Siirry suoraan sisältöön

Visualization, Prototyping and Ideation (7 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CU38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologiateollisuus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Degree Programme in Mechanical Engineering

Opettaja

  • Tarmo Karhu
  • Mervi Vuolas

Vastuuopettaja

Mervi Vuolas

Ryhmät

  • PMECES24
    Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering
  • 14.01.2025 12:00 - 14:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 17.01.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 24.01.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 31.01.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 14.02.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 28.02.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 05.03.2025 14:00 - 18:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 07.03.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 12.03.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 14.03.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 18.03.2025 14:00 - 18:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 21.03.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 28.03.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 04.04.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 09.04.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 11.04.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 15.04.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 25.04.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001
  • 29.04.2025 12:00 - 16:00, Visualization, Prototyping and Ideation TE00CU38-3001

Tavoitteet

After the course the student:
- Understands the importance of creative ideation, visual thinking, prototyping, and communication in design process.
- Knows how to observe, use, and evaluate shapes, colors, and their relationships.
- Understands the possibilities of hand drawing in documenting observations and as a means of communication.
- Understands the various possibilities of prototyping in various design and development needs.
- Can use different ideation methods in fostering creativity and creating alternatives.

Sisältö

The course consists of the following parts:
- Designerly observation
- Hand drawing methods and tools
- Introduction to Prototyping
- Creativity and Ideation methods

Oppimateriaalit

https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.

Terstiege, Gerrit, 2009: The Making of Design: From the First Model to the Final Product
Witthoft, Scott, 2022: This is a Prototype? The Curious Craft of Building New Ideas

Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus

Opetusmenetelmät

Tekemällä ja kokeilemalla tutkiminen
Yksi- ja pienryhmätyöt
Oppimisalustana itsLearning

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Harjoitustöitä voi korjata opettajan antaman palautteen perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
itsLearning oppimisalustana
Kestävä kehitys ilmenee mm. parempina työelämätaitoina ja teknisinä osaamisina. Välillisesti opinnot luovat säällisiä työpaikkoja ja yrittäjyyttä. Kestävä kehitys voi olla myös harjoitustöiden aiheina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitustyöt
Yksilö- ja tiimityöskentely
1 op = 27h opiskelijantyötä, 7 op = 189 h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta ja harjoitustöistä sekä itsenäisestä opiskelusta.

Sisällön jaksotus

VISUALISOINTI JA KÄSIN PIIRTÄMINEN
Opiskelija ymmärtää visuaalisen kommunikaation merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja analysoida muotoja ja värejä sekä niiden suhteita. Opiskelija ymmärtää käsinpiirtämisen mahdollisuudet ja merkityksen havannoivassa dokumentoinnissa.
Sisältö:
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi

IDEOINTI
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.

Sisältö: Luovuus, megatrendit, kestävä kehitys, ideoinnin menetelmät

PROTOTYPOINTI
Opiskelija ymmärtää prototypoinnin monipuolisia mahdollisuuksia suunnittelussa.
Opiskelija osaa soveltaa prototypointia "quick & dirty" -tasolla tehtäviin, jotka ovat osa ideointia ja ideoiden kokeilua.

Sisältö: Prototypoinnin mahdollisuudet, ideoiden kokeilu kevyillä protoilumateriaaleilla

Viestintäkanava ja lisätietoja

Turun AMK:n sähköposti ja itsLearning. Tarvittaessa myös puhelin.
Opinnot vaativat pakollista läsnäoloa, jotta vertaisoppiminen, oppimiskeskustelut ja tiimityöt mahdollistuvat sovituissa tapaamisissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnoissa arvioidaan tehtyjä harjoitustehtäviä, työskentelyn laatua sekä vastuunottoa omasta oppimisesta.
Harjoitustöistä annetaan palautetta itsLearning kautta sekä suullisesti opetustilanteissa.
Arviointeina käytetään sekä itse-, vertais- sekä opettajan tekemään arviointia.
Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.

Hylätty (0)

Sovittuja tehtäviä ei ole palautettu, tai niitä ei ole tehty hyväksytyllä tavalla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Pääosa tehtävistä on tehty, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki tehtävät on suoritettu hyvin ja huolellisesti. Työskentely on ollut vastuullista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät on tehty erittäin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa. Opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta omasta oppimisestaan.