Siirry suoraan sisältöön

Tuen tarpeen arviointi ja mielenterveys- ja päihdeongelmien hoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BQ85-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Opettaja

  • Elina Santala
  • Maija-Liisa Aronpää

Ryhmät

  • EMIELES24
    Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus

Tavoitteet

Tunnistaa riippuvuuden ilmiönä ja riippuvuuskäyttäytymisen.
Osaa motivoida ja tukea riippuvuuskäyttäytymisen muutoksessa.
Tietää mielenterveys- ja päihdeongelmien diagnostiikan ja monitieteellisen ja ajankohtaiseen näyttöön perustuvan hoidon.
Analysoi mielenterveys- ja päihdeongelmaa yksilön, läheisten ja yhteisön näkökulmista.
Osaa arvioida, suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä eri-ikäisen asiakkaan, läheisten ja verkoston kanssa sopivan tuen ja hoidon.

Sisältö

Asiakkaan ja hänen tilanteensa kokonaisvaltainen arviointi (arviointityökalut) ja tämän pohjalta toteutettava tuki
Asiakkaan kohtaaminen ja vuorovaikutuksen merkitys
Tilanteen arviointi avoimen dialogin keinoin asiakkaan kanssa
Mielenterveys- ja päihdesairaudet ja lääketieteen näkökulmia hoitoon ja kuntoutukseen
Asiakaskohtaisen tuen ja avun suunnittelu
Psykososiaalisen tuen merkitys
Erilaiset riippuvuusongelmat ja niiden arviointi
Muutosprosessin ja vaihemallin hyödyntäminen arvioinnissa
Puheeksioton osaaminen
Yhteisöväkivallan ehkäiseminen, tunnistaminen ja toiminta asiakkaiden tukemisessa
Kaltoinkohtelun, väkivallan, kiusaamisen havaitseminen, uhrien ja tekijöiden kohtaaminen ja hoito

Oppimateriaalit

Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.

Käypä hoito- suositukset:

Alkoholiongelmaisen hoito

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=142B21363C628B9256EBEDE6F6218021?id=hoi50028

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50041

Rakkolainen Maria (2017) Motivoivan haastattelun toteutuminen päihdehoidon alkutapaamisissa ja yhteys asiakkaan päihdehaittojen vähenemiseen. Väitöskirja. Tampereen yliopisto. Acta Universitatis Tamperensis 2301

http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/101802/978-952-03-0504-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rakkolainen, M. & Ehrling, L. (2012). Reflektointi taitona ja tekniikkana motivoivassa haastattelussa. Psykologia, 47(1),20–37.

Rakkolainen, M., Koski-Jännes, A., Tuomisto, M. & Tolonen K. (2015). Päihdeasiakkaan taustan ja motivoivan alkuhaastattelun yhteydet hoidon tuloksiin. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti, 52,102–117

Opetusmenetelmät

Pienryhmätehtävät, asiantuntijaluennot, itsenäiset tehtävät

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
1. Kirjoita Reflektiopäiväkirjaa lähipäivistä marraskuu ja joulukuu (hyv/hyl)
2. Lakitehtävä (marraskuu) 0-5
3. Riippuvuustehtävä (Joulukuu) 0-5
4. Hyvän mielen pikkujoulut (Joulukuu) Hyv-Hyl

Sisällön jaksotus

Asiakaslähtöisyys

Osallisuus ja itsemääräämisoikeus

Vertaisuus ja kokemusasiantuntijuus sekä heidän roolinsa mielenterveys- ja päihdetyössä, myös kouluttajina

Yhdenvertaisuus

Avoin dialogi ja reflektiivisyys

Voimavaralähtöisyys

Recovery –(ajattelu) toipumisorientaatio

Toivon merkitys mielenterveys- ja päihdetyössä

Tarpeen mukaisen hoidon lähestymistapa

Läheisten ja yhteisöjen rooli mielenterveys- ja päihdetyön kontekstissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Reflektiopäiväkirjassa hyväksytty -hylätty
Kirjallisissa tehtävissä Hyl-H5
Läsnäolo opetuksessa Hyv-korvattava - hyväksytty
Läsnäolon tulee olla 100% opetuksesta, poissaolot korvataan.

Hylätty (0)

Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 opiskelija tietää

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa

mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta