Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapian opinnäytetyön ideointi ja suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE24-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 52

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka

Ryhmät

  • PFYSIS23
    Fysioterapeutti (AMK), S23
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa ja perustella fysioterapian kehittämiskohteen ja/tai tarpeen,
• soveltaa tiedonhaku- ja arviointitaitojaan kuvatessaan fysioterapian kehittämiskohteensa näyttöön perustuen,
• muodostaa yhdessä toimiseksiantajan kanssa yhteisen ymmärryksen kehittämiskohteesta ja sen rajaamisesta,
• kuvata opinnäytetyönä toteutuvan kehittämistyön tarkoituksen ja tavoitteet,
• valita kehittämistoiminnalleen tarkoituksenmukaiset kehittämis- ja arviointimenetelmät halutun tuotteen/muutoksen aikaansaamiseksi / toteuttamiseksi,
• tunnistaa eettiset ja uskottavuuskysymykset osana kehittämistoimintaa,
• laatia kirjallisen suunnitelman kehittämistoiminnan toteuttamiseksi ja tulosten julkistamiseksi,
• laatia viestintäsuunnitelman osana kehittämistoiminnan suunnitelmaa,
• laatia arviointikriteerit suunnittelemalleen kehittämistoiminnalle,
• hakea kehittämistoimintansa toteutukseen liittyvät luvat,
• hyödyntää ohjausta ja palautetta kehittämistyössään.

Sisältö

Aiheen valinta ja rajaus, yhteistyö toimeksiantajan kanssa, luotettavan näytön hakeminen ja tunnistaminen, suunnitelman laatiminen ja esittäminen (aiheen teoreettinen jäsentäminen, kehittämistehtävän määrittäminen, aineiston keruun ja analyysin suunnittelu, tiedottaminen), lupamenettelyt.

Oppimateriaalit

Pajapäivien materiaali ja materiaalit ITSissä.

Ketui-opintojakson materiaalit ja niiden lähdeluettelot ITSissä.

Messin opinnäytetyön materiaali: Etusivu > Opiskelu > Opinnäytetyö

Opetusmenetelmät

Opiskelija on varmistanut, että hänellä on amk-tasoinen tutkimus- ja kehittämismenetelmien osaaminen ennen opinnäytetyön aloittamista syksyllä 2025. Parhaiten tästä voi varmistua suorittamalla oppimissuunnitelmaan pakollisena opintojaksona sisältyvät 5 op:n laajuiset Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatiomenetelmien opinnot Itslearning-järjestelmässä kevään 2025 tai kesän 2025 aikana.

Opinnäytetyön suunnitelma edellyttää opiskelijalta itsenäistä aiheeseen perehtymistä ja aktiivista otetta työn eri vaiheissa.

Ohjausta on saatavilla pajapäivissä sekä ohjaavalta opettajalta, kun aktiivisesti hakee ohjausta. Suosimme pienryhmäohjausta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä, koostuen seuraavasti:

-Osallistuminen maalis- ja syyskuussa sekä pajapäivien (3kpl syksyllä 2025) aikana tapahtuviin ohjauksiin

-Opinnäytetyön suunnitelmien esitysten seuraaminen pajapäivissä ja merkintä opinnäytetyöpassiin (5 kpl) sisältäen
--Opinnäytetyön suunnitelman suullinen ja kirjallinen opponointi (1kpl)
--Oman opinnäytetyösuunnitelman suullinen ja kirjallinen esitys (1kpl)

-Opinnäytetyön kirjallisen suunnitelman kirjoittaminen vaadittavine liitteineen ja hyväksyttäminen ohjaavalla opettajalla

-Kolmen osapuolen (toimeksiantaja, opiskelija ja AMK:n edustaja) allekirjoittaman opinnäytetyösopimuksen tallentaminen Somaatti-järjestelmään (ks. Messi - Opiskelu - Opinnäytetyö). Fysioterapeuttikoulutuksessa opinnäytetyösopimuksen allekirjoittajaksi AMK:n edustajana merkitään Esa Bärlund.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opinnäytetyön suunnitelmavaihe on hyväksytty, kun
-opinnäytetyön suunnitelma on esitetty seminaarissa
-ohjaaja on hyväksynyt suunnitelman ja
-opinnäytetyösopimus liitteineen on tallennettu Somaattiin (ks. Messi - Opiskelu - Opinnäytetyö)

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön aiheet lisätään Opinnäytetyöprosessi -alustalle ITSiin huhtikuussa. Opiskelija valitsee opinnäytetyöparin ja aiheen. Opinnäytetyön suunnittelu alkaa opinnäytetyöinfolla maaliskuussa 2025 (vk 10). Tässä tilaisuudessa käydään myös läpi opinnäytetyön suunnitelman tekemistä. Viimeistään toukokuussa 2025 valitaan opinnäytetyön aihe (aiheseminaari).

Tämän jälkeen jatkuu itsenäinen aiheeseen perehtyminen, opinnäytetyötä tekevän ryhmän järjestäytyminen ja työskentelyn suunnittelu ja suunnitelman rakentaminen. Suunnitelma raportoidaan sovitusti pajapäivässä / suunnitelmaseminaarissa syksyn 2025 aikana.

Pajapäivät ovat pääsääntöisesti joka kuukauden viimeinen maanantai. Näissä päivissä opinnäytetyön suunnitelmaan liittyviä vaiheita ja eri vaiheisiin liittyviä dokumentteja ja sopimuksien käyttöä ohjataan. Pajapäivissä myös seurataan toisten opinnäytetyöraporttien ja suunnitelmien esityksiä.

Syyskuussa 2025 (xx.xx.) opinnäytetyön kick off -tapaamisessa käydään yhteisesti (koko ryhmä ja ohjaavat opettajat) läpi opinnäytetyösuunnitelmien sen hetkinen tilanne ja eteneminen. Tähän päivään mennessä toivotaan opiskelijoiden etukäteen toimittamia kysymyksiä opinnäytetyöprosessiin liittyen.

Opinnäytetyön suunnitelma esitetään syksyn pajapäivässä. Syksyn pajapäivät ovat pääsääntöisesti joka kuukauden viimeinen maanantai. Tarvittaessa varataan erillinen suunnitelmaseminaari joulukuulle 2025.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opinnäytetyöprosessi -kurssi ITSlearning-alustalla.

Opiskelija sitoutuu aktiviiseen pajapäivien osallistumiseen; pajapäivien yhteydessä on myös mahdollisuus opinnäytetyön ohjaukseen pienryhmissä.

Opiskelija on aktiivisesti yhteydessä opinnäytetyötä ohjaavaan opettajaan sovitulla tavalla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimerkinnän suunnitelmavaiheesta saa Peppiin, kun
-opinnäytetyön suunnitelma on esitetty seminaarissa
-ohjaaja on hyväksynyt suunnitelman ja
-opinnäytetyön suunnitelmalomake ja opinnäytetyösopimus liitteineen on tallennettu Somaattiin (ks. Messi - Opiskelu - Opinnäytetyö)

Esitietovaatimukset

Suunnitelman aloittaminen edellyttää, että opiskelija osaa kuvata oman alansa näyttöön perustuvan keskeisen tietoperustan, jota on käyttänyt oman alansa kliinisissä tilanteissa.