Valinnainen harjoittelu: fysioterapeuttina projektissa (20 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF37-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 31.07.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 30.07.2025
Opintopistemäärä
6 - 20
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Annukka Myllymäki
Ryhmät
-
MFYSIK22Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K22
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää kyseisen hankeorganisaation rakenteen,
• selittää oman tehtävänsä suhteessa hankkeen tavoitteiden saavuttamiseen,
• toimia hankkeen työsuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti fysioterapian osaamistaan syventäen,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti osana hankkeen muuta henkilöstöä,
• suunnitella, toteuttaa ja raportoida roolinsa mukaisesti annettuja tehtäviä,
• arvioida ja kehittää sekä hankeosaamistaan että eettistä osaamistaan.
Sisältö
Oppimisympäristönä erilaiset tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Opintojakso voi koostua yhdestä tai useammasta hankkeesta.
Oppimateriaalit
Projektikohtainen
Opetusmenetelmät
projektikohtaiset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektikohtainen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektikohtainen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn harjoittelun kriteerit määritellään seuraavien osa-alueiden perusteella.
1. Työskentely ja läsnäolo
- Säännöllinen läsnäolo: Opiskelija on paikalla sovittuina työaikoina ja noudattaa projektin aikatauluja.
- Itsenäisyys ja oma-aloitteisuus: Opiskelija ottaa aktiivisesti vastuuta omista tehtävistään ja osaa työskennellä itsenäisesti.
- Yhteistyökyky: Opiskelija työskentelee sujuvasti osana tiimiä, kommunikoi selkeästi ja jakaa tietoa kollegoiden kanssa.
2. Aikataulujen noudattaminen
- Projektin eteneminen: Tehtävät suoritetaan sovittujen aikataulujen mukaisesti, ja opiskelija seuraa projektin aikatauluja.
- Tehtävien loppuun saattaminen: Opiskelija saattaa annetut tehtävät loppuun sovitussa ajassa ja täyttää niihin asetetut vaatimukset.
3. Ammattitaito ja osaaminen
- Tehtävien suorittaminen laadukkaasti: Opiskelija osoittaa harjoittelun aikana osaamista, joka vastaa harjoittelun tavoitteita, ja tehtävät suoritetaan korkeatasoisesti.
- Ongelmien ratkaiseminen: Opiskelija osaa tunnistaa ja ratkaista tehtävissä esiintyviä ongelmia.
- Tiedonhankintakyky: Opiskelija osaa hakea ja hyödyntää tietoa uusista asioista ja soveltaa sitä käytännössä.
4. Oppiminen ja kehittyminen
- Tavoitteiden saavuttaminen: Opiskelija saavuttaa harjoittelun alussa asetetut oppimistavoitteet.
- Palautteen hyödyntäminen: Opiskelija osaa vastaanottaa ja hyödyntää saamaansa palautetta työnsä kehittämisessä.
- Ammatillinen kehittyminen: Opiskelija osoittaa kehittymistä ammatillisessa osaamisessaan harjoittelun aikana.
5. Dokumentointi ja raportointi
- Dokumentointi; Opiskelija pitää ajantasaisesti kirjaa projektin edistymisestä ja dokumentoi työnsä asianmukaisesti.
- Raportointi: Harjoittelun päätyttyä opiskelija toimittaa kirjallisen raportin, joka sisältää yhteenvedon tehdyistä tehtävistä, opituista asioista ja kehittymisestä.
6. Eettisyys ja ammattietiikka
- Ammattietiikan noudattaminen: Opiskelija toimii harjoittelun aikana eettisesti ja noudattaa alansa ammattietiikkaa.
- Luottamuksellisuus: Opiskelija käsittelee projektin aikana saamaansa tietoa luottamuksellisesti ja asianmukaisesti.
Hylätyn harjoittelun kriteerit määritellään seuraavien osa-alueiden perusteella:
1. Työskentely ja läsnäolo
- Huono läsnäolo: Opiskelija on toistuvasti poissa sovittuina työaikoina ilman hyväksyttävää syytä tai jättää ilmoittamatta poissaoloistaan.
- Vähäinen itsenäisyys: Opiskelija ei osoita oma-aloitteisuutta tai kykyä työskennellä itsenäisesti, vaan vaatii jatkuvaa ohjausta.
- Yhteistyöongelmat: Opiskelijalla on vaikeuksia toimia osana tiimiä, ja hän ei kommunikoi tai työskentele sujuvasti muiden kanssa.
2. Aikataulujen noudattamatta jättäminen
- Myöhästely: Opiskelija ei pysty noudattamaan projektin aikatauluja ja viivästyttää sovittujen tehtävien suorittamista.
- Tehtävien laiminlyönti: Opiskelija ei saata tehtäviään loppuun tai suorittaa ne puutteellisesti, mikä vaikuttaa projektin etenemiseen.
3. Ammattitaidon ja osaamisen puutteet
- Heikko laatu: Opiskelijan suorittamat tehtävät ovat laadultaan heikkoja eivätkä vastaa harjoittelun tavoitteita.
- Ongelmien käsittelemättömyys: Opiskelija ei pysty ratkaisemaan tehtävissä esiintyviä ongelmia tai ei edes tunnista niitä.
- Tiedonhankinnan laiminlyönti: Opiskelija ei aktiivisesti hae tai hyödynnä tarvittavaa tietoa ja soveltaa sitä heikosti käytännössä.
4. Oppimisen ja kehittymisen puute
- Oppimistavoitteiden saavuttamatta jättäminen: Opiskelija ei saavuta harjoittelun alussa asetettuja oppimistavoitteita.
- Palautteen sivuuttaminen: Opiskelija ei ota vastaan palautetta tai ei hyödynnä sitä työnsä kehittämisessä.
- Ammatillisen kehittymisen puute: Opiskelija ei osoita merkittävää ammatillista kehittymistä harjoittelun aikana.
5. Dokumentoinnin ja raportoinnin laiminlyönti
- Dokumentoinnin puutteet: Opiskelija ei pidä riittävää kirjaa projektin edistymisestä tai dokumentoi työnsä puutteellisesti.
- Raportin laiminlyönti: Opiskelija ei toimita harjoittelun päätyttyä vaadittua raporttia tai raportti on merkittävästi puutteellinen.
6. Eettisten ja ammattietiikan periaatteiden rikkominen
- Ammattietiikan rikkominen: Opiskelija toimii harjoittelun aikana epäeettisesti tai rikkoo alansa ammattietiikkaa.
- Luottamuksellisuuden laiminlyönti: Opiskelija käsittelee projektin aikana saamaansa tietoa huolimattomasti tai rikkoo luottamuksellisuutta.
Sisällön jaksotus
Erilaisia projekteja AMK:n omissa oppimisympäristöissä fysioterapeuttikoulutuksessa. Toimeksiantoja ilmoitetaan pääsääntöisesti postitse ja opiskelijat tarttuvat valitsemiinsa toimeksiantoihin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkennetaan projektikohtaisesti