Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051125-3039

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology

Opettaja

  • Tiina Ferm

Ryhmät

  • PTIVIS23H
    Health Technology

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Opintojakso kattaa luvut 1-5 and 11
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261

Opetusmenetelmät

Ohjelmoimalla oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu täysin harjoituksiin.
Koko opintojakson voi korvata, jossa opiskelija osoittaa jo osaavansa vastaavat tiedot. Korvaava tentti on suoritettava syyskuun aikana.
Korvaavaa tenttiä ei ole mahdollista uusia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakson voi korvata tentilla, jonka ajankohta sovitaan ensimmäisesä tapaamisessa. Korvaava tentti on suoritettava yhden kuukauden kuluessa aloituksesta.
Korvaava tentti tehdään Ville-alustalla e-tenttitilassa.
Korvaavan tentin voi tehdä vain, jos on ilmoittautunut opintojaksolle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 7 * 5 = 35 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10 * 7 tuntia = 70 tuntia

yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot ja harjoitukset kustakin aiheesta

Opiskelija tutustuu kunkin aiheen teoriaan itsenäisesti ennen harjoitustustunteja. Kaikki lähitunnit ovat harjoitustunteja.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimisympäristönä on itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida

- 5 pakollista luokassa tehtävää harjoitusta, arviointi hyväksytty/hylätty, arvioidaan välittömästi tunnilla, palautus saman päivän aikana
- 4 verkkotehtävää, jokainen 5 pistettä
- 4 ohjelmointitehtävää, jokainen 5 pistettä


Kaikki pakolliset luokassa tetävät harjoitukset hyväksytysti suoritettuna ? arvosana 1
Jokainen 10 pitettä verkkotehtäväistä ja ohjelmointiharjoituksista lisää arvosanaa 1:llä
Jos opiskelija saa luokkatehtävistä hylätyn (tai ei tee sitä lainkaan) 10 pistettä korvaa yhden pakollisen.

Hylätty (0)

osa pakollisista tehtävistä puuttuu ja pisteitä ei ole riittävästi kompensoimaan puuttuvia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 10 pistettä (arvosana 2)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 20 pistettä (arvosana 3) tai 30 pistettä (arvosana 4)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 40 pistettä (arvosana 5)

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot