskelun aika. Opiskelumateriaali Itsissä; lasten ja nuorten yleisimmät tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat fysioterapiassa, Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
|
Wed 05.02.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Itsenäisen opiskelun aika. Opiskelumateriaali Itsissä; lasten ja nuorten yleisimmät tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat fysioterapiassa, Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
|
Mon 24.02.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Testit B-ryhmä, Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
EDU_2024 Ryhmätyö (18 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) |
Mon 24.02.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Thu 27.02.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Testit A-ryhmä, Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
ICT_C1042_Myy
MYY
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) |
Fri 28.02.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Testit A-ryhmä, Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
EDU_2003
Erik muunto byod
EDU_2065.2 Ryhmätyö (12 hlö) EDU_2048 Lyyli (10 hlö) EDU_2028 Ryhmätyö (10 hlö) |
Fri 28.02.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Thu 06.03.2025 time 08:15 - 09:15 (1 h 0 min) |
Etätentti verkossa Its-alustalla, 45min avautuu klo 8:15. Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
|
Fri 14.03.2025 time 17:00 - 18:00 (1 h 0 min) |
1. Uusintatentti verkossa ItsLearning alustalla 45min välillä klo 17-18. Lapsen ja nuoren fysioterapia TH00CL29-3002 |
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö:
Tällä kurssilla kertaat ja syvennät lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvää osaamistasi aiemmilta kursseilta ja varmennat fysioterapiaprosessin hahmottamista kokonaisuutena. Kartutat tietämystäsi erilaisista kohtaamisen, havainnoinnin, tutkimisen ja mittaamisen keinoista toimien aktiivisesti ja itseohjautuvasti yhdessä luennoitsijoiden kanssa.
Objective
The student is able to
- describe the most common developmental, musculoskeletal, respiratory and vascular diseases that restrict functional ability of children and adolescent,
- examine and evaluate children and adolescent in physiotherapeutic way as well as report results in ICF -framework
- plan and implement physiotherapy that is based on evaluation and clinical reasoning and promotes the agency ja functional ability of children and adolescent
- explain the meaning of certain aid equipment in supporting child´s development and participation,
- recognise the roles of familycentered multiprofessional co-operation and rehabiltation in relation to children and adolescent
Content
Special features of physiotherapy of children with neurological or other most common diseases as well as children with special needs. Examination of functional ability, multiprofessional co-operation, supporting motor development (and learning), early interaction, childrens weekly life and environment, familycentered approach and aid equipment.
Materials
1. luentomateriaalit
2. Pihko, Haapala, Rantala 2014: Lastenneurologia. Duodecim, Helsinki
osa I s. 12-14
osa II s. 46-95
osa III s. 128 -145
osa IV s. 172-183, 194-196
osa V s. 210-219
osa VI s. 239 –241
3. Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
- Chapter 9: Aging and Postural control
- Chapter 13: Development of Mobility
- Chapter 14: Aging and Mobility
4. Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
5. Kirjasta kappaleet 4-6 (s.79-120): Puustjärvi, A., Danner, P., Niutanen, U., Kippola-Pääkkönen, A., Jussila, K. ja Sajaniemi, N. 2024. Aistitiedon käsittelyn vaikeudet – Ymmärrystä ja sujuvampaa arkea. Santalahti -kustannus (leikki, toiminnan ohjaus, taitojen kehitys ikävaiheittain) - soveltuvin osin.
Teaching methods
- Luennot
- Tapauslähtöinen oppiminen (case -based learning) ryhmätyöskentelynä
HUOM! Ennakkotehtävä kurssille on lukea seuraavat sivut teoksesta:
Pihko, Haapala, Rantala 2014: Lastenneurologia. Duodecim, Helsinki
osa I s. 12-14
osa II s. 46-95
osa III s. 128 -145
osa IV s. 172-183, 194-196
osa V s. 210-219
osa VI s. 239 –241
Nämä tulevat siis myös tenttiin.
Exam schedules
Noudatetaan opintosäännön 21 § Opintojaksolle ja opintokokonaisuuteen ilmoittautuminen, arviointi
ja uusinnat selostetta uusinnoista ja korotuksista.
Sähköinen tentti.
opintojakson varsinainen tentti verkossa ItsLearning -verkkoalustalle. Tentissä saa käyttää materiaaleja.
Uusintatenttiajat sovitaan tarvittaessa yhteisesti.
International connections
Luennot: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin vuorovaikutteisesti ja keskustellen, tehdään pieniä tuntitehtäviä pienryhmissä tai yksilötöinä.
Case-työskentely: sisältää mm. perehtymistä aiheeseen keskustellen ryhmissä ja tutkittuun tietoon siihen liittyen, sekä tutkimisen suunnittelua, johtopäätösten tekemistä, terapian tavoitteiden laatimista (pää-/osatavoitteet, GAS, SMART), terapian suunnittelua ja tuotoksen esittämistä muulle ryhmälle.
Student workload
Kurssi on laajuudeltaan 3op eli 81 tuntia opiskelijan työtä ja karkeasti se jakautuu seuraavasti:
Ennakkotehtävä ja kontaktioppimisiin valmistautuminen 6h
Luennot / tuntityöskentely 24h
Tiedonhaut 8h
Itsenäinen opiskelu / teoriatietoon perehtyminen 18h
Ryhmätyöskentely; annetun tehtävän suorittaminen ja sen esittäminen 17h
Ryhmätyöskentelyn itse- ja vertaisarviointi 4h
Tentti 2h
Qualifications
Courses
Motor Learning and Motor Development at Different Ages
Musculoskeletal Anatomy and Physiology and Biomechanics in Physiotherapy
Further information
Kaikilla tämän opintojakson tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä, myös teoriatunneilla. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% käytännön tunteja sisältävien opintojaksojen tunneista.