Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BU27-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.12.2024 - 16.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 18 - 28
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Afrisa Kapella
- Juho Korpi
- Ryhmät
-
MFYSIK25Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25
- Opintojakso
- TH00BU27
Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 60 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 27.01.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_A2065
Ensiapu
|
Ti 04.02.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Ma 10.02.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Ti 11.02.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_A2065
Ensiapu
|
Ma 03.03.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Ti 04.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Ma 10.03.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Ti 11.03.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Ti 11.03.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_A2065
Ensiapu
|
Ma 17.03.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Ti 18.03.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila |
Ma 24.03.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Terveyskunnon testien harjoittelu, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
Liikuntalabra
|
Ti 01.04.2025 klo 10:00 - 18:00 (8 t 0 min) |
Opintojakson koe (käytäntö), Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2038
Terapiatila 1
|
Ma 07.04.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
1. Uusintakoe (Käytäntö) Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2035
Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
|
Ti 08.04.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Ma 05.05.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Opintojakson koe (teoria), Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Ma 19.05.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Ma 26.05.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
1. uusintakoe (teoria), Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2035
Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
|
Ma 26.05.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Opintojakson palaute, Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Ti 03.06.2025 klo 12:00 - 15:00 (3 t 0 min) |
2. uusintakoe (teoria), Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina TH00BU27-3009 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Toteutussuunnitelma (muutokset mahdollisia)
- Tarkemmat tiedot löytyvät Itslearningista
VK 5-6
Läsnäopetus (1 x 2h, 1 x 4h)
- Opintojakson orientaatio (PAKOLLINEN LÄSNÄOLO, Pienryhmien muodostaminen)
- Fysioterapeuttinen tutkiminen & terveyskunnon arvioiminen
- Lihasvoiman tutkiminen
- Terveyskunnon testien harjoittelu (lihasvoima)
Itsenäinen opiskelu
- Voimaharjoittelun perusteet -oppimispolku
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön aloittaminen
VK 7
Läsnäopetus (2 x 2h)
- Yleiskestävyyden tutkiminen
- Terveyskunnon testien harjoittelu (yleiskestävyys)
Itsenäinen opiskelu
- Kestävyysharjoittelun perusteet -oppimispolku
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön jatkaminen
VK 8-9
Itsenäinen opiskelu
- Testaamisen teoria -oppimispolku
- Palautuminen -oppimispolku
- Liikkuvuusharjoittelu -oppimispolku
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön jatkaminen
VK 10-11
Läsnäopetus (3 x 2h, 1 x 4h)
- Liikehallinnan (tasapaino ja koordinaatio) tutkiminen
- Terveyskunnon testien harjoittelu (tasapaino ja koordinaatio)
- Tutkimustulosten analysointi
- Tavoitteet ja suunnitelma
Itsenäinen opiskelu
- Tasapaino ja koordinaatio -oppimispolku
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön jatkaminen
VK 12-13
Läsnäopetus (1 x 2h, 2x 4h)
- Soveltavat harjoitukset, case-työskentely
- Terveyskunnon testien harjoittelu ja kertaaminen
- Epäsuora polkupyöräergometritesti (demo)
Itsenäinen opiskelu
- Terveyskunnon testin harjoitteleminen ja kertaaminen (kokeeseen valmistautuminen)
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön jatkaminen
- Terveyskunnon arviointi -ryhmätyön aloittaminen
VK 14-15
Läsnäopetus (1 x 8h (n. 30 min per opiskelija))
- Käytännön koe (terveyskunnon testit)
- Käytännön kokeen uusinnat
Itsenäinen opiskelu
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön jatkaminen
- Terveyskunnon arviointi -ryhmätyön jatkaminen
VK 16-18
Itsenäinen opiskelu
- Opintojakson aiempi sisältö
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön jatkaminen
- Terveyskunnon arviointi -ryhmätyön viimeistely ja palautus
VK 19
Läsnäopetus (1 x 3h)
- Teoriakoe
Itsenäinen opiskelu
- Opintojakson aiempi sisältö
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön jatkaminen
Vk 21-23
Läsnäopetus (1 x 2h, 1 x 4h)
- Yhteenveto oman harjoittelun kokemuksista (PAKOLLINEN LÄSNÄOLO)
- Yhteenveto terveyskunnon arvioinnista ja harjoittamisesta
- Teoriakokeen uusinnat
Itsenäinen opiskelu
- Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyön viimeistely ja palautus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden ja liikkeenhallinnan näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.
Sisältö
Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.
Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien ja harjoittaminen, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.
Oppimateriaalit
Voi vielä tarkentua
Tarnanen, S., & Holopainen, R. (2022). Harjoittelu ja tule-terveys (1. painos.). VK-Kustannus. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
Kpl 4 (koko kappale) Suoritus- ja toimintakykyä parantavan harjoittelun perusteet
Kpl 5 (koko kappale) Harjoittelun erityiskysymyksiä
Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.
Chapter 1 (Therapeutic exercise, foundational concepts)
Chapter 3 (Range of motion): s. 65-67
Chapter 4 (Stretching): s. 86-116, (PNF nice to know -asiaa)
Chapter 6 (Resistance exercise): s. 171-212, 230-246
Chapter 7 (Aerobic exercise): s. 253-269
Chapter 8 (Balance): s. 271-297
Chapter 23 (Functional training) nice to know -asiaa
Chapter 24: (The Older Adult: Physical Activity and Exercise s. 973-100
Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
1.3 Fyysisen kuormituksen fysiologiset vaikutukset elimistöön s. 24–26, (nice to know s. 27–30)
1.4 Fyysisen harjoittelun yleiset periaatteet s. 31–39
1.5 Kuormitusfysiologiset mittaus- ja tutkimusmenetelmät s. 40–53,
verenpaineen mittausmenetelmät s. 56–60,
Maksimaalisen hapenkulutuksen mittaaminen ja arviointi s. 72–79,
Hermolihasjärjestelmän suorituskyvyn mittausmenetelmät s. 94–99
Lihaksen voimantuottaminen s. 228–232 (3. Hermolihasjärjestelmän toiminta kuormituksessa -osio käydään muutoin pitkälti Anatomia 2:ssa)
7. Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
8.6 Pitkäkestoinen inaktiivisuus s. 537–549
9. Palautuminen s. 550–559
10. Ylikuormittuminen s. 576–589
Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118–130
Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168–182 ja 189–196
Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Kpl 10 Terapeuttinen harjoittelu (soveltuvin osin)
Muu Itslearningissa ilmoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).
Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttimateriaalina on kaikki opintojakson materiaalit.
Opintojaksolla on kaksi tenttiä
- Teoriakoe 5.5.2025, arvioidaan numeerisesti 0-5 (uusintakokeet 26.5.2025 ja 3.6.2025)
- Yksi käytännön koe (terveyskunnon testit) 1.4.2025, arvioidaan hyväksytty-hylätty (uusintakokeet 7.4.2025 ja 8.4.2025)
Kunkin tentin voi suorittaa enintään kolme kertaa (varsinainen tentti ja kaksi uusintatenttiä). Kaikki tenttisuoritukset tulee tehdä opintojakson aikana.
Lisäksi itsenäisen opiskelun -oppimispolkuihin kuuluu tenttejä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Kansainvälisyys
Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).
Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden käyttö opetuksessa ja suosimalla sähköisessä muodossa olevaa opiskelumateriaalia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi osoittaa aiemmin hankkimansa osaamisen suorittamalla hyväksytysti opintojakson tehtävät ja kokeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus, 5 op (5x27h), vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Läsnäopetus (ml. tentit)
40 h läsnäopetusta
14 h tentit ja tentteihin valmistautuinen
54 h = 2 op yhteensä
Ryhmä- ja yksilötehtävät
1,0 op Lihasvoiman arvioiminen ja harjoittaminen -ryhmätyö
0,5 op Terveyskuntoraportti -ryhmätyö
Itsenäisesti suoritettavat oppimispolut
0,50 op voimaharjoittelun perusteet
0,25 op kestävyysharjoittelun perusteet
0,50 op liikkuvuusharjoittelun perusteet
0,25 op palautuminen
1,5 op yhteensä
135 h yhteensä
Lisätiedot
Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.
Läsnäopetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla on paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.
Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.
Läsnäopetukseen tarvitset pääsääntöisesti liikuntaan sopivan vaatetuksen.