Mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat (2 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ83-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Tavoitteet
Hallitsee mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden sekä siihen liittyvät käsitteet ja lähestymistavat.
Osaa toimia asiantuntijana edistävässä ja ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa ja kuntoutuksessa.
Tietää mielenterveyttä suojaavat ja riskitekijät sekä päihteidenkäytön riskitekijät ja osaa omalla toiminnallaan tukea suojaavia tekijöitä.
Ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä.
Tunnistaa ennakkoluulojen ja negatiivisten asenteiden vaikutukset ja osaa kohdata ihmisen kokonaisvaltaisesti edistäen aitoa, tasa-arvoista kohtaamista.
Sisältö
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä
Oppimateriaalit
Holmberg, J. Hoitajana mielenterveys- ja päihdetyössä. Edita, 2016.
Tamminen, N. & Solin, P. (toim.) Mielenterveyden edistäminen ikääntyneiden asumis- ja hoivapalveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110485/THL_OPA2013_027_verkko.pdf
Laajasalo, T. & Pirkola, S. 2012 Ennen kuin on liian myöhäistä. Ehkäisevän mielenterveystyön toimivia käytäntöjä palvelujärjestelmän kehittäjille. http://www.julkari.fi/handle/10024/90874
Opetusmenetelmät
Pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, luennot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etukäteistehtävänä SWOT-analyysi
Osallistuminen lähipäiville
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus
- suorittaa tehtävän määräaikaan mennessä
- osallistuu verkkokeskusteluun aktiivisesti tuoden keskusteluun uusia näkökulmia
- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
- tuo esille tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
- tuo tehtävässä esille osaamista asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteista
- osoittaa tehtävsässä tietoa monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
- huomioi tehtävän esittelyssä/verkkokeskustelussa dialogisen työotteen
Hylätty suoritus
- opiskelija ei täytä em. kriteereitä
Sisällön jaksotus
Ajoitus 12.-13.9.2019
Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty