Siirry suoraan sisältöön

Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BU28-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 04.06.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 52

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anu Granberg
  • Afrisa Kapella
  • Juho Korpi

Ryhmät

  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A
  • 31.03.2025 10:00 - 12:00, Orientaatio, Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö TH00BU28-3008
  • 12.05.2025 12:30 - 16:00, Liikkeelle testaus, Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö TH00BU28-3008
  • 13.05.2025 13:30 - 16:00, Liikkeelle-testaus, Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö TH00BU28-3008
  • 14.05.2025 13:30 - 17:30, Liikkeelle-testaus, Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö TH00BU28-3008
  • 19.05.2025 14:30 - 17:00, Liikkeelle-testaus, Terveyskunnon arvioinnin ja mittaamisen asiakastyö TH00BU28-3008

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Sisältö

Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.

Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

Löytyy Itslearningista. Kaikki materiaali sähköisesti saatavilla.

Opetusmenetelmät

Käytännön harjoittelu (työskentely asiakkaiden kanssa), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa orientoitumisen ja kirjallisen tehtävän omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole kokeita.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa ja asiakastyössä, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden käyttö opetuksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole. Testauksiin osallistuminen on edellytys opintojakson hyväksytylle suorittamiselle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 2 op = 52 tuntia opiskelijan työtä

2 h orientaatiotehtävä (Liikkeelle-ryhmien toimintaan perehtyminen itsenäisesti)
2 h läsnäopetusta (terveyskunnon testien kertaaminen läsnäopetuksessa)
8 h terveyskuntotestien kertaus ja testaustoimintaan perehtyminen (itsenäinen opiskelu)
30 h käytännön asiakastyö
10 h raportti ja opponointi (itsenäinen opiskelu)
52 h yhteensä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Terveyskuntoraportin arviointikriteerit:
Terveyskuntoraportin tavoitteena on, että opiskelija osaa
- selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön
liittyvät tekijät,
- tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä
ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
- tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella
terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet

Raportti on HYVÄKSYTTY, kun
- se on tehty ohjeiden mukaisesti Turun ammattikorkeakoulun raporttipohjaan ja se noudattaa ohjeistuksen sisältörunkoa
- teksti on asiatyylistä, selkeää ja johdonmukaista
- tekstiosioissa on vastattu kaikkiin tehtävänannon ja otsikoinnin sisältöihin
- esitiedot on kirjattu kattavasti (ikä, (oletettu) sukupuoli, perussairaudet, työ, liikunnallinen/arjen aktiivisuus, liikkumisen suositusten täyttyminen)
- testit ja tulokset on kirjattu kattavasti ja selkeästi (testin nimi, testin yhteys terveyteen/terveyskuntoon, tulos, kuntoluokka ja sen skaala)
- yhteenveto asiakkaan terveyskuntoprofiilista on linjassa testitulosten kanssa (vahvuudet ja kehittämiskohteet kiteytetty)
- asiakkaalle on asetettu tarkoituksenmukaisia tavoitteita
- suunnitelma on perusteltu kirjallisuudella ja lähdemerkinnät on tehty Turun AMK:n ohjeiden mukaisesti.

Raportti on HYLÄTTY, jos
- Edellä mainitut hyväksytyn raportin vaatimukset eivät täyty
- Raportin kieli ja rakenne ovat erittäin epäselviä ja hajanaisia
- Raportin perusteella on ilmeistä, ettei opiskelija ole saavuttanut opintojakson tavoitteita

Sisällön jaksotus

Asiakastyön tavoitteena on, että opiskelija osaa tutkia ja arvioida luotettavasti asiakkaan terveyskuntoa ja tehdä tutkimastaan johtopäätöksiä sekä asettaa asiakkaalle tavoitteita. Lisäksi tavoitteena on soveltaa lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden sekä liikehallinnan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden.

Asiakastyö toteutuu osana Turun kaupungin kanssa yhteistyössä toteutettavia Liikkeelle-ryhmiä.

Tarkat tiedot opintojakson toteutuksesta löytyvät Itslearningista.

VK 14 (1 x 2h)
Orientaatio

VK 20 (3 x 4h)
Liikkeelle-testaukset Kupittaan palloiluhallilla

VK 21 (1 x 3h)
Liikkeelle-testaukset ICT:llä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee osallistua fyysisesti paikan päällä, koska kyseessä on käytännön asiakastyö. Jokainen opiskelija osallistuu jokaiselle testauskerralle. Opiskelijaryhmä vastaa tiiminä siitä, että testaukset saadaan toteutettua sovitulla tavalla.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat opintojakson tavoitteiden mukainen toiminta asiakastyössä. Arviointiin vaikuttavat opiskelijan läsnäolo ja toiminta asiakastyöhön perehtyessä, asiakastyötilanteissa sekä asiakastyön jälkeen raportointivaiheessa.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää, että asiakasraportti sekä opponointi on suoritettu ohjeiden mukaisesti annetussa aikataulussa.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi, että vähintään 80 prosenttia opiskelijoista on vastannut opintojakson palautekyselyyn. Opiskelijat vastaavat ryhmänä siitä, että edellä mainittu vaatimus täyttyy.

Esitietovaatimukset

Päivitys 29.4.2022 / Pirjo Pennanen
Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia kehon rakenteita ja osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Opiskelija osaa havainnoida liikettä, liikkumista ja toimintaa sekä tutkia liikkumisen edellytyksiä kuten lihasvoimaa, venyvyyttä ja tasapainoa, ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.