Hoitotyön perusteet (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW27-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.01.2025 - 26.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2025 - 04.04.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Heli Aarnio
- Nita Björklöf
- Satu Halonen
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 15 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
PTERTK25Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K25
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- TH00BW27
Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 52 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 10.01.2025 klo 08:15 - 10:00 (1 t 45 min) |
Opintojakson info, Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
Ma 13.01.2025 klo 10:00 - 13:00 (3 t 0 min) |
Oppimiskeskustelu, Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
ICT_B3025
Potilaan kliininen tutkiminen
|
Ti 14.01.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Potilaan vitaaliarvot, Hoitotyön perusosaaminen TH00BV77-3008 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Ke 15.01.2025 klo 12:30 - 13:30 (1 t 0 min) |
Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 välinehuoltaja |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Ma 20.01.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Luokkaharjoittelu 1, Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
ICT_B3043
Hoitotyö 4
ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
Ti 21.01.2025 klo 08:15 - 10:00 (1 t 45 min) |
Teemapäivä/ Hoitotyön historia ja ammatillisuus |
Etänä
|
Ti 21.01.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Hoitajan rokotussuoja, Hoitotyön perusosaaminen TH00BV77-3008 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Ke 22.01.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Luokkaharjoittelu 2, Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
ICT_B3043
Hoitotyö 4
ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
To 23.01.2025 klo 08:15 - 10:00 (1 t 45 min) |
Teemapäivä/ Hoitotyön päätöksenteko |
Etänä
|
Ke 29.01.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Toimintakykymittarit, Hoitotyön perusosaaminen TH00BV77-3008 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
To 30.01.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Teemapäivä/ Potilasturvallisuus |
Etänä
|
Ma 03.02.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Luokkaharjoittelu 3, Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
ICT_B3043
Hoitotyö 4
ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
To 06.02.2025 klo 08:15 - 10:00 (1 t 45 min) |
Teemapäivä/ Ihon teemapäivä |
Etänä
|
Pe 07.02.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Luokkaharjoittelu 4, Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
ICT_B3043
Hoitotyö 4
ICT_B3040 Hoitotyö 2 |
Ma 10.02.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
Luokkaharjoittelu 5, Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
ICT_B3043
Hoitotyö 4
ICT_B3041 Hoitotyö 3 |
To 13.02.2025 klo 08:15 - 10:00 (1 t 45 min) |
Teemapäivä / Suun terveys |
Etänä
|
Ti 25.02.2025 klo 12:30 - 14:00 (1 t 30 min) |
Hope, simulaatio, Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Ke 05.03.2025 klo 08:15 - 10:00 (1 t 45 min) |
Teemapäivä/ Kirjaaminen |
Etänä
|
To 06.03.2025 klo 08:15 - 10:00 (1 t 45 min) |
Teemapäivä/ Kirjaaminen |
Etänä
|
Ma 31.03.2025 klo 08:15 - 11:30 (3 t 15 min) |
EA-rastit-Hoitotyön perusteet TH00BW27-3005 |
ICT_A2065
Ensiapu
ICT_B3039 Hoitotyö 1 ICT_B3040 Hoitotyö 2 ICT_A3058 Ensihoito |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Suomeksi
Sisällöt
• Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelu- ja ensihoitojärjestelmä
• Tiedon haku
• Hoitotyön keskeiset käsitteet
• Ammatillinen vuorovaikutus
• Hoidollinen päätöksenteko
• Hoitotyön prosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
• CRM:n ja potilasturvallisuuden lähtökohdat
• Turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
• Tietoturva, tietosuoja ja tietoteknologia
• Infektioiden torjunta; Käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
• Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen
• ISBAR-raportointityökalun käyttö
• Potilaan tarkkailu
• Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
• Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
• Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
• Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
• ABCDE-protokolla ja NEWS
• Ensiapu ja peruselvytys
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää hoitotyön keskeiset käsitteet
• tietää hoitotyötä ohjaavat arvot ja periaatteet
• tietää ammatillisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön periaatteet
• osaa käyttää hoitotyön päätöksenteossa ja kirjaamisessa hoitotyön prosessia
• osaa käyttää kansallista hoitotyön kirjaamismallia hoitotyön kirjaamisessa
• tietää potilasturvallisuuden keskeiset periaatteet
• osaa huolehtia potilasturvallisuuden toteutumisesta omassa ja työyhteisön toiminnassa
• osaa arvioida potilaan voimavarat ja hoidon tarpeet, sekä määritellä potilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita sekä suunnitella ja toteuttaa keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä asiakkaan/potilaan voimavaroja edistäen
• tietää aseptisen työskentelyn, ergonomian, kivun ja kroonisen haavan hoidon periaatteet ja osaa soveltaa tietoja hoitotyössä
• tietää, miten järjestelmällisesti arvioidaan välittömän hoidon tarve ja osaa toimia välitöntä ensiapua vaativissa tilanteissa
• tietää periaatteet ja osaa toimia hoitajana liittyen kuoleman kohtaamiseen
• tietää mitä hoitoon liittyvällä infektiolla ja infektioriskien hallinnalla tarkoitetaan
• käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö
• tietää mikrobiologian perusteet ja mitä immuniteetillä ja puolustusjärjestelmällä tarkoitetaan
• tietää rokottamisen tarkoituksen ja tietoperustan
Sisältö
Sisällöt
• Hoitotyön keskeiset käsitteet
• Hoitotyötä ohjaavat arvot ja periaatteet
• Ammatillinen vuorovaikutus ja selkeä viestintä
• Hoitoprosessi, hoitotyön päätöksenteko ja hoitotyön kirjaaminen
• Potilasturvallisuuden lähtökohdat ja turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
• Tietoturva ja tietosuoja
• Aseptinen työskentely, infektioiden torjunta, käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
• Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen
• Potilaan tarkkailu
• Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
• Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
• Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
• Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
• Ensiapu ja peruselvytys
• keskeisin käsitteistö
• vastustuskyky ja immunisaatio, infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
• tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
Oppimateriaalit
Blomqvist, Mia; Rummukainen, Tarja; Sainio, Titta; Simola, Tiina; Tyrisevä-Ryösö, Miia. 2022. Hoitotyön perusosaaminen.
Opintojakson muu materiaali, joka löytyy oppimisalustalta.
Opetusmenetelmät
Teoriaopetus etänä
Teemapäivät
Prekliiniset harjoittelut koululla
Oppimistehtävät- ja keskustelut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti opintojakson lopulla. 26.2.2025
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oman osaamisen reflektointi: Oman osaamisen reflektointi tarkoittaa omien taitojen, tietojen ja oppimisprosessin arviointia sekä jatkuvaa kehittämistä. Tämä tukee opiskelijan itsetuntemusta ja auttaa tunnistamaan vahvuudet ja kehittämiskohteet oppimisessa.
Case-harjoitukset: Case-harjoituksissa oppilaat käsittelevät todellisia tai realistisia ongelmatilanteita, joita he ratkaisevat yksin tai ryhmässä. Tavoitteena on soveltaa teoreettista tietoa käytäntöön ja kehittää analyyttisia ja päätöksentekotaitoja.
Verkko-oppiminen: Verkko-oppiminen tarkoittaa tietotekniikan hyödyntämistä oppimisessa, esimerkiksi verkkokurssien ja digitaalisten oppimateriaalien avulla. Tämä tarjoaa joustavuutta ajasta ja paikasta riippumatta sekä tukee itsenäistä oppimista.
Käänteinen oppiminen: Käänteisessä oppimisessa opiskelijat tutustuvat uuteen sisältöön itsenäisesti ennen lähiopetusta, esimerkiksi katsomalla videoita tai lukemalla materiaaleja. Oppitunneilla keskitytään sitten syventäviin harjoituksiin ja keskusteluun, mikä tukee aktiivista oppimista ja vuorovaikutusta.
Kestävän kehityksen pedagogiikassa: oppilaita rohkaistaan kriittiseen ajatteluun, luovaan ongelmanratkaisuun ja yhteistoimintaan, jotta he voivat kehittää valmiuksiaan vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
1 op on opiskelijan työtä 27h. Yhteensä opintojakso 7op eli 189 h.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Prekliininen harjoittelu hyv/hyl
Ennakkotehtävät hyv/hyl
Teemapäivien tehtävät hyv/hyl
Muut tehtävät hyv/hyl
Tentti hyl-5
Hylätty (0)
Suomeksi
1. Prekliininen harjoittelu (Hyväksytty/Hylätty)
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa tarvittavaa kliinistä osaamista, turvallisuutta ja itsenäisyyttä perustoimenpiteissä. Osaa soveltaa ohjeita käytäntöön ja noudattaa harjoittelun tavoitteita.
Hylätty: Opiskelija ei osoita riittäviä perustaitoja tai turvallisuutta toimenpiteissä, ei kykene toimimaan itsenäisesti tai tarvitsee jatkuvaa ohjausta. Tavoitteita ei saavuteta riittävästi.
2. Ennakkotehtävät (Hyväksytty/Hylätty)
Hyväksytty: Tehtävät on suoritettu annetun ohjeistuksen mukaisesti. Opiskelija osoittaa ymmärrystä keskeisistä käsitteistä ja osaa soveltaa niitä aiheeseen.
Hylätty: Tehtävät ovat puutteellisia, eivät vastaa ohjeistusta tai osoittavat puutteellista ymmärrystä aiheesta.
3. Teemapäivien tehtävät (Hyväksytty/Hylätty)
Hyväksytty: Tehtävät on suoritettu annetun tehtävänannon mukaisesti, ja ne osoittavat aihealueen ymmärrystä ja keskeisten käsitteiden soveltamista. Tehtävien tulokset tukevat teemapäivän tavoitteiden saavuttamista.
Hylätty: Tehtävissä on olennaisia puutteita tai ne eivät osoita riittävää ymmärrystä aiheesta tai teemapäivän tavoitteista.
4. Muut tehtävät (Hyväksytty/Hylätty)
Hyväksytty: Tehtävät on tehty ohjeiden mukaan, ja niissä osoitetaan asianmukaista ymmärrystä aiheesta sekä kykyä soveltaa opittua tietoa.
Hylätty: Tehtävät ovat puutteellisia, eivät noudata ohjeistusta tai osoittavat riittämätöntä ymmärrystä annetusta aiheesta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TENTTI arvioidaan Hylätty - K5
0 (Hylätty)
Osaaminen ja ymmärrys: Vastaus on puutteellinen tai virheellinen. Tärkeät peruskäsitteet puuttuvat, ja vastaus ei osoita riittävää hoitotyön perusteiden ymmärtämistä.
Soveltaminen: Ei kykene soveltamaan keskeisiä käsitteitä ja käytäntöjä hoitotyössä.
Kokonaisuus: Vastaus ei täytä minimivaatimuksia hyväksyttyyn suoritukseen.
1 (Välttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Osoittaa rajoitettua ymmärrystä hoitotyön perusteista. Käsittelee joitakin keskeisiä käsitteitä, mutta vastauksessa on paljon epätarkkuuksia.
Soveltaminen: Pystyy osittain soveltamaan peruskäsitteitä yksinkertaisiin tilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on perustasolla, mutta vaatii tarkempaa osaamista ja täsmällisyyttä.
2 (Tyydyttävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Tuntee hoitotyön perusteet, mutta vastauksessa on puutteita ja epätarkkuuksia. Ymmärtää keskeiset käsitteet.
Soveltaminen: Osaa soveltaa peruskäsitteitä ja menetelmiä tuttuja tilanteita käsitellessä.
Kokonaisuus: Antaa kohtalaisen vastauksen, mutta syvempi ymmärrys ja selkeämpi perustelu puuttuvat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 (Hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Hyvä tuntemus hoitotyön perusteista ja ymmärtää keskeiset käsitteet. Vastaus osoittaa johdonmukaista tietojen soveltamista.
Soveltaminen: Osaa soveltaa opittuja tietoja ja taitoja monipuolisesti tavallisiin potilastilanteisiin.
Kokonaisuus: Vastaus on selkeä, hyvin jäsennelty ja osoittaa riittävää osaamista.
4 (Erittäin hyvä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erinomainen tuntemus hoitotyön perusteista. Osoittaa syvällistä ymmärrystä ja vastaukset ovat täsmällisiä ja hyvin perusteltuja.
Soveltaminen: Osaa soveltaa tietoa laajasti ja monipuolisesti monimutkaisempiin tilanteisiin. Osoittaa kykyä pohtia ja analysoida hoitotyön käytäntöjä.
Kokonaisuus: Vastaus on erittäin selkeä, hyvin argumentoitu ja laaja-alainen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (Kiitettävä)
Osaaminen ja ymmärrys: Erittäin syvällinen ja laaja ymmärrys hoitotyön perusteista. Osoittaa erinomaista tietojen jäsentämistä ja analyyttistä otetta.
Soveltaminen: Soveltaa tietoa luovasti ja asiantuntevasti sekä haastaviin tilanteisiin. Osoittaa vahvaa kykyä yhdistää teoriatietoa käytännön hoitotyöhön.
Kokonaisuus: Vastaus on kattava, huolellisesti perusteltu ja ilmentää erinomaisia analyyttisiä ja reflektoivia taitoja.