Introduction to Physiotherapy (1 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL18-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 28
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Iida Laine
- Juho Korpi
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Koko: 30. Avoin AMK: 30.)
Ryhmät
-
MFYSIK25Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää
Tavoitteet
Student is able to
- recognize the national and international physiotherapy lines of development,
- recognize the starting points of profession: physiotherapy as a process, client-oriented and evidence-based work,
- explain the key concepts of physiotherapy,
- identify the role of physiotherapist in social, health, sports and rehabilitation systems
Sisältö
The national and international development lines of physiotherapy, physiotherapy as a field of science and evidence-based work, role of physiotherapist.
Oppimateriaalit
Kaikki opiskelumateriaali on Itslearningissa ja saatavilla sähköisesti ilman rajoituksia.
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotehtävät ovat avoinna 23.5.2025 asti. Verkkotehtävien ohjeistus ja palautus toteutuu Itslearning -verkkoalustalla.
Koko opintojakson voi suorittaa omassa aikataulussa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen oppiminen (itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi) ja reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa perustuu verkko-opetuksen ympäristöhyötyihin (ei kertakäyttöistä välineistöä, paperia tai matkustamista).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla on yksi oppimistehtävä ja yksi tentti.
- Oppimistehtävänä on oppimispäiväkirja, jonka laatimista ohjataan erilaisilla tehtävänannoilla.
- Opintojakson koe suoritetaan Itslearningissa opiskelijan valitsemana ajankohtana. Koe sisältää monivalintakysymyksiä.
Opiskelijan työn mitoitus
Opintojen laajuus on 1 op eli 27 tuntia opiskelijan työtä.
0 h läsnäopetusta
3 h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
11 h lukutehtäviä
12 h oppimispäiväkirja
1 h tentti + valmistautuminen
27 h yhteensä
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista fysioterapian kansallisia ja kansainvälisiä kehityslinjoja
- ei tunnistaa ammatin lähtökohtia: fysioterapia prosessina, asiakaslähtöinen ja näyttöön perustuva työ
- ei tunnista fysioterapian keskeisiä käsitteitäja fysioterapeutin roolia sosiaali-, terveys-, urheilu- ja kuntoutusjärjestelmissä.
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan
HYVÄKSYTTY:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja
synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat
- osaa kuvata yleisellä tasolla ammatin lähtökohdat: fysioterapia prosessina, asiakaslähtöinen ja näyttöön perustuva työ,
- osaa kuvata yleisellä tasolla fysioterapian keskeiset käsitteet ja fysioterapeutin roolin sosiaali-, terveys-, urheilu- ja kuntoutusjärjestelmissä.
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
Sisällön jaksotus
Tämä on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, jossa ei ole yhteistä opetusta. Kaikki opintojakson tiedot löytyvät Itslearning-alustalta.
Opintojakson kaikki tehtävät on suoritettava ennen jakson päättymistä. Katso aikataulu rytmitys- ja ajoitusvälilehdeltä.
Opintojakson tavoitteet ja sisältö löytyvät opintojakson tiedot -välilehdeltä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.
Itslearning aukee vasta, kun ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty.
Avoimen AMK:n paikkojen kiintiö on 30
Toisen asteen yhteistyösopimuksen mukaisesti 5 opiskelijan kiintiö Turun hierojakoulun opiskelijoille ja 5 opiskelijan kiintiö Suomen urheiluopiston (Turun toteutus) opiskelijoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hyväksytty - hylätty
Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän viimeistään neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.
Opintojakson oppimistehtävä tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti
Opintojakson loppuarvosana on hyväksytty tai hylätty, ei numeerista arviointia. Opiskelijan on saatavat hyväksytty suoritus sekä oppimispäiväkirjasta että tentistä saadakseen hyväksytyn suoritusmerkinnän.
Esitietovaatimukset
No prerequisites