Purentafysiologian ja suukirurgian perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7051070-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 31.07.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 28
- Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
- Opettajat
- Päivi Pietikäinen
- Jaana Manneros
- Ryhmät
-
PSUUNS23Suuhygienisti (AMK), S23
- Opintojakso
- 7051070
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologian perusteet 2,5 op
Opinnot ajoittuvat viikoille 45 - 50
Purentafysiologia
Purentaelin ja sen toimintahäiriöt
Purentaelimen tutkiminen
Purentaelimen tavallisimmat kuntouttavat hoitomuodot
Simulaatioharjoittelut: purentaelimimen tutkiminen, purentalihasten manuaalinen käsittely ja rentoutus, omahoidon ohjaus
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5
Viikot 35-48
Suukirurgisen hoidon organisaatiot Suomessa
Suukirurginen hoitoympäristö
Perioperatiivinen hoitoprosessi suukirurgiassa: preoperatiivinen hoitovaihe, intraoperatiivinen hoitovaihe, postoperatiivinen hoitovaihe
Suukirurgisen hoidon aseptiikka ja leikkaukseen valmistautuminen (aseptisen toiminnan kannalta keskeiset asiat, suukirurgisen leikkauksen puhtausluokitus, kirurginen käsien desinfektio, steriili pukeutuminen, potilaan valmistaminen leikkaukseen)
Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa, poisto- ja leikkausinstrumentit
Leikkaushuoneen valmistelu
Haavan paraneminen ja kirurgisen pastan asettaminen
Ompeluharjoitukset, instrumenttisolmun teko ja ompeleen poisto
Hammastapaturmat
Pienryhmässä toteutettava leikkaushuoneen varustelu suukirurgista toimenpidettä varten, jonka ryhmä videokuvaa
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa purentaelimen kokonaisuutena, sen toiminnan sekä siinä ilmenevät poikkeavuudet
- tunnistaa leukanivelen, alaleuan liikkeiden ja hampaiden muodostama kokonaisuus
- tunnistaa purentaelimen toimintahäiriöiden epidemiologiaa, etiologiaa ja diagnostiikkaa
- kuvata purentafysiologisen asiakkaan tutkimisen periaatteet
- kuvata tavallisimmat purentafysiologiset hoitomuodot ja toteuttaa purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- kuvata suukirurgisia hoitomenetelmiä
- nimetä perusvälineistön ja –laitteiston suukirurgiassa
- kuvata perioperatiivisen hoitoprosessin vaiheet suukirurgisen potilaan hoidossa
- ottaa huomioon aseptiikan suukirurgisessa työskentelyssä
- ohjata asiakasta suun terveydenhoitoon liittyvissä tarpeissa suukirurgisten hoitojen yhteydessä
- toteuttaa suuhygienistin vastuualueella olevat tehtävät suukirurgisessa hoidossa
Sisältö
- purentaelin ja purentaelimen toimintahäiriöt
- Purentaelimen tutkimisen periaatteet
- Purentaelimen toimintahäiriöiden tavallisimmat hoitomuodot ja kotihoidon ohjaus
- Purentalihasten rentouttamisen menetelmät suuhygienistin vastuualueella
- Suukirurgiset hoitomenetelmät
- Perioperatiivinen hoitoprosessi ja asiakkaan ohjaaminen
- Aseptiikka suukirurgisessa työskentelyssä
- Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa
- Harjoitus hoitohuoneen varustelusta suukirurgista leikkausta varten
Oppimateriaalit
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologian perusteet 2,5 op
Kirveskari P.,Purentafysiologia. Teoksessa Meurman, J. ym. (toim.)Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Luettavissa Terveysportissa.
Käypä hoito -suositus. Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD). Duodecim 2020.
Wright E. F. 2014. Manual of Temporomandibular Disorders. Wiley Blackwell.
Muu opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit
Tenttimateriaali ilmoitettu ITS:ssa
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:ssä
Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
Kuusilehto, A. & Jalava, K. 1993. Suukirurgia ja suukirurginen hoitotaito. Helsinki: Painatuskeskus Oy, sivut 37-52 ja 83-134.
Lukkari, L., Kinnunen, T. & Korte, R. 2007. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, sivut 9-26 ja 78-102.
Meurmann, J., Murtomaa, H., LeBell,Y. & Autti, H. 2008. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Vantaa: Hansaprint Oy, sivut 728-750 ja 759-770.
Viisaudenhammas(online). Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja SuomenHammaslääkäriseura Apollonia ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2014. Saatavilla Internetissä: www.käypähoito.fi
Tenttimateriaali:
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali ITS:stä
Viisaudenhammas käypä hoito -suositus
Opetusmenetelmät
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojakson orientoiva tehtävä
Diagnostinen alkukoe
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatioharjoitteluun ja harjoittelujen reflektointi.
Oppimistehtävät ja kirjallinen lopputentti
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoittelu, kirjallinen tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Purentafysiologian perusteet:
Diagnostinen testi 12.11.25
Lopputentti 9.12.25
1. Uusintatentti: tammikuun uusintatenttipäivä 2026 (tarkentuu vuosisuunnittelun yhteydessä)
2. Uusintatentti: helmikuun uusintatenttipäivä 2026 (tarkentuu vuosisuunnittelun yhteydessä)
Suukirurginen hoito:
Instrumenttitentti ja kirjallinen tentti 26.11.2025
1. Uusintatentti: tammikuun uusintatenttipäivä 2026 (tarkentuu vuosisuunnittelun yhteydessä)
2. Uusintatentti: helmikuun uusintatenttipäivä 2026 (tarkentuu vuosisuunnittelun yhteydessä)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan purentafysiologiseen hoitoon liittyviä työelämätaitoja.
Orientoiva tehtävä ja tentti yksilöllisesti. Oppimistehtävä ja simulaatioharjoittelu suoritetaan pienryhmissä.
Opintojaksolla huomioidaan suun terveydenhuollon kestävän kehityksen periaatteita, kuten ympäristöystävällisiä käytäntöjä, kierrätyksen merkitystä ja jätteiden vähentämistä suun terveydenhoidossa. Opetusmenetelmät tukevat kestävää kehitystä mm. digitaalisten oppimateriaalien käyttönä.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5,op
Opintojaksolla opitaan suukirurgian eriloisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa taitojen oppimisen leikkaukseen valmistautumisen ja leikkaushuoneen varustelun osalta. Kädentaidot harjaantuvat harjoiteltaessa kirurgisen pastan sekoittamista sekä ompeleiden poistoa. Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään perusvälineistöön- ja laitteistoon suukirurgiassa sekä poisto- ja leikkausinstrumentteihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologian perusteet 2,5 op
67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää kirjallisen opintojakson orientoivan oppimistehtävän, ryhmätyön sekä valmistautuminen diagnostiseen alkukokeeseen, simulaatioharjoitteluihin ja kirjalliseen tenttiin)
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
2,5 op = 67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 20h
Itsenäinen työskentely 47,5h (sisältää videon kuvaamisen sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu Purentafysiologian perusteet ja Suukirurgian perusteet numeerisen (1-5) arvosanan keskiarvosta.
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologian perusteet 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn tehtävän kriteerit ilmoitetaan tehtävänannossa.
Simulaatioharjoittelujen arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty simulaatioharjoittelu edellyttää opiskelijan aktiivista osallistumista jokaiselle simulaatioharjoittelutunnille. Mahdollinen poissaolo simulaatioharjoittelusta korvataan itsenäisesti suoritetulla, tallennetulla harjoittelulla. Tallenne toimitetaan opettajalle arvioitavaksi.
Diagnostinen testi arvioidaan asteikolla H - 5 (20% numeerisesta purentafysiologian kokonaisarvosanasta)
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H - 5 (80% numeerisesta purentafysiologian kokonaisarvosanasta)
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun pakollinen, poissaolot korvattava (Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, jotka tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti 60 min (asteikolla 1-5) 50% numeerisesta arvosanasta
Instrumenttitentti 30 min (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Videokuvaus leikkaushuoneen varustelusta (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa
Hylätty (0)
Opiskelija
ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia
ei läpäise kaikkia opintojaksoon sisältyviä numeraalisesti arvioitavia tenttejä
ei suorita oppimistehtäviä hyväksytyn suorituksen kriteerien mukaisesti
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Purentafysiologian ja suukirurgian perusteiden keskiarvo 1 - 2
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Purentafysiologian ja suukirurgian perusteiden keskiarvo 3 - 4
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Purentafysiologian ja suukirurgian perusteiden keskiarvo 5
Esitietovaatimukset
Osia ammatti ja perusopinnoista