Instructing and Exercising Human Movement and Functioning (4 cr)
Code: TH00CL34-3003
General information
- Enrollment
-
07.12.2024 - 15.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.01.2025 - 13.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Kati Naamanka
- Satu Takala
- Course
- TH00CL34
Realization has 16 reservations. Total duration of reservations is 44 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 09.01.2025 time 09:00 - 11:00 (2 h 0 min) |
Opintojakson orientaatioluento, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
|
Thu 16.01.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Fri 17.01.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
etänä
|
Fri 24.01.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Thu 30.01.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Thu 30.01.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Thu 13.02.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Fri 14.02.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Thu 27.02.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Fri 28.02.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Thu 06.03.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Thu 13.03.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033
|
Thu 20.03.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1 |
Thu 20.03.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Fri 04.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
TENTTI, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2038
Terapiatila 1
|
Thu 17.04.2025 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Uusintakoe Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003 |
ICT_B2038
Terapiatila 1
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Vko 2: Teams Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-työskentely tapahtuu.
Teoreettinen alustus aiheeseen.
Ennakkotehtävä (kts. ITSLearning -alustalla).
Vko 3 / KN Casetehtävien työstäminen ohjatusti.
Jatkossa: tehtävän esitysaika noin 30 min. Keskustelu esityksen edetessä, teoreettinen koko ryhmän pohdinta 30min. Käytännössä fasilitaatioratkaisuiden ohjausharjoittelu pareittain 30 min.
vko 5 / KN: 2x45min Ryhmä 1 VUOTEELTA SELINMAKUULTA ISTUMAAN NOUSU
Siirtyminen vuoteella makuuasennossa, selinmakuulta kyljelle kääntyminen vuoteella, Istumaannousu vuoteella. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.
Vko X /ST 4 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento ja harjoittelua
vko 5 / KN: 2x45` Ryhmä 2 ISTUMASTA SEISOMAAN NOUSU JA ISTUUTUMINEN
Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.
Vko X /ST
3 x 45min Käytännön osio 1/2 A-ryhmä
3 x 45min Käytännön osio 1/2 B-ryhmä
vko 7 / KN: 2x45` Ryhmä 3 LATTIALTA SELINMAKUULTA KONTTAUSASENTOON NOUSU. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.
Vko X /ST
3 x 45min Käytännön osio 2/2 A-ryhmä
3 x 45min Käytännön osio 2/2 B-ryhmä
vko 9 / KN: 2 x 45` Ryhmä 4 LATTIALTA SIVUISTUNNASTA NOUSU TOISPOLVISEISONNAN KAUTTA YLÖS SEISOMAAN. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.
Vko X x /ST 3 x 45' PNF teoria ja harjoittelua
vko 10 / KN: 2 x 45` Ryhmä 5 PORRASKÄVELY
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.
vko 11 /KN + AM 4x45` Simulaatiot SimuCenterissä. Yhteistoteutus opintojakson TULE Alaraaja kanssa.
vko 12 / KN: 2 x 45` Ryhmä 6 LATTIATASOON LASKEUTUMINEN JA YLÖSNOUSU
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.
Vko X x /ST
3 x 45' PNF harjoittelua A-ryhmä
3 x 45' PNF harjoittelua B-ryhmä
vko 12 / KN: 2 x 45` Tuntisisältöjen harjoittelua ohjatusti koululla
Vko X x /ST
3 x 45' PNF harjoittelua A-ryhmä
3 x 45' PNF harjoittelua B-ryhmä
vko 13: Itsenäinen opiskelu: Kertausta. Ei lähitunteja lukujärjestyksessä. Toiminnan ja perusliikkumisen yhteys, ohjausharjoittelua. Valmistautuminen kokeeseen.
Vko 14 Teoria- ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännön kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.
Objective
The student is able to
• exercise client’s functioning and it’s components in directions of client oriented goals by utilizing and applying different instructions methods and exercises,
• carry out the therapeutic exercise safely taking into account the client’s environment,
• evaluate the implementing of therapeutic exercise and if necessary change instruction and implementing plan,
• take into account the ethical guidelines of physiotherapy
Content
Movement control as a basis for facilitation, facilitation of basic movements, visual, verbal, cognitive and manual instruction in practice, giving feedback in practice, taking into account the capacity of clients at different ages in instruction and exercise.
Materials
Ensimmäisen vuoden oppimateriaalin sovellus käytäntöön
Tällä opintojaksolla ohjattu materiaali (Kts. Itslearning)
Opiskelijoiden löytämä perusteltu ja pätevä materiaali; Simulaatiotuntien edetessä syntyvät, sisältöjä koskevat opiskelijan omat muistiinpanot.
• Edeltävien opintojen sisällöt ja meteriaalit, joita sovelletaan:
Ihmisen oppimisen tukeminen -opintojakson materiaali ohjaamisen perusteista.
Biomekaniikan opintojaksojen ydinsisällöt
Liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet
Tasapaino käsitteenä
Exam schedules
Koe on merkitty lukujärjestykseen vko 14.
Uusintakoe on viikolla 17.
International connections
Asiakastapaustehtävät
Opiskelijoiden suorittamat demonstraatiot ja ohjattu simulaatioharjoittelu
Student workload
4op x 27h = 108h
Itsenäinen opiskelu
Vko 2 lähitunteihin mennessä ennakkotehtävä:
Tarkista että osaat aiempien opintojaksojen (esim. liikkumis- ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi) ydinsisällöt liikkeeseen ja liikkumiseen liittyen. Esim. liikkeen ja toimimisen havainnoinnin "polun", liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet, tärkeänä esim. tasapaino ilmiönä (Oppimateriaalit ja Itsin materiaalit, aiemmat oppimistehtävät). Ymmärrä mistä kehon rakenteellisista ja toiminnallisista tekijöistä (ICF) tasapainoinen liike ja toiminta rakentuu.
ITSENÄINEN OPPIMISTYÖSKENTELY opintojakson kuluessa viikolta X eteenpäin:
Itsissä tästä varsinainen tehtäväohje / Katin tunnit
Kukin pienryhmä syventyy yhteen asiakastapausesimerkkiin eli perusliikkumisen pulmaan. Teemat "pulmiin" antaa opettaja, "asiakkaan" jokainen ryhmä hankkii itse. Asiakastyöstä valmistellaan esitys ITSissä olevan ohjeen mukaisesti.
Kukin pienryhmä:
- videoi yhden ”asiakkaan” liikettä, liikkumista ja toimintaa, aiheena kunkin ryhmän oma teema.
- analysoi havainnoinnin avulla asiakkaalle haasteellisen toimimisen / suorituksen / liikkeen merkittävimmät kriittiset ja itsenäistä selviytymistä uhkaavat kohdat. Havainnoitavia asioita:
--> kehon liikkeiden tuottamisessa oleellisten rakenne- ja kehon toiminta-tason (ICF) edellytykset, joita suoritukseen tarvitaan.
--> oleellisten lihastyömuotojen tapahtuminen.
--> biomekaniikan mahdollistuminen: estääkö jokin edellytyksen puute/vajavuus/rajoite optimaalista biomekaniikkaa? Kompensaatiot? Asiakkaan voimavarat?
- laatii kirjallisesti asiakkaan fysioterapian tavoitteet ICF- toimintakykyluokituksen ja SMART-jäsennyksen mukaisesti.
- laatii ja kirjaa kaksi perusteltua fysioterapeuttista harjoitetta. Perustelee terapeuttisen harjoitteen valinnan sekä terapiaympäristön viitekehykseen: yksilö, tehtävä, ympäristö (Shumway-Cook & Woollacott).
- ratkaisee ja kirjoittaa, miten ohjaus tulisi toteuttaa kaikkien ohjaustapojen osalta (manuaalinen/kinesteettinen, visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen). Ryhmä kiinnittää erityisesti huomiota manuaalisen ohjaamisen valintaan ja hallintaan. Teoreettista tukea tehtävän suorittamiseen antavat kaikki edeltävät ammattiopinnot. Lisäksi Itsissä oleva tämän opintojakson oppimateriaali, diat.
Tehtävä palautetaan Itslearningiin kunkin pienryhmän omaan palautuslaatikkoon.
Kaikki opiskelijat valmistautuvat seuraavalle lähitunnille perehtymällä kunkin ryhmän tekemään suunnitelmaan etukäteen, valmistautuminen yhteiseen reflektioon.
Qualifications
Courses
Musculoskeletal Anatomy
Physiology and Biomechanics in Physiotherapy
Motor Learning and Motor Development at Different Ages
Observing and Analyzing Human Movement and Functioning
Further information
Opiskelija pukeutuu tunnille käytännön oppituntien pukeutumisohjeen mukaisesti.
Poissaolot: Lähtökohtaisesti lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Opiskelija esittää kirjallisesti ja videolla demonstroiden poissaolotuntien oppisisällön. Eli: tapausesimerkkien yhteydessä esitetyt teoreettiset ydinasiat ja niiden käytännön demonstraatiot.