Skip to main content

Physiotherapy for Supporting Client’s Breathing and Cardiovascular Circulation (4 cr)

Code: TH00BE00-3014

General information


Enrollment
07.12.2024 - 21.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.02.2025 - 25.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Juho Korpi
Course
TH00BE00

Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 38 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 28.02.2025 time 11:00 - 13:00
(2 h 0 min)
Opintojakson orientaatio, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Thu 13.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B2040 Terapiatila 2
Fri 14.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B2040 Terapiatila 2
Thu 20.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B2040 Terapiatila 2
Fri 21.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_A3058 Ensihoito
Thu 27.03.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B2040 Terapiatila 2
Fri 28.03.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B2040 Terapiatila 2
Fri 04.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B2040 Terapiatila 2
Thu 10.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Hengitys kertaustunti
EDU_2002 Ivar muunto byod
Thu 17.04.2025 time 10:00 - 13:00
(3 h 0 min)
TENTTI hengitys. Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
EDU_2002 Ivar muunto byod
Fri 25.04.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Thu 22.05.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
CASE-työskentelyä Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
EDU_3002 Henrik muunto byod
Fri 23.05.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Tentti, Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintoja tukeva fysioterapia TH00BE00-3014
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutussuunnitelma.

VK 9-11
Läsnäopetus 3 x 2 h
- Orientaatio
- Hengityksen tutkiminen

Itsenäinen opiskelu
- Kertaus: Hengityselimistön anatomian ja fysiologia
- Kertaus: Hengityselimistöä vaurioittavia sairauksia
- Oppimispolku 1: hengityksen patofysiologiaa
- Oppimispolku 2: hengityksen tutkimisen lähtökohtia

VK 12-13
Läsnäopetus 4 x 2 h
- Hengityksen kuntoutus

Itsenäinen opiskelu
- Oppimispolku 3: hengitysfysioterapian suositukset
- Oppimispolku 4: hengitystä tukevat laitteet
- Case-tehtävät pienryhmissä

VK 14-16
Läsnäopetus 1 x 2 h, 1 x 3h
- Hengitysfysioterapia yhteenveto ja kertaus
- Tentti

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien palautus ja opponointi
- Valmistautuminen tenttiin

Sydänosio muuttuu vielä!
VK 17
Läsnäopetus 2 x 2 h
- Sydänsairaan fysioterapeuttinen tutkiminen
- Fysioterapia sydänsairauksissa

Itsenäinen opiskelu
- Videoluento: Johdatus sydänkuntoutukseen
- Videoluennot: sydämen rakenteen ja toiminnan kertaus
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun perusteiden kertaus
- Videoluennot: sydämen sairauksia

VK 18
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Fysioterapia valtimosairauksissa

Itsenäinen opiskelu
- Case-tehtävien aloittaminen (sydänkuntoutus)
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen)

VK 19
Läsnäopetus 1 x 2 h
- Motivoiva vuorovaikutus

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 5 (Sepe-suositukseen tutustuminen) jatkuu
- Testi: sepe-suositus
- Verkkokurssi: Motivoiva keskustelu (60 min)

VK 20
Läsnäopetus 1 x 2 h, 1 x 4 h
- case-tehtävien purkua
- Kertaus

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävä 6: amputaatiot
- Case-tehtävät jatkuu

VK 21
Läsnäopetus 1 x 3h + 1 x 1 h
- Tentti
- Palaute

Objective

The student is able
• to define the effects of respiratory and cardio-vascular symptoms and medical procedures on the motion, the functional ability and the participation in connection with clients in different ages,
• to list the factors affecting on respiratory and cardio-vascular systems and explain their connection to client’s ability to function,
• to describe and to implement methods to examine the functional ability and it’s prerequisites of the client with respiratory and cardio-vascular problems,
• to explain and to implement the essential means of physiotherapy to maintain and/or promote the functional ability and it’s prerequisites
• to use knowledge of internal disorders in physiotherapy process.

Content

Respiration: the importance of respiration, examination a client in connection with respiratory problems, methods of physiotherapy to support and promote client’s ability to function and participate; primary, secondary and tertiary prevention.

Cardiovascular system: risk factors in connection with Finnish population’s cardiovascular system, primary, secondary and tertiary prevention in disorders of the cardio-vascular systems, physiotherapy examination and implementation methods to maintain and promote clients with cardiovascular problems.

Clinical practice is included in all training periods.

Materials

Oppimateriaali löytyy kokonaisuudessaan verkosta. Tarkemmat tiedot ks. Itslearning.

Teaching methods

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Exam schedules

Opintojaksolla on kaksi numeerisesti arvioitavaa kirjallista yksilötenttiä.
- Hengitysosion tentti viikolla 15
- Sydänosion tentti viikolla 21

Mahdollisten uusintojen ajankohdat sovitaan erikseen.

International connections

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden ja paperin käyttö opetuksessa.

Completion alternatives

Sydänkuntoutuksen osion voi lukea hyväksi suorittamalla Jyväskylän avoimen yliopiston opintojakson Liikunnallinen sydänkuntoutus (2 op). Opintojakso on tarjolla maksuttomasti ja sen voi suorittaa verkko-opintoina.

Opintojakson tiedot: https://www.jyu.fi/fi/avoin-yliopisto/opintojaksot/liikunnallinen-sydankuntoutus

HUOM! Opiskelijan tulee itsenäisesti selvittää opintojakson käytännöt ja noudattaa Jyväskylän avoimen yliopiston ohjeita, näihin ei ole saatavilla tukea tämän opintojakson opettajalta. Opiskelijan tulee esittää suorituksesta luotettava selvitys, esimerkiksi opintorekisteriote.

Student workload

Kaksi ryhmätyönä toteutettavaa case-tapausta, jotka arvioidaan numeerisesti 0-5. Opiskelijoiden tuotokset ovat osa opetusmateriaalia ja jokainen ryhmä vastaa tiedon oikeellisuudesta. Verkko-opetus sisältää tehtäviä, jotka tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkemmat tehtäväohjeet ja arvioitikriteerit ks. Itslearning.

Opiskelijan työn mitoitus
Yhteensä 4 op = 108 tuntia opiskelijan työtä

30 h läsnäopetusta
17 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
40 h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
12 h lukutehtäviä
9 h tentti + valmistautuminen
108 h yhteensä

Qualifications

The student is able to explain structures and function of vital organs.

Further information

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Opetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Go back to top of page