Midwifery Work During Pregnancy (5 cr)
Code: TH00BY30-3005
General information
- Enrollment
- 12.09.2024 - 19.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 09.03.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Hanna Koivikko
- Marjatta Häsänen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00BY30
Realization has 17 reservations. Total duration of reservations is 28 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 14.01.2025 time 08:00 - 08:45 (0 h 45 min) |
Info, ETÄNÄ, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
|
Thu 23.01.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Teoria 1, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Thu 30.01.2025 time 08:15 - 11:30 (3 h 15 min) |
Taitopaja, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Thu 30.01.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Teoria 2, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Wed 05.02.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
ÄIMÄ ry-Vanhemmuuteen kasvavan perheen terveydenhoitotyö TH00BW61-3003 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Wed 05.02.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Ensikoti Pinja, Vanhemmuuteen kasvavan perheen terveydenhoitotyö TH00BW61-3003 |
ICT_C1027_Lambda
LAMBDA
|
Thu 06.02.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Teoria 3, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Tue 11.02.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Teoria 4, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_A3058
Ensihoito
|
Wed 12.02.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 1, Simulaatio 1, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Wed 12.02.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 2, Simulaatio 1, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Tue 25.02.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
Teoria 5, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Tue 25.02.2025 time 16:15 - 18:30 (2 h 15 min) |
Riskiraskaus-luennot (Lääkäri Isotalo) Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Thu 27.02.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 1, Simulaatio 2, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Thu 27.02.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 2, Simulaatio 2, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Thu 27.02.2025 time 12:30 - 14:45 (2 h 15 min) |
Riskiraskaudet -luennot (Lääkäri Isotalo) Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Fri 28.02.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Kätilötyön tutkimusartikkeli -työpaja, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
ICT_C2046
Teoriatila muunto
ICT_C2025 Kieliluokka |
Thu 06.03.2025 time 08:00 - 09:00 (1 h 0 min) |
Tentti, Raskauden aikainen kätilötyö TH00BY30-3005 |
etänä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Huom. Toteutussuunnitelma tarkentuu vielä, muutokset mahdollisia
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena vkoilla 3-10.
Toteutus:
Opintojakso Info
Teoriatunnit:
- 1. trimester: raskauden seuranta ja ohjaus sekä sikiön kehitys + raskauden aikaiset keskeiset hormonit
- 2. trimester ja 3. trimester: raskauden seuranta ja ohjaus sekä sikiön kehitys
- Varhainen kiintymyssuhde (varhainen vuorovaikutus), äitiyden psyykkinen kehitys, isyys, perheiden monimuotoisuus
- Perhevalmennus, synnytyksen käynnistyminen
- Synnytyspelko
- Kätilötyön tutkimusartikkelien -työpaja
Embryologia
Taitopaja (ICT-talo)
Simulaatiot (Medisiina)
Perhevalmennus Teams yhteistyössä VARHAn kanssa (1/2 ryhmästä keväällä 25 ja 1/2 ryhmästä syksyllä 25)
Lääkäri luennot: Korkean riskin raskauksien seuranta ja hoito
Mahdolliset opintokäynnit
Vko 10: Tentti (yksilö, 1 h)
Objective
The student:
· Can advise, guide and care for a woman and family in planning a pregnancy and as it progresses
· Can monitor the well-being of the woman and the foetus during pregnancy
· Can prevent, anticipate and identify risk factors and complications of pregnancy
· Can monitor the well-being of the woman and the foetus during a risky pregnancy and participate in treatment as a member of a multi-professional team
Content
Contents
• Pregnancy planning
• Support for growing up into parenthood
• Family and childbirth education
• Prenatal Monitoring and Consultancy
• Pregnancy diagnosis and progress, prenatal changes
• Embryology
• Monitoring and care of low-risk pregnancies
• Screenings
• Foetal diagnostics
• Prenatal health advice
• Monitoring and treatment of high-risk pregnancies
• High-risk pregnancies
• Prenatal complications
• Monitoring and treatment of high-risk pregnancies
• Support for growing up into parenthood in high-risk pregnancies
• Fear of childbirth
Materials
Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2021. Toim. Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. Edita. (Tentti-kirja)
Theories and perspectives for midwifery : a Nordic view. 2022. Toim. Ingela Lundgren, Ellen Blix, Helga Gottfredsdóttir, Anita Wikberg, Ellen Aagaard Nøhr. Studentlitteratur.
NEUKO tietokanta; https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/aitiys-ja-lastenneuvola/neuko-tietokanta
STM/ sikiöseulonnat http://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat
THL : äitiysneuvola https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola/aitiysneuvola
Laajat terveystarkastukset
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/
Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys
Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/
Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/
Käpy ry https://kapy.fi/
ÄIMÄ ry https://aima.fi/
THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet
Neuvolapalveluiden alueelliset erot https://thl.fi/fi/-/neuvoloiden-ja-kouluterveydenhuollon-palvelut-ovat-kohentuneet-alueellisia-eroja-edelleen?redirect=https%3A%2F%2Fthl.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_m8s4MMkgtyYg%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2-1-2-1%26p_p_col_count%3D1
Perhevalmennusmalli maahanmuuttajille
http://niitty.blogs.tamk.fi/
Vanhemmuuden kehittyminen (Perheaikaa.fi, Väestöliiton video)
https://verkkokoulut.thl.fi/web/suojele-lasta
Isätietoa PDF (ladattu IstLearning alustalle
Raskaudenaikanen kiintymys sikiöön- artikkeli https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2015/2/duo12052
Hotus-hoitosuositus: Raskaana olevat ja synnyttäneet terveydenhuollossa: liikunnan perustelut ja liikuntaan ohjaaminen 2022 :https://www.hotus.fi/hotus-hoitosuositus-raskaana-olevat-ja-synnyttaneet-terveydenhuollossa-liikunnan-perustelut-ja-liikuntaan-ohjaaminen/?preview=true
Teaching methods
Teoriatunnit, taitopaja, simulaatiot
Lähiopetukseen ennakkovalmistautuminen
Exam schedules
vk 10 1h Tentti (yksilö)
Uusinnat sovitaan opettajien kanssa erikseen, uusintatentti yksilötentti.
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen oppiminen
Opiskelija valmistautuu lähiopetukseen perehtymällä ohjattuun aihealueeseen ja tekemällä mahdolliset annetut tehtävät
Student workload
Opintojakso 5 op = 135t
Lähiopetus (sis lääkärinluennot)
Tentti 1h (yksilö)
Itsenäinen opiskelu
Failed (0)
TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Sovelletaan tarvittaessa amkin vilpin ohjeistusta (tutkintosääntö).
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
TIEDOT:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
TIEDOT:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Huom. sairaanhoitajavaiheen opinnot tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen kätilötyön suuntaavien teoriaopintojen alkua (paitsi opinnäytetyö).