Physiotherapy for Supporting Client’s Breathing and Cardiovascular Circulation (4 cr)
Code: TH00BE00-3014
General information
- Enrollment
-
07.12.2024 - 21.02.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.02.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Juho Korpi
- Course
- TH00BE00
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 38 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 28.02.2025 time 11:00 - 13:00 (2 h 0 min) |
Opintojakson orientaatio, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Thu 13.03.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Fri 14.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Thu 20.03.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Fri 21.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_A3058
Ensihoito
|
Thu 27.03.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Fri 28.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Fri 04.04.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Thu 10.04.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Hengitys kertaustunti |
EDU_2002
Ivar muunto byod
|
Thu 17.04.2025 time 10:00 - 13:00 (3 h 0 min) |
TENTTI hengitys. Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
EDU_2002
Ivar muunto byod
|
Fri 25.04.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B3039
Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2 ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
Thu 22.05.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
CASE-työskentelyä Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Fri 23.05.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Tentti, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Toteutussuunnitelma.
VK 9-11
Läsnäopetus 3 x 2 h
- Orientaatio
- Hengityksen tutkiminen
Itsenäinen opiskelu
- Kertaus: Hengityselimistön anatomian ja fysiologia
- Kertaus: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
- Oppimispolku 1: hengityksen patofysiologiaa
- Oppimispolku 2: hengityksen tutkimisen lähtökohtia
VK 12-13
Läsnäopetus 4 x 2 h
- Hengityksen kuntoutus
Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hengitysfysioterapian suositukset
- Oppimispolku 4: hengitystä tukevat laitteet
- Case-tehtävät pienryhmissä
VK 14-16
Läsnäopetus 1 x 2 h, 1 x 3h
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus
- Tentti
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien palautus ja opponointi
- Valmistautuminen tenttiin
Sydänosio muuttuu vielä!
VK 17
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen
- Fysioterapia sydänsairauksissa
Itsenäinen opiskelu
- Videoluento: Johdatus sydänkuntoutukseen
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia
VK 18
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Fysioterapia valtimosairauksissa
Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien aloittaminen (sydänkuntoutus)
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen)
VK 19
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Motivoiva vuorovaikutus
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen) jatkuu
- Testi: sepe-suositus
- Verkkokurssi: Motivoiva keskustelu (60 min)
VK 20
Läsnäopetus 1 x 2 h, 1 x 4 h
- case-tehtävien purkua
- Kertaus
Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 6: amputaatiot
- Case-tehtävät jatkuu
VK 21
Läsnäopetus 1 x 3h + 1 x 1 h
- Tentti
- Palaute
Objective
The student is able
• to define the effects of respiratory and cardio-vascular symptoms and medical procedures on the motion, the functional ability and the participation in connection with clients in different ages,
• to list the factors affecting on respiratory and cardio-vascular systems and explain their connection to client’s ability to function,
• to describe and to implement methods to examine the functional ability and it’s prerequisites of the client with respiratory and cardio-vascular problems,
• to explain and to implement the essential means of physiotherapy to maintain and/or promote the functional ability and it’s prerequisites
• to use knowledge of internal disorders in physiotherapy process.
Content
Respiration: the importance of respiration, examination a client in connection with respiratory problems, methods of physiotherapy to support and promote client’s ability to function and participate; primary, secondary and tertiary prevention.
Cardiovascular system: risk factors in connection with Finnish population’s cardiovascular system, primary, secondary and tertiary prevention in disorders of the cardio-vascular systems, physiotherapy examination and implementation methods to maintain and promote clients with cardiovascular problems.
Clinical practice is included in all training periods.
Materials
Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.
Teaching methods
Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).
Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.
Exam schedules
Opintojaksolla on kaksi numeerisesti arvioitavaa kirjallista yksilötenttiä.
- Hengitysosion tentti viikolla 15
- Sydänosion tentti viikolla 21
Mahdollisten uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen.
International connections
Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.
Completion alternatives
Sydänkuntoutuksen osion voi lukea hyväksi suorittamalla Jyväskylän avoimen yliopiston opintojakson Liikunnallinen sydänkuntoutus (2 op). Opintojakso on tarjolla maksuttomasti ja sen voi suorittaa verkko-opintoina.
Opintojakson tiedot: https://www.jyu.fi/fi/avoin-yliopisto/opintojaksot/liikunnallinen-sydankuntoutus
HUOM! Opiskelijan tulee itsenäisesti selvittää opintojakson käytännöt ja noudattaa Jyväskylän avoimen yliopiston ohjeita, näihin ei ole saatavilla tukea tämän opintojakson opettajalta. Opiskelijan tulee esittää suorituksesta luotettava selvitys, esimerkiksi opintorekisteriote.
Student workload
Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan numeerisesti 0-5. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet ja arvioitikriteerit ks. Itslearning.
Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä
30 h läsnäopetusta
17 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
40 h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
12 h lukutehtäviä
9 h tentti + valmistautuminen
108 h yhteensä
Qualifications
The student is able to explain structures and function of vital organs.
Further information
Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.
Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.
Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.