Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät (8 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ86-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.08.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Maija-Liisa Aronpää
Tavoitteet
Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.
Sisältö
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Oppimateriaalit
Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY
Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy
Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki
Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki
Mental Health Promotion Glossary
Opetusmenetelmät
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun ja helmikuun lähipäivistä Hyv-Hyl
2) Vaikuttamistehtävä:
Vaikuttamistehtävän käytännön osuuden työstäminen Hyv-Hyl
3) Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä Hyv-Hyl
4)Menetelmätehtävä 1 Omat työmentelmät¨0-5
5) menetelmätehtävä 2 Jonkin menetelmän laajempi tarkastelu 0-5
Sisällön jaksotus
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)
Muut tehtävät Hyväksytty hylätty
Läsnäolo lähipäivillä
Hylätty (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta