Instrumenttipedagogiikka 1, kitara (7 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CH12-3017
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 21.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Musiikin koulutus
Opettaja
- Timo Korhonen
Tavoitteet
Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan
Sisältö
Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit sovitaan opiskelijan kanssa, yhteiset materiaalit löytyvät itslearnign-kurssiympäristöstä.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, etäopetus ja itsenäinen työskentely.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Vertaisoppiminen, käänteinen oppiminen ja käänteinen arviointi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Sovitaan opiskelijan kanssa.
Tehtävät itslearningissä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opetukseen, tehnyt sovitut oppimistehtävät, osallistunut vertaispalautteenantotilaisuuksiin, seurannut opetusta sovitusti, aloittanut työskentelyn harjoitusoppilaan kanssa ja tehnyt kaksi tallennetta työskentelystä harjoitusoppilaan kanssa vertaispalautetta varten.
Hylätty: oppimistehtäviä on tekemättä, työskentely ryhmässä ollut puuttellista, vertaispalautetilaisuuksiin osallistuminen on ollut vajavaista.
Sisällön jaksotus
Opetuksen seuraaminen syys- ja kevätlukukaudella 10x45 minuuttia, yhteensä 20 kuuntelukertaa lukuvuoden aikana kirjallisia kommentteja keräten. Kuuntelupäiväkirja palautetaan lukukauden päätteksi itsLearningiin.
TeknoDida-tapaamisiin osallistuminen viikoittain: luennot, ohjelnistopraktikum, tekniikkapaja ja opetusharjoittelun vertaispalautetilaisuudet.
Kevätlukukaudella aloitetaan opetusharjoittelu oman harjoitusoppilaan kanssa. Kevätlukukaudella tallentetaan kaksi opetuskertaa harjoitusoppilaan kanssa vertaispalautetta varten.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sähköposti ja Teams.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävien suorittaminen, vertaispalautteen antaminen, itsenäisen työskentelyn tuloksellisuus.