Siirry suoraan sisältöön

Instrumenttipedagogiikka 1, kitara (7 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH12-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 21.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Musiikin koulutus

Opettaja

  • Timo Korhonen

Tavoitteet

Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
- tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
- tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
- osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
- osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
- osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
- on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
- osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
- osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
- kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
- osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
- on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
- osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
- on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan

Sisältö

Pedagogiikkaluennot
Opetusharjoittelun ja opetusnäytteiden seuraaminen
Ammattimaisen opetuksen seuraaminen
Muuta pedagogista toimintaa, esim. tutustuminen ryhmäpedagogiikkaan, arviointityöhön sekä mahdolliset opetuksen assistenttitehtävät

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit sovitaan opiskelijan kanssa, yhteiset materiaalit löytyvät itslearnign-kurssiympäristöstä.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, etäopetus ja itsenäinen työskentely.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vertaisoppiminen, käänteinen oppiminen ja käänteinen arviointi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sovitaan opiskelijan kanssa.
Tehtävät itslearningissä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija on osallistunut opetukseen, tehnyt sovitut oppimistehtävät, osallistunut vertaispalautteenantotilaisuuksiin, seurannut opetusta sovitusti, aloittanut työskentelyn harjoitusoppilaan kanssa ja tehnyt kaksi tallennetta työskentelystä harjoitusoppilaan kanssa vertaispalautetta varten.
Hylätty: oppimistehtäviä on tekemättä, työskentely ryhmässä ollut puuttellista, vertaispalautetilaisuuksiin osallistuminen on ollut vajavaista.

Sisällön jaksotus

Opetuksen seuraaminen syys- ja kevätlukukaudella 10x45 minuuttia, yhteensä 20 kuuntelukertaa lukuvuoden aikana kirjallisia kommentteja keräten. Kuuntelupäiväkirja palautetaan lukukauden päätteksi itsLearningiin.
TeknoDida-tapaamisiin osallistuminen viikoittain: luennot, ohjelnistopraktikum, tekniikkapaja ja opetusharjoittelun vertaispalautetilaisuudet.
Kevätlukukaudella aloitetaan opetusharjoittelu oman harjoitusoppilaan kanssa. Kevätlukukaudella tallentetaan kaksi opetuskertaa harjoitusoppilaan kanssa vertaispalautetta varten.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti ja Teams.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen opetukseen, oppimistehtävien suorittaminen, vertaispalautteen antaminen, itsenäisen työskentelyn tuloksellisuus.