Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta terveydenhoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031605-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoito, terveydenhoito ja kätilötyö
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Maika Kummel
Ryhmät
-
MTERTK25VTerveydenhoitaja, monimuoto, Turku, K25, verkkototeutus
- 16.04.2025 08:00 - 16:00, TUKEITseminaari, Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta terveydenhoitotyössä 7031605-3012
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä osana terveydenhoitotyön projekti- ja kehittämishankkeita
- osaa soveltaa terveyden ja hyvinvoinnin strategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiantuntijoiden ja palvelun käyttäjien kanssa palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi verkostoja ja työryhmiä hyödyntäen
- osaa kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- tunnistaa yrittäjyyden mahdollisuudet ja osaa soveltaa yrittäjyysosaamistaan terveydenhoitajatyössä
- ylläpitää tietojaan uusimmista tutkimustuloksista ja kehittämisideoista ja soveltaa niitä työssään terveyttä edistäen asiakkaidensa parhaaksi
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään ja soveltaa niitä työssään.
- tunnistaa yhteiskunnan haasteet ja osaa toimia niiden edellyttämällä tavalla sekä osaa kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta.
- osaa toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti terveydenhoitotyössä
Sisältö
Sisältö
- Hanke ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- Poikkisektorinen ja monialainen verkostotyö, kumppanuus terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- Yhteiskunnan ajankohtaiset haasteet ja niiden merkitys terveydenhoitajan työssä;
- Terveyden edistämisen ja hyvinvointijohtamisen työkalut
- Palvelujärjestelmät ja tuotteet sekä niiden kehittämisen periaatteet
- Työelämän ja sen muutosten merkitys yksilöille, perheille ja yhteisöille
- Sisäinen ja ulkoinen yrittäjyys terveydenhoitajatyössä
- Näyttöön perustuva terveydenhoitotyö
- Tutkiva ja kehittävä työote
Oppimateriaalit
Omaan kehittämisaiheeseen ja -menetelmään liittyvä tutkimusmateriaali ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjaus, tiimi- ja seminaarityöskentely, itsenäinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
TKI-integraatio, työelämälähtöisyys, hanketyö
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työelämälähtöinen terveydenhoitotyön toimeksianto, jossa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat kehittämistyön.
Kehittämistyöstä kirjoitetaan artikkelikäsikirjoitus valittavan lehden/julkaisun kirjoitusohjeiden mukaan.
Kehittämistyö esitetään verkkoseminaarissa, jossa myös opponoidaan toisen opiskelijaparin kehittämistyötä.
5 op = 135 t opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Joulukuussa 2024:
- infotunti ja toimeksiannot
- tiedonhaun kertausta
Kevät 2025:
- itsenäinen th-kehittämistyön suunnittelu ja toteutus sekä artikkelikäsikirjoituksen työstäminen
- pienryhmäohjaukset
- työn palautus 9.4.2025
- verkkoseminaari 16.4.2025, jossa oman työn esittely
- toisen työn opponointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Its ja s-posti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi.
Arviointikriteerit on esitetty Its:ssä (mm. työn sisältö, toiminnallisen osuuden onnistuminen, yhteistyö toimeksiantajan kanssa)