Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BE15-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 52
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Afrisa Kapella
- Juho Korpi
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä A2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B1 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä B2 (Koko: 13. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS24BPFYSIS24B
-
PFYSIS24Fysioterapeutti (AMK), S24
-
PFYSIS24APFYSIS24A
Pienryhmät
- Pienryhmä A1
- Pienryhmä A2
- Pienryhmä B1
- Pienryhmä B2
- 09.01.2025 12:30 - 15:30, Orientaatio+luento, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 13.01.2025 08:00 - 10:00, Pienryhmä A1, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 13.01.2025 10:00 - 12:00, Pienryhmä A2, Harjoitustunti,, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 14.01.2025 08:00 - 10:00, Pienryhmä B1, Harjoitustunti,, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 14.01.2025 10:00 - 12:00, Pienryhmä B2, Harjoitustunti,, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 15.01.2025 14:00 - 16:00, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 17.01.2025 12:00 - 14:00, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 22.01.2025 10:00 - 12:00, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 22.01.2025 14:00 - 16:00, Itsenäinen harjoittelu_TerLi
- 23.01.2025 11:00 - 13:00, Itsenäinen harjoittelu_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 23.01.2025 13:00 - 15:00, Itsenäinen harjoitteluTerveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 24.01.2025 08:00 - 16:00, Itsenäinen harjoittelu_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 27.01.2025 12:00 - 14:00, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 27.01.2025 14:00 - 18:00, Itsenäinen harjoittelu_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 28.01.2025 08:00 - 10:00, Pienryhmä A1, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 28.01.2025 10:00 - 12:00, Pienryhmä A2, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 31.01.2025 08:00 - 10:00, Pienryhmä B1, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 31.01.2025 10:00 - 12:00, Pienryhmä B2, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 31.01.2025 12:00 - 14:00, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 03.02.2025 08:00 - 10:00, Pienryhmä A1, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 03.02.2025 10:00 - 12:00, Pienryhmä A2, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 03.02.2025 12:00 - 14:00, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 03.02.2025 14:00 - 18:00, Itsenäinen harjoittelu_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 06.02.2025 11:00 - 17:00, Itsenäinen harjoittelu_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 07.02.2025 08:00 - 10:00, Pienryhmä B1, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 07.02.2025 10:00 - 12:00, Pienryhmä B2, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 10.02.2025 08:00 - 10:00, Pienryhmä A2, Harjoitustunti,, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 10.02.2025 10:00 - 12:00, Pienryhmä A1, Harjoitustunti,, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 11.02.2025 08:00 - 10:00, Pienryhmä B2, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 11.02.2025 10:00 - 12:00, Pienryhmä B1, Harjoitustunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 14.02.2025 13:00 - 15:00, Allas-demo_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 24.02.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 27.02.2025 08:00 - 14:00, Ryhmätöiden purkutunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 27.02.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 27.02.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 28.02.2025 08:00 - 14:00, Ryhmätöiden purkutunti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 03.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 06.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 06.03.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 07.03.2025 12:30 - 14:00, Allasdemo_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 10.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 13.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 13.03.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 17.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 20.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 20.03.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 24.03.2025 08:15 - 10:00, Tentti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 24.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 27.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 27.03.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 31.03.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 01.04.2025 12:30 - 14:00, Opiskelijoiden itsenäinen harjoittelu
- 03.04.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 03.04.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 07.04.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 10.04.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 10.04.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 14.04.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 17.04.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 17.04.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 22.04.2025 08:15 - 10:00, Uusintatentti, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 24.04.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 24.04.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 28.04.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 05.05.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 08.05.2025 08:00 - 09:45, 2. Uusintakoe_Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 08.05.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
- 08.05.2025 16:00 - 18:00, Sun hyvä temppu, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 12.05.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä breikki_ Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 13.05.2025 10:00 - 12:00, Opintojakson yhteenveto, Terveysliikunta ja liikuntaneuvonta TH00BE15-3011
- 15.05.2025 11:30 - 12:00, Sun hyvä Breikki
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fyysisen aktiivisuuden merkityksen terveydelle, hyvinvoinnille ja toimintakyvylle,
• tunnistaa fyysisen aktiivisuuden merkityksen sairauksien ja toimintarajoitteiden ehkäisyssä,
• arvioida asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tarvetta,
• arvioida fyysisen aktiivisuuden muotojen soveltuvuutta eri asiakasryhmille,
• toteuttaa yksilöllistä ja tavoitteellista terveysliikuntaa ja liikuntaneuvontaa eri ikäisten henkilöiden toimintakyvyn tueksi,
• käyttää liikuntaneuvonnan ja terveysliikunnan tutkimustietoa sekä ohjaamisen perusteita toiminnassaan,
• suunnitella ja ohjata yksilö- ja ryhmämuotoista terveysliikuntaa sekä toimia terveysliikunnan projekteissa,
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset perusteet toiminnassaan.
Sisältö
Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset, liikunnan vaikutukset yksilö- ja väestötasolla, terveysliikunnan suositukset eri-ikäisille henkilöille, terveysliikunnan annostelun perusteet, terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet, eri liikuntamuodot ja –lajit hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä, teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Oppimateriaalit
- Luentomateriaalit. ks. Its learning
- Terveysliikunta – kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00934
- Liikunta. Käypä hoito -suositus. (2016) https://www.kaypahoito.fi/hoi50075 (päivitys päättynyt 12/2023)
-UKK-instituutin www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Liikkuminen, Liikkumisen turvallisuus, Liike lääkkeenä ja Elintapaohjaus.
- Terveurheilija www.-sivut, jonka sisällöistä osiot: Vammojen ehkäisy, Terveydenhuolto ja Harjoittelu-osioita.
- Liikuntaneuvonnan kansalliset suositukset: https://www.likes.fi/wp-content/uploads/2021/04/Liikuntaneuvonnan_suositukset_FINAL.pdf
Mikael Fogelholm, Ilkka Vuori, Tommi Vasankari (toim.) 2.–4., uudistettu painos 2014. Terveysliikunta. (Hyvää oheislukemista, mutta sisältää osittain vanhentunutta tietoa)
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla oppimismenetelminä mm. opettajajohtoiset keskustelevat luennot ja demonstraatiot sekä case-pohjaiset pari ja ryhmätehtävät. Kokemuksellisen oppimisen kautta tutustutaan eri liikuntamuotoihin sekä liikkumaan aktivoiviin teknologiaratkaisuihin. Opintojakson lopulla opiskelijat toteuttavat pareina ohjauksia oikeille asiakasryhmille.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Varsinainen tentti vkolla 13
1, uusintatentti vkolla 17 (Korotukset ja hylätyt arvosanat)
2. uusintatentti sovitaan tarvittaessa (Vain hylätyt arvosanat)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija on suorittanut terveysliikunnan opintoja, esim. Liikunnanohjaaja (AMK), voi hän hyväksilukea opintojakson tai, liikuntaneuvoja/LPT, hän voi hyväksilukea osia siitä. Hyväksiluvuista tulee keskustella opettajan kanssa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua (s-posti 6.12. mennessä).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Valmistautuminen oppitunneille itsenäisesti käsiteltäviin teemoihin perehtyen kirjallisuuden, videoiden ja arviointitehtävien kautta
- Ryhmäliikuntatuokion suunnittelu ja ohjaaminen omalle ryhmälle
- Ryhmäliikuntatuokioiden suunnittelu ja ohjaaminen asiakkaille
- Liikunta sairauksien ehkäisyssä, kuntoutuksessa ja hoidossa -ryhmätehtävän laatiminen ja esitys
- Oman aktiivisuuden seurantatehtävä
- Lajikokeilutehtävä
- Kirjallinen tentti
Sisällön jaksotus
Huom. toteutussuunnitelmaan saattaa tulla vielä muutoksia.
Vko 2
2h Opintojakson orientaatio / A+B
2h Keskusteleva luento 1: Ryhmänohjauksen suunnittelun, ohjauksen ja arvioinnin perusteet / A+B
Vko 3
2h Harjoitustunti 1: Ryhmänohjauksen perusteet / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
2h Keskusteleva luento 3: Valtakunnalliset terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan linjaukset A+B
2h Keskusteleva luento 2: Vesiliikunta + Luontoliikunta / A+B
Vko 4
2h Harjoitustunti 2: Vesiliikunta (harjoitustunti) / A ja B
2h Keskusteleva luento 4: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset / A+B
Vko 5
2h + 2h Keskusteleva luento 5: Liikuntaneuvonta ja liikkumisen suositukset -> tuntitehtävien purku / A ja B erikseen
2h Harjoitustunti 4: Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
Vko 6
2h Keskusteleva luento 6: Asiakastyöhön valmistautuminen, / A+B /
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen /
Vko 7
2h + 2h Keskusteleva luento 7: Teknologian hyödyntäminen terveysliikunnan ja liikuntaneuvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa / A ja B erikseen / Iida
2h Ryhmänohjausharjoituksia omalle ryhmälle (harjoitustunti) / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
Vko 8:talviloma
Vko 9
6h + 6h Ryhmätehtävän purku / A+B erikseen
Vko 9 ->
Asiakasohjauksia erillisen aikataulun mukaisesti. / A1, A2, B1 ja B2 erikseen
* Sun hyvä Breikki - etäliikuntatuokiot teamsissa (vko 9-21, ma ja ke)
* Sun hyvä Temppu (vko 9-19, to klo 16-18)
Vko 13
2h Tentti / A+B
Vko 17
2h Uusintatentti / A+B
Vko 20
2h Opintojakson loppuseminaari / A+B
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä s-postitse ja its learningin välityksellä.
Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä:
Kaikilla opintojaksojen lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä..
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksotehtävät: hyv/täydennettävää
Ohjaustuokiot: 1-5/hyl (tarkempi arviointikriteeristö tehtävänannon yhteydessä)
Tentti: 1-5/hyl (tasavälinen skaala, vähintään 50% vaaditaan läpipääsyyn)
Tehtävien myöhässä palauttaminen voi laskea arvosanaa yhdellä
Lopullinen arvosana muodostuu osasuoritusten keskiarvosta.
Hylätty (0)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tutkia liikkumista ja toimintaa sekä niiden edellytyksiä sekä ohjata asiakasta edistämään toimintakykyään.