Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapiatiede, laatu ja johtaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY06-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 11.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

25 % Lähiopetus, 75 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 52

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine

Ryhmät

  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata fysioterapian tieteenalana,
• selittää fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia,
• selittää fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
• hakea näyttöön perustuvaa tietoa ja arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön,
• määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa ja kehittämisessä,
• selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,
• kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,
• kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita.

Oppimateriaalit

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotehtävät ovat avoinna 11.05.2025 asti. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.

Oppimistehtäviä voi suorittaa omassa aikataulussa 24/7 periaatteella Itslearningissa.

Arvosanat tulevat Itslearningin arviointikirjaan ja Peppiin kootusti tarkastuspäivien yhteydessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka/Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fysioterapiatiede, -laatu ja johtajuus 4op = 4 x 27 = 108 h opiskelijan työtä.
Oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning alustalla.

Verkko-osuus: 3op = 3 x 27 = 81 h opiskelijan työtä
TKI-osuus: 1op = 27 h opiskelijan työtä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYLÄTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista fysioterapiaa tieteenalana
- ei tunnista fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- ei kykene itsenäiseen näyttöön perustuvaa tiedonhakuun, ei osaa arvioida sen soveltuvuutta fysioterapian käyttöön
- ei tunnista tai pysty määrittelemään laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä tai käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan
laadun arvioinnissa ja kehittämisessä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden
merkitystä omassa toiminnassaan
- ei tunnista tai pysty osoittamaan fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- ei tunnista tai pysty osoittamaan yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

HYVÄKSYTTY:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian tieteenalana, osaa kuvata fysioterapiatieteen teoreettisia lähtökohtia, ja nimetä siihen liittyviä
tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapiatieteen ja tutkimuksen merkityksen ammatin kehittymiselle,
- osaa määritellä laadunhallinnan käsitteitä ja laatuun liittyviä tekijöitä sekä käyttää niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa
ja kehittämisessä
- osaa kuvata yleisellä tasolla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kuntoutuksen palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä
omaan toimintaansa sekä nimetä siihen liittyviä tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian palvelujärjestelmää sekä tunnistaa ja selittää työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla yrittäjyyteen liittyviä asioita.
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Sisällön jaksotus

Opintojakson verkko-osuus 3op toteutuu 13.01.-11.05.2025 välisenä aikana.

Opintojakson sisältöteemat:
1. Fysioterapia ja näyttöön perustuva terveydenhuolto
2. Fysioterapiatiede, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet
3. Johtaminen ja fysioterapiayrittäjyys

Jokaisessa osa-alueessa on oma tehtäväosio. Osaan tehtävistä liittyy itsearviointi/itsereflektointiosuus joka myös tehdään.

Voit suorittaa verkkokurssin oman aikataulusi mukaan. Huomioi kuitenkin, että yksi osio sisältää ryhmätyön. 

4. TKI-osuus 1op, toteutuu syksyllä 2025. Tästä tulee opiskelijoille erikseen informaatiota lähempänä ajankohtaa. TKI teemapäivä toteutuu xx, joten varaathan koko päivän tähän.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakson kaikki viestintä tapahtuu Itslearning -alustalla. Olethan yhteydessä opintojakson opettajaan mikäli et pääse Itslearning -alustalle. Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautumiset on hyväksytty.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - hylätty

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Opintojakson verkkoluentoihin ja materiaaleihin tutustuminen
2. Tiedonhaku, yksilötehtävä (hyv-hyl)
3. Mindmap, yksilötehtävä (hyv-hyl)
4. Keskustelualusta, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
5. Yrityksen perustaminen, ryhmätehtävä (hyv-hyl)
6. Millainen olen johtajana?, yksilötehtävä (hyv-hyl)
7. TKI-osuus (hyv-hyl)

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa käyttää fysioterapian keskeisiä käsitteitä toimiessaan fysioterapiaprosessin mukaisesti.