Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL34-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 15.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 13.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Kati Naamanka
Satu Takala
Ryhmät
MFYSIK24
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Opintojakso
TH00CL34

Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 44 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 09.01.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Opintojakson orientaatioluento, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_C2046 Teoriatila muunto
To 16.01.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
Pe 17.01.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
etänä
Pe 24.01.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
To 30.01.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
To 30.01.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
To 13.02.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
Pe 14.02.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
To 27.02.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
Pe 28.02.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
To 06.03.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
To 13.03.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033
To 20.03.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
ICT_B2038 Terapiatila 1
To 20.03.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2040 Terapiatila 2
Pe 04.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
TENTTI, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2038 Terapiatila 1
To 17.04.2025 klo 15:00 - 17:00
(2 t 0 min)
Uusintakoe Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
ICT_B2038 Terapiatila 1
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Vko 2: Teams Orientaatio opintojakson työskentelyyn, tutustutaan:
sisällöt, oppimismenetelmät, tehtävät, käytännön / teoreettinen koe. Opiskelijat jaetaan pienryhmiin joissa case-työskentely tapahtuu.
Teoreettinen alustus aiheeseen.

Ennakkotehtävä (kts. ITSLearning -alustalla).

Vko 3 / KN Casetehtävien työstäminen ohjatusti.
Jatkossa: tehtävän esitysaika noin 30 min. Keskustelu esityksen edetessä, teoreettinen koko ryhmän pohdinta 30min. Käytännössä fasilitaatioratkaisuiden ohjausharjoittelu pareittain 30 min.

vko 5 / KN: 2x45min Ryhmä 1 VUOTEELTA SELINMAKUULTA ISTUMAAN NOUSU
Siirtyminen vuoteella makuuasennossa, selinmakuulta kyljelle kääntyminen vuoteella, Istumaannousu vuoteella. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko X /ST 4 x 45min Lasten ohjaamisen ja havainnoinnin erityispiirteitä -luento ja harjoittelua

vko 5 / KN: 2x45` Ryhmä 2 ISTUMASTA SEISOMAAN NOUSU JA ISTUUTUMINEN
Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko X /ST
3 x 45min Käytännön osio 1/2 A-ryhmä
3 x 45min Käytännön osio 1/2 B-ryhmä

vko 7 / KN: 2x45` Ryhmä 3 LATTIALTA SELINMAKUULTA KONTTAUSASENTOON NOUSU. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko X /ST
3 x 45min Käytännön osio 2/2 A-ryhmä
3 x 45min Käytännön osio 2/2 B-ryhmä

vko 9 / KN: 2 x 45` Ryhmä 4 LATTIALTA SIVUISTUNNASTA NOUSU TOISPOLVISEISONNAN KAUTTA YLÖS SEISOMAAN. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.

Vko X x /ST 3 x 45' PNF teoria ja harjoittelua

vko 10 / KN: 2 x 45` Ryhmä 5 PORRASKÄVELY
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

vko 11 /KN + AM 4x45` Simulaatiot SimuCenterissä. Yhteistoteutus opintojakson TULE Alaraaja kanssa.

vko 12 / KN: 2 x 45` Ryhmä 6 LATTIATASOON LASKEUTUMINEN JA YLÖSNOUSU
Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.

Vko X x /ST
3 x 45' PNF harjoittelua A-ryhmä
3 x 45' PNF harjoittelua B-ryhmä

vko 12 / KN: 2 x 45` Tuntisisältöjen harjoittelua ohjatusti koululla

Vko X x /ST
3 x 45' PNF harjoittelua A-ryhmä
3 x 45' PNF harjoittelua B-ryhmä

vko 13: Itsenäinen opiskelu: Kertausta. Ei lähitunteja lukujärjestyksessä. Toiminnan ja perusliikkumisen yhteys, ohjausharjoittelua. Valmistautuminen kokeeseen.

Vko 14 Teoria- ja käytännön koe: Teoria: teoreettinen perustelu käytännön kokeen asiakastapaukselle. Käytännön koe: asiakastapauksen ratkaisu ja simulaatio.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• harjoittaa tavoitteisesti asiakkaiden liikkumista ja toimintakykyä sekä niiden osa-alueita hyödyntäen ja soveltaen fysioterapian eri ohjausmenetelmiä,
• toteuttaa valitsemansa terapeuttisen harjoittelun turvallisesti huomioiden asiakkaan toimintaympäristön,
• arvioida terapeuttisen harjoittelun toteutumista sekä tarvittaessa muuttaa ohjaus- ja terapiasuunnitelmaansa tilannekohtaisesti
• ottaa huomioon fysioterapian eettiset periaatteet.

Sisältö

Liikkeen säätely fasilitaation pohjana, perusliikkumisen fasilitaatio, visuaalisen, verbaalisen, kognitiivisen ja manuaalisen ohjaamisen menetelmät käytännössä, palaute sekä sen merkitys ja käyttö, eri ikäisten asiakkaiden valmiuksien huomiointi ohjauksessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

Ensimmäisen vuoden oppimateriaalin sovellus käytäntöön
Tällä opintojaksolla ohjattu materiaali (Kts. Itslearning)
Opiskelijoiden löytämä perusteltu ja pätevä materiaali; Simulaatiotuntien edetessä syntyvät, sisältöjä koskevat opiskelijan omat muistiinpanot.

• Edeltävien opintojen sisällöt ja meteriaalit, joita sovelletaan:
Ihmisen oppimisen tukeminen -opintojakson materiaali ohjaamisen perusteista.
Biomekaniikan opintojaksojen ydinsisällöt
Liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet
Tasapaino käsitteenä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Koe on merkitty lukujärjestykseen vko 14.
Uusintakoe on viikolla 17.

Kansainvälisyys

Asiakastapaustehtävät
Opiskelijoiden suorittamat demonstraatiot ja ohjattu simulaatioharjoittelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op x 27h = 108h
Itsenäinen opiskelu
Vko 2 lähitunteihin mennessä ennakkotehtävä:
Tarkista että osaat aiempien opintojaksojen (esim. liikkumis- ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi) ydinsisällöt liikkeeseen ja liikkumiseen liittyen. Esim. liikkeen ja toimimisen havainnoinnin "polun", liikkeen ja liikkumisen taustakäsitteet, tärkeänä esim. tasapaino ilmiönä (Oppimateriaalit ja Itsin materiaalit, aiemmat oppimistehtävät). Ymmärrä mistä kehon rakenteellisista ja toiminnallisista tekijöistä (ICF) tasapainoinen liike ja toiminta rakentuu.

ITSENÄINEN OPPIMISTYÖSKENTELY opintojakson kuluessa viikolta X eteenpäin:
Itsissä tästä varsinainen tehtäväohje / Katin tunnit
Kukin pienryhmä syventyy yhteen asiakastapausesimerkkiin eli perusliikkumisen pulmaan. Teemat "pulmiin" antaa opettaja, "asiakkaan" jokainen ryhmä hankkii itse. Asiakastyöstä valmistellaan esitys ITSissä olevan ohjeen mukaisesti.
Kukin pienryhmä:
- videoi yhden ”asiakkaan” liikettä, liikkumista ja toimintaa, aiheena kunkin ryhmän oma teema.
- analysoi havainnoinnin avulla asiakkaalle haasteellisen toimimisen / suorituksen / liikkeen merkittävimmät kriittiset ja itsenäistä selviytymistä uhkaavat kohdat. Havainnoitavia asioita:
--> kehon liikkeiden tuottamisessa oleellisten rakenne- ja kehon toiminta-tason (ICF) edellytykset, joita suoritukseen tarvitaan.
--> oleellisten lihastyömuotojen tapahtuminen.
--> biomekaniikan mahdollistuminen: estääkö jokin edellytyksen puute/vajavuus/rajoite optimaalista biomekaniikkaa? Kompensaatiot? Asiakkaan voimavarat?
- laatii kirjallisesti asiakkaan fysioterapian tavoitteet ICF- toimintakykyluokituksen ja SMART-jäsennyksen mukaisesti.
- laatii ja kirjaa kaksi perusteltua fysioterapeuttista harjoitetta. Perustelee terapeuttisen harjoitteen valinnan sekä terapiaympäristön viitekehykseen: yksilö, tehtävä, ympäristö (Shumway-Cook & Woollacott).
- ratkaisee ja kirjoittaa, miten ohjaus tulisi toteuttaa kaikkien ohjaustapojen osalta (manuaalinen/kinesteettinen, visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen). Ryhmä kiinnittää erityisesti huomiota manuaalisen ohjaamisen valintaan ja hallintaan. Teoreettista tukea tehtävän suorittamiseen antavat kaikki edeltävät ammattiopinnot. Lisäksi Itsissä oleva tämän opintojakson oppimateriaali, diat.
Tehtävä palautetaan Itslearningiin kunkin pienryhmän omaan palautuslaatikkoon.

Kaikki opiskelijat valmistautuvat seuraavalle lähitunnille perehtymällä kunkin ryhmän tekemään suunnitelmaan etukäteen, valmistautuminen yhteiseen reflektioon.

Esitietovaatimukset

Opintojaksot
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia
Fysiologia ja biomekaniikka fysioterapia tukena
Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina
Liikkumisen ja toimintakyvyn havainnonti ja analysointi

Lisätiedot

Opiskelija pukeutuu tunnille käytännön oppituntien pukeutumisohjeen mukaisesti.

Poissaolot: Lähtökohtaisesti lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Opiskelija esittää kirjallisesti ja videolla demonstroiden poissaolotuntien oppisisällön. Eli: tapausesimerkkien yhteydessä esitetyt teoreettiset ydinasiat ja niiden käytännön demonstraatiot.

Siirry alkuun