Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys mielenterveys- ja päihdetyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ84-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.08.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Elina Santala
  • Maija-Liisa Aronpää

Tavoitteet

Ymmärtää osallisuuden merkityksen ja osaa hyödyntää työssään vertais- ja kokemusasiantuntemusta.
Osaa rakentaa toimivan ammatillisen yhteistyösuhteen asiakkaan ja läheisten kanssa.
Tuntee toipumisorientaation ideologian ja toivon merkityksen kuntoutumisessa ja osaa tukea asiakkaan ja läheisten itsemääräämisoikeutta.
Tuntee tarpeenmukaisen hoidon ja avoimen dialogin ideologian ja osaa soveltaa niitä omassa toiminnassaan.
Osaa tukea asiakkaan, läheisten ja yhteisöjen mielenterveyttä.

Sisältö

Asiakaslähtöisyys
Osallisuus ja itsemääräämisoikeus
Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina
Yhdenvertaisuus
Avoin dialogi ja reflektiivisyys
Voimavaralähtöisyys
Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio
Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä
Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa
Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa

Oppimateriaalit

Vuorilehto, M., ym. Uudistuva mielenterveystyö. Fioca, 2014.
Holmila, Raitasalo & Tigerstedt (toim.) 2016. Sukupolvien sillat ja kasvamissen karikot. Vanhemmat, lapset ja alkoholi.
Ehkäisevän päihdetyön laatukriteerit 2006. Työpapereita 3/2006. Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus https://thl.fi/documents/605763/1449622/Ehkaisevanpaihdetyonlaatukriteerit.pdf/e78556f1-3844-45dd-933a-bfa63e65a2d1
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015 https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523
Sosiaali- ja terveysministeriö. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma 2009–2015 : Suunnitelman loppuarviointi ja ohjausryhmän ehdotukset. Raportteja ja muistioita 2016:3. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma
Ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämisen painopisteiksi vuoteen 2020 https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-mielenterveys-ja-paihdesuunnitelma/ehdotukset-mielenterveys-ja-paihdetyon-kehittamisen-painopisteiksi-vuoteen-2020
Stengård E & Appelqvist-Schmidlechner K. (2010) Mental health promotion in young people - an investment for the future (PDF 53 KB). Publications of WHO Regional Office for Europe. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0013/121135/E94270.pdf
Turpeinen, A. 2018. Tarpeenmukainen hoito. Mielipalvelut.fi. http://www.mielipalvelut.fi/artikkelit/tarpeenmukainen-hoito/
Karppinen, Henri (2014) Reframing the relationship between service design and operations: a service engineering approach. väitöskirja. http://www.doria.fi/handle/10024/94496
Laitila, Minna (2010) Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdepalveluisssa, Fenomenografinen lähestymistapa. Väitöskirja. https://core.ac.uk/download/pdf/15168145.pdf
Valkama, Katja (2012) Asiakkuuden dilemma – Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Väitöskirja. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-412-4.pdf
Rissanen, P. (2015) Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. Kuntoutussäätiön tutkimuksia 88/2015. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Peltoniemi, M. (2017) Aivan kuin minua ei olisi: Autoetnografia emotionaalisesta traumasta ja toipumisesta. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Päihteet ja syrjäytyminen, sosionomi (YAMK). http://www.theseus.fi/handle/10024/136225

Opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä (hyv/hyl)



2. Osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä tehtävä: Etsi internetistä ja kirjallisuudesta vastaukset seuraaviin kysymyksiin:

- Millaisia osallisuuskokeiluja sote aloilla on aiemmin tehty?

- Pohdi: Miten osallisuuttaa voisi vielä toteuttaa?

- Miten osallisuus näkyy/voisi näkyä asiakkaan hoidontarpeen arvioinnissa?

Kirjaa pohdintasi ja vastauksesi reflektiopäiväkirjaan. Tehtäviä käsitellään seuraavassa lähipäivässä. (0-5)



3. Tutustu casepotilaasi/-asiakkasi näkökulmasta johonkin seuraavista sivustoista Mielenterveystalo, Nuorten mielenterveystalo, Lasten mielenterveystalo, Päihdelinkki.

a) Kirjoita miten voisit hyödyntää kyseisiä sivustoja potilaasi/asiakkaasi hoidon/palvelutarpeen arivoinnissa ja hoidossa.

b) Kuvittele, että tapaat potilastasi/asiakastasi ensimmäistä kertaa. Etsi sivustojen kautta mahdollisia mittareita tai seuloja, joita voisit hyödyntää tilanteen kartoittamisessa, perustele valintasi.

Sisällön jaksotus

Asiakaslähtöisyys

Osallisuus ja itsemääräämisoikeus

Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina

Yhdenvertaisuus

Avoin dialogi ja reflektiivisyys

13.9.-11.10.2019

Voimavaralähtöisyys

Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio

Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä

Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa

Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 opiskelija tietää

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta