Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (1 op)
Toteutuksen tunnus: 100114-3359
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 07.03.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- roo.sv
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Päivi Pietikäinen
- Nina Roine
- Jaana Manneros
Ryhmät
-
PSUUNS24Suuhygienisti (AMK), S24
- 16.01.2025 12:45 - 14:15, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 16.01.2025 14:30 - 16:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 23.01.2025 12:30 - 14:00, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 23.01.2025 14:15 - 15:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 29.01.2025 08:15 - 09:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 29.01.2025 10:00 - 11:30, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 03.02.2025 08:00 - 09:30, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 06.02.2025 08:15 - 09:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 06.02.2025 10:00 - 11:30, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
- 10.02.2025 08:15 - 09:45, Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation 100114-3359
Tavoitteet
Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.
Sisältö
Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa
Oppimateriaalit
Oppimateriaali: Itslearning-alustalla. Opettajan tuomaa.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät: lähiopetus, itsenäiset työt, parityöskentely, suullinen ja kirjallinen tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti viimeisellä kerralla. Tehtävien palautus kirjalliseen tenttiin mennessä.
Kirjallisen osan uusintamahdollisuuksia 2 keväällä. Ajankohdat ruotsin uusintapäivät. Suullinen sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, ja opetellaan hammashoidon alan työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää. Erityisesti painotetaan suuhygienistin ja asiakkaan vuorovaikutusta ja siihen liittyvää sanastoa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suorituksia. Jos opiskelija omaa vahvan kielitaidon, johon sisältyy myös hoitoalan ja erityisesti suun terveyden terminologia, hän voi olla yhteydessä opettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus: Oppimistehtävinä tarpeen mukaan kielioppia kertaavia harjoituksia, suuhygienistin ammattisanaston kerääminen, aktivointitehtävän laatiminen ja ohjaaminen, kuuntelureferaatin tekeminen.
3op:n kokonaisuus, josta 20h kontaktiopetusta, n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisällön jaksotus
Sisältö ja ajoitus: Tuleville suuhygienisteille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi kevätlukukaudella 25. Opetus viikoilla 2-10 2-4h/vko .
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5.
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle.
Hylätty (0)
Puutteellinen suoriutuminen suullisesta tentistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Suoriutuu valmistellun tekstin lukemisesta niin, että joistakin virheistä huolimatta puhe on ymmärrettävää. Ei pysty vapaaseen improvisoituun jutteluun kohdekielellä edes tavallisista arkipäivän aiheista, tai jos pystyy, rakenteet ovat virheellisiä ja seassa suomea tai englantia. Reagoi kysymyksiin ja ymmärtää toista puhujaa, mutta taidot eivät riitä jatkamaan keskustelua. Valmisteltu teksti on suppea ja omia mielipiteitä ei esiinny.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suoriutuu valmistellun puheen lisäksi myös improvisoidusta puheesta, pystyy ilman apuvälineitä käyttämään myös hoitoalan sanastoa, käyttää rakenteita pienistä virheistä huolimatta melko sujuvasti, osaa esim. taivuttaa verbit oikein, kuulija pystyy seuraamaan puhetta, jossa ei esiinny ymmärrystä haittaavia ääntämisvirheitä yms. Kuullunymmärtäminen on sujuvaa ja pystyy poimimaan myös muiden puhujien repliikeistä sanastoa omiin tarpeisiin. Hallitsee prepositioiden käyttöä ja sanajärjestyksen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa ilmaista itseään suullisesti ilman mitään häiritseviä ongelmia tai puutteita. Osaa käyttää sujuvasti hoitoalan sanastoa oikeissa muodoissa, ottaa aktiivisesti osaa keskusteluun, osaa kertoa mielipiteensä ja vastata kysymyksiin ilman valmistautumista. Ääntämisessä ei huomautettavaa, kuulijan on helppo seurata puhetta, jossa ei esiinny häiritseviä taukoja.