Olio-ohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5051125-3039
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
Opettaja
- Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTIVIS23HHealth Technology
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Opintojakso kattaa luvut 1-5 and 11
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261
Opetusmenetelmät
Ohjelmoimalla oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Arviointi perustuu täysin harjoituksiin.
Koko opintojakson voi korvata, jossa opiskelija osoittaa jo osaavansa vastaavat tiedot. Korvaava tentti on suoritettava syyskuun aikana.
Korvaavaa tenttiä ei ole mahdollista uusia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koko opintojakson voi korvata tentilla, jonka ajankohta sovitaan ensimmäisesä tapaamisessa. Korvaava tentti on suoritettava yhden kuukauden kuluessa aloituksesta.
Korvaava tentti tehdään Ville-alustalla e-tenttitilassa.
Korvaavan tentin voi tehdä vain, jos on ilmoittautunut opintojaksolle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 7 * 5 = 35 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10 * 7 tuntia = 70 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Oppiminen perustuu tekemiseen
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset luennot ja harjoitukset kustakin aiheesta
Opiskelija tutustuu kunkin aiheen teoriaan itsenäisesti ennen harjoitustustunteja. Kaikki lähitunnit ovat harjoitustunteja.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisympäristönä on itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 5 pakollista luokassa tehtävää harjoitusta, arviointi hyväksytty/hylätty, arvioidaan välittömästi tunnilla, palautus saman päivän aikana
- 4 verkkotehtävää, jokainen 5 pistettä
- 4 ohjelmointitehtävää, jokainen 5 pistettä
Kaikki pakolliset luokassa tetävät harjoitukset hyväksytysti suoritettuna ? arvosana 1
Jokainen 10 pitettä verkkotehtäväistä ja ohjelmointiharjoituksista lisää arvosanaa 1:llä
Jos opiskelija saa luokkatehtävistä hylätyn (tai ei tee sitä lainkaan) 10 pistettä korvaa yhden pakollisen.
Hylätty (0)
osa pakollisista tehtävistä puuttuu ja pisteitä ei ole riittävästi kompensoimaan puuttuvia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 10 pistettä (arvosana 2)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 20 pistettä (arvosana 3) tai 30 pistettä (arvosana 4)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kaikki pakolliset tehtävät tehtynä (arvosana 1) ja 40 pistettä (arvosana 5)
Esitietovaatimukset
Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot