Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 3 (7 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH22-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Vesa-Pekka Kuusinen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- on tutustunut musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa toteutettavan opintokokonaisuuden Musiikin hahmottaminen tavoitteisiin ja sisältöihin
- on opetellut hankkimaan ja päivittämään pedagogista tietouttaan sekä soveltamaan sitä opetuksessaan
- on opetellut suunnittelemaan yksittäisten oppituntien lisäksi oppijoiden tavoitteenasettelua ja opintojen etenemistä useiden vuosien ajanjaksolla
- on opetellut valitsemaan, luomaan ja tuottamaan soveltuvaa ja ajankohtaista oppimateriaalia musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen opiskeluun
- on opetellut hyödyntämään instrumenttiohjelmistoja sekä eri musiikkityylien elävää musiikkia
- on kehittänyt asiantuntemustaan luovan tekemisen työskentelytavoista ja opetellut hyödyntämään niitä opetuksessaan (sovittaminen, säveltäminen, improvisointi)
- on opetellut käsittelemään oppijoita yksilöllisesti ja valitsemaan keinoja ja työtapoja eriyttävään ja oppilaskeskeiseen opetukseen sekä ohjaamaan oppijoita kokonaisvaltaiseen ja toiminnalliseen oppimiseen
- on kehittänyt vuorovaikutustaitojaan ja ryhmäopetusvalmiuksiaan sekä taitoaan rohkaista oppilaita tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
- on kehittänyt taitojaan hyödyntää opetuksessaan musiikkiteknologian mahdollisuuksia ja työvälineitä
- on opetellut arvioimaan opettamiensa opintokokonaisuuksien ja -jaksojen tavoitteita ja sisältöjä saavutettuihin oppimistuloksiin nähden sekä sen perusteella muokkaamaan omaa opetustaan tilanteen vaatimalla tavalla huomioiden myös erityistä tukea tarvitsevat oppilaat
Sisältö
- musiikkioppilaitosten syventäviin opintoihin sisältyvään opintokokonaisuuteen Musiikin hahmottaminen kuuluvien opintojaksojen tavoitteiden ja sisältöjen omaksuminen, opetuksen suunnittelu ja opetusharjoittelun toteuttaminen luovia ja oppilaslähtöisiä työtapoja käyttäen
- musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa opiskeltavien musiikin kuuntelu- ja hahmotustaitojen monipuolinen kehittäminen
Oppimateriaalit
-Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet (Musiikin syventävät opinnot)
- Suomen musiikkioppilaitosten liiton julkaisemat musiikin syventäviä opintoja koskevat materiaalit
-musiikin hahmotusaineiden opetusta koskeva pedagoginen kirjallisuus, MUTES ry:n tarjoamat materiaalit
- musiikin syventäviin opintoihin soveltuva tonaalinen musiikki (nuotit ja äänitteet ja elävä musiikki)
- musiikin syventäviin opintoihin soveltuvan instrumenttiohjelmiston säestysnuotit
- lukion musiikin opiskelun oppikirjat ja muu oppimateriaali
- musiikkioppilaitosten syventäviin opintoihin tarkoitetut musiikin hahmotusaineiden ja musiikin historian opetukseen laaditut oppikirjat ja verkko-oppimateriaalit
- netissä tarjolla oleva soveltuva materiaali ja
- opiskelijoiden itse tuottama materiaali (pedagogiset materiaalit, sävellykset jne.)
Opetusmenetelmät
lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely ja opetusharjoittelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opiskelija ja ohjaavat opettajat sopivat keskenään musiikin hahmotusaineiden arvioitavien opetusnäytteiden ajankohdista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija
- tutustuu musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa opiskeltavien musiikin hahmotusaineiden oppimateriaaleihin, kirjallisuuteen ja oppisisältöihin ja raportoi niistä kirjallisesti
- seuraa musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa annettavan musiikin hahmotusaineiden opetusta (Muha D tai 4, Harmonia ja Musiikin historia)10x60 min eli 20 tuntia lukuvuodessa
- osallistuu opetuksen suunnitteluun: tunti- ja jaksosuunnitelmien tekemiseen ja
- toteuttaa opintojaksoon sisältyvien oppiaineiden opetusharjoittelun oppilaan/ oppilasryhmän kanssa yhden lukuvuoden aikana syyslukulaudella 14 x 60 min ja kevätlukulaudella 16 x 60 min
- tutustuu ja osallistuu musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa opiskeltavien musiikin hahmotusaineiden osaamisen arviointiin
Sisällön jaksotus
Pääaineenaan musiikin hahmotusaineita opiskelevat opiskelijat suorittavat Musiikin hahmotusaineiden pedagogiikka 3 opintojakson kolmannen opintovuoden aikana.
Opintojaksoon sisältyy:
- musiikkioppilaitosten syventävissä opinnoissa annettavan musiikin hahmotusaineiden opetuksen (Muha D tai 4, Harmonia ja Musiikin historia) seuraamista
- syventävissä opinnoissa annettavan musiikin hahmotusaineiden (Muha D tai 4 sekä Harmonia ja Musiikin historia) opetusharjoittelu yhden lukuvuoden ajan (välidominantit käännöksineen, VII kolmi- ja nelisointuina, viisisoinnut reaalisointumerkein, modaaliset muunnesoinnut merkintätapoineen; napolilainen sointu ja ylinousevat sekstisoinnut, luonnollisen ja melodisen mollin soinnutus, modaalisen musiikin soinnutus, rytmilliset poikkeusjaot, yläsävelsarja, modulaatiotyypit, kadenssityypit, musiikin analyysitehtäviä; joissa on nelisointuja, muunnesäveliä ja modulaatioita, äänenkuljetuksen tavallisimmat periaatteet, hajasävelet eli melodian yhteys sointuihin, melodian soinnuttaminen, moniäänisyys laulu- ja nuotinkirjoitustehtävissä)
Musiikin kokonaisvaltaista hahmottamista vahvistetaan eri sisältöalueiden integraatiolla.
- erilaiset musiikin työvälineet ja työtavat oppilaan tavoitteet huomioiden
- yhteismusisointitaidot
- musiikin hahmotustaidot sekä
- musiikin historiatietoisuus
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opetus torstaisin klo 13.00-14.30 lk A214 ja/tai zoomissa
alkaen 19.9.2024
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kolmannen opiskeluvuoden aikana arvioidaan seuraavia osioita:
- opetettavan opintojakson tavoitteiden ja ydinosaamisalueiden hallinta
- osallistuminen ryhmätehtäviin ja arviointikeskusteluihin
- kurssilla edellytettyjen oppimistehtävien suorittaminen
- oman työskentelyn itseohjautuvuus, tavoitteellisuus ja vastuullisuus
Opiskelija antaa musiikin hahmotusaineiden opettamisesta opetusnäytteen, jonka arvioin ohjaavat opettajat yhdessä.