Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL27-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

17.03.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Iida Laine

Ryhmät

  • MFYSIK24
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
  • 27.03.2025 08:00 - 12:00, Orientoituminen opintojaksoon (orientaatio + teoria-alustus), Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 10.04.2025 08:00 - 12:00, Käytännön tutkimisen aloitus, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 11.04.2025 12:00 - 16:00, Simulaatiot, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 17.04.2025 08:00 - 10:00, Opettajajohtoinen ryhmätyöskentelytunti, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 25.04.2025 12:00 - 16:00, Sensoriikka (teoria+käytäntö), Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 02.05.2025 12:00 - 16:00, Neuraalikudos (teoria + käytäntö), Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 08.05.2025 12:00 - 16:00, Liikekontrolli (teoria & käytäntö), Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 16.05.2025 12:00 - 16:00, Terapeuttinen harjoittelu teoria & käytäntö, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 30.05.2025 09:00 - 12:00, Teoria & käytäntö (Kertausta ja SI-nivel), Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 30.05.2025 12:00 - 16:00, Ryhmätöiden seminaarit, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 05.06.2025 10:00 - 12:00, Varsinainen tentti, Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003
  • 06.06.2025 13:00 - 14:00, Opintojakson palaute- ja yhteenvetotunti (Teams), Asiakkaan rinta- ja lannerangan alueen toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL27-3003

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti rinta- ja lannerangan alueen spesifi ja toiminnallinen tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Harjoittelun periaatteiden soveltaminen kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisevän näkökulman huomioiminen, toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali.
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Toiminnallisen anatomian materiaalit (kertaa!)
Käypä hoito -suositukset
Hoito-ohjeet.fi (Fysioterapia, Ortopedia)
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)

KIRJALLISUUTTA:

Nivelliikkuvuuksien ja liikkuvuuden mittaaminen (kertaa koko rangan osalta):

Clarkson, H. 2013 (tai uudempi). Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos. Lippincott Williams & Wilkins. (Saatavilla verkossa.)
VVSHP (2016). Toimintakyvyn mittari. To-Mi-kansio. saatavilla verkossa: https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf

Liike- ja liikekontrollihäiriöt:

Luomajoki, H., Pfeiffer, F., Steiner, C., & Saarikko, L. (2022). Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt (2. uudistettu painos.). VK-Kustannus Oy.
o Kpl 1 Liike- ja liikekontrollin häiriöiden teoriaa ja taustaa
o Kpl 2 Lannerangan liike- sekä liikekontrollin häiriöt
o Kappaleesta 2 etenkin osio: Lannerangan liikekontrollin testipatteristo s. 86–94
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (liikekontrollin testit: s.116 alkaen)

Terapeuttinen harjoittelu:

Kisner, J, Borstad J. & Colby, L-A. (2023) Therapeutic exercise, Foundations and Techniques. 8th ed. FA Davis Company. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Chapter 4: Stretching for Improved Mobility (kertausta)
o Chapter 6: Resistance Exercise for Impaired Muscle Performance (kertausta)
o Chapter 14: The Spine: Structure, Function, and Posture
o Chapter 15: The Spine: Management Guidelines
o Chapter 16: The Spine: Exercise and Manipulation Interventions

Tarnanen, S., & Holopainen, R. (2022). Harjoittelu ja tule-terveys (1. painos.). VK-Kustannus. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Kpl 1 Harjoittelun taustaa ja keskeisiä käsitteitä – Johdattelu kirjan aiheisiin
o Kpl 2 Näyttöön perustuva TULE-kuntoutus
o Kpl 4 Suoritus- ja toimintakykyä parantavan harjoittelun perusteet (kertausta)
o Kpl 6 Harjoittelun suunnittelusta toteutukseen

Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (Tässä osiossa on myös liikkuvuuden ja neuraalikudoksen testejä!)
o Kappale 3.12 Fysioterapia selkäydinvaurion yhteydessä
o Kappale 6.2: Kasvuikäisen selkäsairaudet
o Kappale 10 Terapeuttinen harjoittelu

Sensoriikka:

Lundy-Ekman, L. (2018). Neuroscience; fundamentals for rehabilitation. 5th edition. Elsevier. (Lempparin kirjasto)
- Kappale 7 Somatosensation: Clinical application; Function of Sensation ja Tests of Somatosensation (sensoriikan tutkiminen)
- Kappale 6 Somatosensory system

Neuraalikudos:

Kisner, J, Borstad J. & Colby, L-A. (2023) Therapeutic exercise, Foundations and Techniques. 8th ed. FA Davis Company.
-Chapter 13: Peripheral Nerve disorders and managment. (Neurodynaamiset testit s. 412-417)

Opettajan diamateriaali, joka perustuu:
Shacklock 2005. Clinical neurodynamics. A new system of musculoskeletal treatment. (Lempparin kirjasto)
Butler DS. 1991/2000. Mobilisation of the nervous system. Edinburgh: Churchill Livingstone (Lempparin kirjasto)
Adler S.S. ym 2008. PNF in Practice. (Lempparin kirjasto)
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
o Kappale 2.3 Selkäkivun tutkiminen ja fysioterapia (neuraalikudoksen testit: alkaen s.109)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, lähi- ja verkko-opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti: paikkaHelena muunto byod EDU_3034, Aika to 05.06.2025 klo 10.00 - 12.00
1. Uusintatentti järjestetään elokuussa 2025
2. Uusintatentti järjestetään tarvittaessa elokuussa 2025

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa.

Poissaolo tentistä = hylätty.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Simulaatio-opetus: oikeiden asiakastilanteiden simuloiminen.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 h opiskelijan työtä
Tästä noin 36h on lähiopetusta ja 45h on varattu itsenäiselle opiskelulle sisältäen ryhmätyön työstämisen ja tenttiin lukemisen.

Sisällön jaksotus

Sisällöt tarkemmin kuvattuna materiaaleineen itslearningissa.
Opiskelija tutustuu ennakkoon tuntien materiaaleihin Itslearningissa.

VKO 13
(2h +2h): Orientoituminen opintojaksoon: Selän alueen ongelmat, tutkiminen & fysioterapia. Valmistautuminen käytännön tunteihin.

VKO 15
(2h): Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

(2h): Käytännön tutkimisen aloitus: haastattelusta käytäntöön, havainnointi, toiminnallinen tutkiminen, kliininen päättely, rintarangan tutkiminen

(3h) Käytännön tunti: Simulaatio Medisiina D:n simucenterissä

VKO 16
(2h) Opettajajohtoinen ryhmätyöskentelytunti

VKO 17
(4h) Sensoriikka (teoria & käytäntö): tutkiminen ja merkitys kliinisessä päättelyssä ja terapiassa, käytännön tunti. Lisäksi puhutaan kliinisestä päättelystä ja neuraalikudoksen kuntouttamisesta.

VKO 18
(4h): Neuraalikudos teoria + käytäntö

Neuraalikudoksen tutkiminen ja mobilisointi fysioterapiassa teoriassa. Neuraalikudoksen testaamiseen fysioterapeuttisen tutkimisen keinona. Selkäydin- ja hermovauriot.

Neuraalikudoksen tutkiminen, käytännön harjoittelu käytännössä. Lisäksi puhutaan kliinisestä päättelystä ja neuraalikudoksen kuntouttamisesta.

VKO 19
(4h) Liikekontrolli (teoria & käytäntö)

VKO 20
(4h): Terapeuttinen harjoittelu teoria & käytäntö

VKO 22
(3h) Teoria & käytäntö: Yhteenvetoa ja kliinistä päättelyä sekä ennaltaehkäisyn näkökulma, Konservatiivinen vs. operatiivinen näkökulma, Lapset / ikääntyneet: rasitusmurtumat, kaatumiset. Käytännön tunti: Rinta- ja lannerangan ja SI-nivelen spesifi tutkiminen ja kertaus.

(4h) Ryhmätöiden seminaari (läsnäolo pakollista)

VKO 23
Varsinainen tentti

(1h): Opintojakson palaute- ja yhteenvetotunti (Teams)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti

Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Ennakkotehtävät ennen opintojakson alkua (hyv - hyl / täydennettävä)
a. Teema Lantionpohja ja erkauma (luento 2 h / verkossa – Linkki itslearningissa)
b. Alaselkäpotilaan anamneesi (oppiportin verkkokurssi)
c. Alaselkäpotilaan kliininen tutkiminen (oppiportin verkkokurssi)
2. Asiakascase – ryhmätehtävä: hyväksytty / hylätty.
3. Tentti: hyl-5 (Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä.)
4. Ryhmätehtäviin liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa opintojakson arvosanaan +/-
5. Itslearningiin palautetut oppimistehtävät: hyväksytty / hylätty.
6. Läsnäolo: Opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely: hyväksytty / hylätty

Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä.

Hylätty (0)

Hylätty = Tentin pisteet: <50 % maksimipistemäärästä

ja / tai:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksia eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn, ei osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ymmärrys ja perusteet tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ei tule osoitetuksi
- kliininen päättely on ohjattuna epäjohdonmukaista, heikkoa sekä epävarmaa
- ei tunnista tai pysty osoittamaan terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista ei tunnista tai tiedä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Tentin pisteet: =50 % maksimipistemäärästä
2 = Tentin pisteet: >60 %maksimipistemäärästä

ja / tai:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa ohjattuna tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa ohjattuna tehdä tutkimisen tuloksista pääosin oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- osaa kuvata yleisellä tasolla sekä osaa ohjattuna toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Tentin pisteet: 3>70 % maksimipistemäärästä
4 = Tentin pisteet: 4>80 % maksimipistemäärästä

ja / tai:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä jäsennellä asiasisältöä selkeästi, ja pyrkii synteesiin ja omaan pohdintaan

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi
- osaa kuvata ja selittää rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa tehdä tutkimisen tuloksista pääosin oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- osaa kuvata ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
- reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
- toimii turvallisesti ja luotettavasti annettujen ohjeiden mukaisesti työ- ja opiskeluympäristössä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- osaa organisoida omaa toimintaansa ja toimii oma-aloitteisesti sekä vastuullisesti
- toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti ja kykenee osittain itsenäisesti eettiseen päätöksentekoon
- jäsentää ja arvioi systemaattisesti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa sekä kykenee ammatilliseen keskusteluun
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Tentin pisteet: >90 % maksimipistemäärästä

ja / tai:

Suomeksi
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tiedon soveltamiseen, synteesiin ja omaan pohdintaan
- pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- ymmärtää ja osaa kuvata laajasti rinta- ja lannerangan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä sekä ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa itsenäisesti, luotettavasti sekä toistettavasti tutkia ja arvioida näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa, neuraalikudoksen liukuvuutta, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja ymmärtää sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa pääosin itsenäisesti tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- ymmärtää ja osaa itsenäisesti toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
- toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- arvioi ja kehittää kriittisesti ja rakentavasti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti ja vie ammatillista keskustelua eteenpäin
- kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- toimii vuorovaikutustilanteissa dialogisesti ja tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.