Evidence-Based Activities in Nursing (2 cr)
Code: TH00BY55-3004
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 25.03.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.03.2025 - 18.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Maika Kummel
- Course
- TH00BY55
Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 13 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 27.03.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Info + aloitus, Näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä TH00BY55-3004 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Thu 03.04.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Näyttöön perustuva hoitotyö, tiedonhakua |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Wed 09.04.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Eettiset periaatteet hoitotyössä, eettinen päätöksenteko |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Thu 10.04.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Pienryhmäohjaukset tarvittaessa, itsenäistä opiskelua |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
AJOITUS: vk 13-16
Sisältö
• Hoitotyön etiikan keskeiset käsitteet
• Sairaanhoitajan ja kätilön ammattietiikka
• Eettisten ongelmien tunnistaminen ja käsittely
• Eettinen päätöksenteko ja toiminta hoitotyössä
• Hoitotiede tieteenalana
• Näyttöön perustuva toiminta
• Tiedonhaku ja -hallinta
Objective
The student:
· Knows the key values of nursing, ethical principles and professional ethics guidelines for nurses and midwives, as well as key legislation governing nursing
· Can act in accordance with the values and ethical principles of nursing and can assess their implementation
· Gets to know the responsibilities and tasks of nurses and midwives
· Knows what is meant by evidence-based operations in nursing
· Can search for evidence-based information in the most common health science databases
· Knows the decision-making process of customer-oriented nursing and its connection with evidence-based operations
Content
Contents
• Key concepts of nursing ethics
• Professional ethics of nurses and midwives
• Identifying and addressing ethical problems
• Ethical decision making and operation in nursing
• Nursing science as a discipline
• Evidence-based operations
• Data retrieval and management
Materials
Materiaalit ItsLearningissa
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Or e-book 2015. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Helsinki.
Tiedonhankinnan verkkokurssin oppimateriaalit: https://libguides.turkuamk.fi/etusivu
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet. Saatavana: https://sairaanhoitajat.fi/ammatti-ja-osaaminen/kollegiaalisuus-ja-ammattietiikka/
Laatua kätilötyöhön. Kätilötyön eettiset ja laadulliset perusteet. Suomen kätilöliitto. Saatavana: https://suomenkatiloliitto.fi/wp-content/uploads/2021/01/tiedolla_taidolla_tunteella1-1.pdf
Hoitotiede. 2012. Eriksson, K., Isola, A., Kyngäs H.ym. SanomaPro
Teaching methods
Osallistuminen info- ja alkutunteihin, tiedonhaun opetukseen, sekä itsenäinen opiskelu ja ryhmässä toteutettava kirjallinen ryhmätehtävä.
Infotunnilla 27.3., tiedonhakuopastuksessa 3.4. ja etiikkatunneilla 9.4. on läsnäolovelvollisuus.
10.4. on tarvittaessa pienryhmäohjauksia (muuten itsenäistä opiskelua).
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetus, verkko-opetus, seminaarit, itsenäinen opiskelu pienryhmissä ja itsenäisesti, sekä kirjallinen ryhmätyö. Opintojakson tarkka kuvaus Its -oppimisympäristössä.
Student workload
Kuvataan Its oppimisympäristössä
Evaluation methods and criteria
Kirjallisena tehtävä ryhmätyö arvioidaan numeerisesti.
Failed (0)
Asiasisällön hallinta: Sisältö ei vastaa kysymykseen tai käsitteiden käyttö on virheellistä.
Ilmaisu ja perustelut: Asioiden hallinta ja perustelut puuttuvat tai ovat virheelliset.
Loogisuus/rakenne: Vastauksessa ei ole tunnistettavissa jäsentelyä, vaan sisällössä on irrallisia,
toisiinsa liittymättömiä yksittäisiä poimintoja.
Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähdeviitteiden käyttö on niukkaa tai lähdeviitteitä ei ole. Lähteet ovat yksipuolisia tai ne ovat epäluotettavia. Tekstissä esiintyy plagiointia. Esim. Tekoälyn käyttöä lähteenä ei ole merkitty.
Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on suuria puutteita, huolimattomuutta eikä ulkoasu ole ohjeiden mukainen.
Ryhmätyöskentely: Ryhmä ei kykene yhteistyöhön. Ryhmädynamiikassa ja yhteistyötaidoissa on paljon kehitettävää. Yksittäinen jäsen ei ole ollenkaan osallistunut työskentelyyn.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Asiasisällön hallinta: Sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys on niukkaa tai siinä on kysymyksen viereistä asiaa. Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Ilmaisu ja perustelut: Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Loogisuus/rakenne: Asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä, eikä yhtenäistä kokonaisrakennetta ole.
Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty, mutta ne ovat vain osittain osuvia ja luotettavia. Lähteitä on niukasti. Lähdeviittauksia on kirjattu vain osittain tai niissä on muita puutteita.
Ulkoasu: Tehtävän ulkoasussa on puutteita, kirjoitusvirheitä tai lauserakennepuutteita. Noudattaa ohjeita osittain.
Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä, mutta vuorovaikutuksessa on puutteita ja kaikkien työpanos ei ole saman tasoinen.
Assessment criteria, good (3-4)
Asiasisällön hallinta: Sisällön kattavuudessa tai rajauksessa on vielä pieniä puutteita, mutta osoittaa keskeisten käsitteiden hallintaa.
Ilmaisu ja perustelut: Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Perustelee asioita jonkin verran.
Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään ymmärrettävästi, mutta osakokonaisuuksia tarkastellaan eritasoisesti. Tarkastelussa on jokin rakenne.
Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteitä on käytetty kohtuullisen paljon, ja ne ovat pääosin osuvia ja luotettavia. Viittaukset on suurelta osin oikein merkitty.
Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu on pääosin siisti ja kieliasu pääosin ohjeistusten mukainen.
Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee yhteistyössä ja kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työstä kuitenkin huomaa, että jokaisen osuus on liitetty yhteen ilman varsinaista ryhmän yhdessä työstämää yhtenäistämistä.
Assessment criteria, excellent (5)
Asiasisällön hallinta: Sisältö osoittaa perusteellista asian hallintaa, joka on selkeästi rajattu tehtävänanto huomioiden. Vastaus osoittaa monipuolista käsitteiden hallintaa. Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Ilmaisu ja perurstelut: Asiat ilmaistaan täsmällisesti ja perustellaan monipuolisesti tieteellisen tiedon avulla.
Loogisuus/rakenne: Asiat jäsennellään loogisesti. Sisältö on rajattu, rakenne on looginen ja yleisvaikutelma on ehyt. Vastaus sisältää omakohtaista kriittisyyttä ja pohdintaa.
Lähteet ja lähdeviittaukset: Lähteet ovat ajantasaisia ja luotettavia. Näyttöön perustuvia lähteitä on käytetty monipuolisesti. Lähteiden viittaukset on tehty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti.
Ulkoasu: Tehtävän ulkoasu viimeistelty huolellisesti ohjeistusten mukaisesti. Myös kieliasu on viimeistelty ja lähes virheetön.
Ryhmätyöskentely: Ryhmä työskentelee vastuullisesti ja ansiokkaasti yhdessä. Kaikki ovat vastuussa ryhmän toiminnasta. Työ on ryhmän yhteinen tuotos.