Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdetyön lähtökohdat (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ83-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Elina Santala
  • Maija-Liisa Aronpää

Tavoitteet

Hallitsee mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuuden sekä siihen liittyvät käsitteet ja lähestymistavat.
Osaa toimia asiantuntijana edistävässä ja ennaltaehkäisevässä mielenterveys- ja päihdetyössä sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien hoidossa ja kuntoutuksessa.
Tietää mielenterveyttä suojaavat ja riskitekijät sekä päihteidenkäytön riskitekijät ja osaa omalla toiminnallaan tukea suojaavia tekijöitä.
Ymmärtää mielenterveyteen ja päihteidenkäyttöön liittyviä yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä.
Tunnistaa ennakkoluulojen ja negatiivisten asenteiden vaikutukset ja osaa kohdata ihmisen kokonaisvaltaisesti edistäen aitoa, tasa-arvoista kohtaamista.

Sisältö

Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet
Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.
Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus
Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.
Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen
Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.
Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä

Oppimateriaalit

Holmberg, J. Hoitajana mielenterveys- ja päihdetyössä. Edita, 2016.
Tamminen, N. & Solin, P. (toim.) Mielenterveyden edistäminen ikääntyneiden asumis- ja hoivapalveluissa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013.https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110485/THL_OPA2013_027_verkko.pdf
Laajasalo, T. & Pirkola, S. 2012 Ennen kuin on liian myöhäistä. Ehkäisevän mielenterveystyön toimivia käytäntöjä palvelujärjestelmän kehittäjille. http://www.julkari.fi/handle/10024/90874

Opetusmenetelmät

Pienryhmätyöskentely, itsenäiset tehtävät, luennot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Etukäteistehtävänä SWOT-analyysi
Osallistuminen lähipäiville

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus

- suorittaa tehtävän määräaikaan mennessä

- osallistuu verkkokeskusteluun aktiivisesti tuoden keskusteluun uusia näkökulmia

- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä

- tuo esille tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä

- tuo tehtävässä esille osaamista asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteista

- osoittaa tehtävsässä tietoa monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita

- osoittaa tehtävässä tietävänsä mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän

- huomioi tehtävän esittelyssä/verkkokeskustelussa dialogisen työotteen



Hylätty suoritus

- opiskelija ei täytä em. kriteereitä

Sisällön jaksotus

Ajoitus 12.-13.9.2019

Mielenterveyskäsitteen moniulotteisuus ja päihteet

Mielenterveys- ja päihdetyön kokonaisuus: edistävä ja ennaltaehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö, mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoito ja kuntoutus.

Ihmisen jakamattomuus ja ainutlaatuisuus, yhdenvertaisuus

Voimaantuminen, ihmisen voimavarat (keholliset, psykofyysiset, elämäntavat, hengellisyys / henkisyys) ja elämän taidot.

Eettisyys: stigma, kokonaisvaltainen ihmisen kohtaamisen taito, asenteisiin vaikuttaminen

Mielenterveys- ja päihdeongelmien ylisukupolvisuuden ehkäisy.

Ajankohtaiset yhteiskunnalliset, kulttuuriset ja kansainväliset näkökulmat mielenterveys-ja päihdetyössä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty