Siirry suoraan sisältöön

Kemia (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BR99-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 09.05.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Jonna Heikkilä

Ryhmät

  • PEYTES24A
    PEYTES24A
  • PEYTES24B
    PEYTES24B

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää keskeiset kemian perusperiaatteet ja lainalaisuudet.
Opiskelija osaa alkuaineiden ja yhdisteiden perusrakenteet.
Opiskelija kirjoittaa reaktioyhtälöitä ja osaa laskea niihin liittyviä laskutoimituksia.
Opiskelija tuntee happojen ja emästen ominaisuudet ja osaa niihin liittyvät peruslaskutoimitukset. Opiskelija tuntee käsitteen reaktiolämpö ja osaa siihen liittyvät peruslaskutoimitukset.
Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden.
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa.
Opiskelija tunnistaa kemian merkityksen omalla ammattialallaan sekä ottaa ratkaisuissaan huomioon ympäristönäkökohdat.

Sisältö

Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö
- Hapot, emäkset, pH
- Reaktiolämpö, entalpia
- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia

Oppimateriaalit

Kts. ITS.
Hänninen, Hanna, Karppinen, Maarit, Leskelä, Markku, Pohjakallio, Maija. Tekniikan kemia. (2023) Edita Prima Oy. Helsinki. Soveltuvin osin. Kirjaa löytyy eri kirjastoista sekä nyt myös e-kirjana Ellibs-palvelussa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, kotitehtävät, oppimismateriaalit, laboratoriotyöt ja työselostukset pareittain, henkilökohtainen työpäiväkirjan täyttö.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Osaamisen osoittaminen kokeen muodossa x.x. Uusintakokeet päivitetään opintojakson alkamiseen mennessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa annetaan tietoiskujen muodossa teemakohtaiset pääkohdat, minkä jälkeen on laskuharjoituksia. Ennen laskuharjoituksia tehdään muutama perustehtävä. Harjoituksissa lasketaan ja ratkaistaan vaikeampia tehtäviä.

Opiskelija on aktiivisessa roolissa annetun oppimismateriaalin sekä kirjan (ja mahdollisen muun itsenäisesti etsityn materiaalin) suhteen. Itsissä on keskustelualue, johon tulee nostaa ENNEN lähitapaamisia epäselvät asiat, haastavat tehtävät jne. Tällä tavoin pyritään tehostamaan lähitapaamisia. Keskustelualueen kysymyksiin on erittäin toivottavaa, että opiskelutoverit myös vastaisivat. Opettajan ei tarvitse aina olla vastaajan roolissa, vaan vertaistuki ja opi opettamalla toimii tässäkin.

Opintojaksolla esimerkkien avulla kestävä kehitys kulkee mukana sekä teoriassa että laskuesimerkeissä ja -harjoituksissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Fast track. Mikäli haluat suorittaa opintojakson nopeutetussa tahdissa, ole yhteydessä opettajaan heti tai viimeistään ensimmäisen tapaamiskerran yhteydessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kemian osuus opintojaksossa on 3 op, mikä tarkoittaa keskimäärin 81 h työskentelyä. Riippuen siitä, miten hyvin kemia on muistissa, määrä voi luonnollisesti olla enemmän tai vähemmän.

Sisällön jaksotus

Sisältö:
- Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö
- Hapot, emäkset, pH
- Reaktiolämpö, entalpia
- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- 2 peruslaboratorioharjoitusta sekä työselostukset molemmista

Ajoitus: 13.1-X.4.2025. Lähituntien osuus on x-x minkä jälkeen osaamisen osoittaminen kokeen muodossa x.x.Kokeen jälkeen alkavat pakolliset laboratoriotyöt.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kemian tunneille ja kokeeseen sekä labraan mukaan laskin, Maolin taulukkokirja ja/tai Tekniikan kaavasto.

Viestintä sähköpostitse. Epäselvät asiat iTSin keskustelualueelle niin muutkin näkevät vastaukset.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää:
- hyväksyttyä koesuoritusta (vähintään puolet koepisteistä, 50%),
- vähintään puolet annetuista kotitehtävistä on tehty (hyväksyttyyn koesuoritukseen saa lisäpisteitä tehdyistä tehtävistä)
- kahden laboratoriotyön suoritusta sekä hyväksyttyjen työselostusten palautusta.

Mikäli laboratoriotöiden raportti/raportit ovat viikkoja myöhässä opintojakson päättymisestä, arvosana alenee yhdellä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöjen perustermit sekä osaa ratkaista kemian perustehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää kemiallisten ilmiöiden merkityksen erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä laskutehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisesti sekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää peruskemian ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa ratkaista soveltavia, vaativia tehtäviä.

Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen.