Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW48-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
08.01.2025 - 12.03.2025
Opintopistemäärä
8 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Elina Santala
Ryhmät
-
PTERTK24Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K24
- 08.01.2025 08:00 - 10:00, Info + mitä on mielenterveys, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 03.02.2025 12:00 - 15:00, Psykiatria ja farmakologia, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 04.02.2025 12:00 - 14:00, Psykiatria ja farmakologia, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 12.02.2025 08:00 - 10:00, Palvelujärjestelmä, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 12.02.2025 10:00 - 12:00, Kriisit ja traumat, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 13.02.2025 11:00 - 14:00, Riippuvuussairaudet, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 26.02.2025 08:00 - 12:00, Lasten ja nuorten mielenterveys, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 26.02.2025 12:00 - 14:00, Ikääntyneiden mielenterveys, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 05.03.2025 08:00 - 12:00, Motivoiva haastattelu (pakollinen), Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 06.03.2025 10:00 - 12:00, Mielenterveyden edistäminen, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 06.03.2025 12:00 - 14:00, Hoitotyön prosessi MT-työssä, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 10.03.2025 08:00 - 11:00, Haastavan asiakkaan kohtaaminen, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
- 12.03.2025 10:00 - 12:00, Tentti, Mielenterveys- ja päihdehoitotyö TH00BW48-3004
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttumaan ongelmiin ja ohjaamaan potilaan tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• tunnistaa keskeiset mielenterveyden häiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• tunnistaa eri ikäisten potilaiden hoidon tarpeet ja lähtökohdat
• osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden hoidossa.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveyden ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
• ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä
Sisältö
Sisältö
Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita
• tahdonvastaisen hoidon prosessi, vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• aggressiivisen potilaan kohtaaminen
• psyykenlääkkeet
• keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• riippuvuusproblematiikka
• alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen
Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien
Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö
Oppimateriaalit
Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339
Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt
Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset
Opetusmenetelmät
Työpajatyöskentely
Pienryhmä keskustelu
Pienryhmäharjoittelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 12.3., uusintatentit erillisen sopimuksen mukaan.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämätyheistyö
Verkkopedakogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan opettajan kanssa, mikäli tarpeen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Stigma-verkkokeskustelu (Hyv-hyl) 10h
3. Motivoivan haastattelun verkkokurssi 10h
4. Mielenterveystyön kehittämine kehittämishankkeessa-tentti 27 h
5. Perustietoa ADHDsta - verkkokurssi 10h
6. Tentti 2h
7. Tuntityöskentely 35h
8. Itsenäinen työskentely 122h
Sisällön jaksotus
Info opintojaksosta + Mitä on mielenterveys?
Masennus, Kaksisuuntainen mielialahäiriö
Psykoosisairaudet, persoonallisuushäiriöt
Päihteet ja riippuvuuden hoito
Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä
Mielenterveys- ja päihdetyö + Stigma
Kriisit ja traumat
Lasten ja nuorten mielenterveys
Ikääntyvien mielenterveys
Meilenterveys- ja päihdeongelmien enaltaehkäisty
Hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen
Motivoiva haastettelu
Kehityshankkeet mielenterveystyön kehittämisessä (Verkko-tehtävä)
Perustietoa ADHDsta
TENTTI
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1.Stigma-verkkokeskustelu (Hyv-hyl)
3. Motivoivan haastattelun verkkokurssi hyv-hyl
4. Mielenterveystyön kehittämine kehittämishankkeessa-tentti 27 h hyv-hyl (50% oltava oikein)
5. Perustietoa ADHDsta - verkkokurssi + reflektio hyv-hyl
6. Tentti 2h 0-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole vastannut aiheeseen tai asiasisältö virheellinen.
Käsitteitä käytetään virheellisesti.
Tentissä tai tehtävissä ei ole tunnistettavissa minkäänlaista jäsentelyä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Vastataan esitettyyn kysymykseen, mutta selvitys niukkaa tai siinä on runsaasti asian vierestä.
Asiat todetaan, mutta perustelut ovat puutteellisia.
Käsitteiden hallinnassa on puutteita.
Jäsentely aiheista on puutteellinen tai asiat esitetään toisistaan irrallisina tai sattuman varaisessa järjestyksessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Selvitystä, jonka perusteellisuudessa voi olla pieniä puutteita tai rajauksessa löysyyttä.
Täsmällistä ilmaisua ja asioiden perustelua.
Käsitteet hallitaan.
Jäsentely on ymmärrettävää ja loogista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Perusteellista asian hallintaa ja selvitystä, joka on asiallisesti rajattu.
Täsmällistä ilmaisua, asioiden perustelua ja ammatillista kasvua.
Käsitteiden hallintaa, loogisuus ja soveltaminen
Jäsentely on loogista ja esiin tulee kriittinen ammatillinen ajattelu.