Skip to main content

Planning of the Bachelor's Thesis (5 cr)

Code: 7073056-3023

General information


Enrollment
05.06.2025 - 30.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Dental Hygiene
Teachers
Minna Hyötilä
Päivi Pietikäinen
Jaana Manneros
Riikka Hellman
Course
7073056

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 7 h 45 min.

Time Topic Location
Thu 28.08.2025 time 08:15 - 12:45
(4 h 30 min)
INFO ja työskentely/Opinnäytetyön suunnittelu 7073056-3023
Mon 08.12.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
SEMINAARI/ Opinnäytetyön suunnittelu 7073056-3023
MED D Lauren 2
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Syyslukukausi 2025
- Opiskelija jäsentää opinnäytetyönsä aiheen toteuttamiskelpoiseksi kokonaisuudeksi
- Opiskelija laatii kirjallisesti hyväksytyn opinnäytetyön suunnitelman, jossa raportoidaan opinnäytetyön menetelmälliset ja sisällölliset ratkaisut
- Opiskelija esittää suullisesti opinnäytetyön suunnitelman
- Opiskelija ottaa vastaan ohjausta ja antaa vertaisohjausta

Objective

Students can draft a viable plan for their Bachelor’s thesis.

Materials

Oppimateriaali
Itslearning: Opinnäytetyö –kansio
Kehittämistyön menetelmäosaaminen –opintojakson sisältö ja materiaali.
Messissä Opinnäytetyö -sivuston materiaali.
Kniivilä S., Lindblom-Ylänne, S. & Mäntynen, A. 2017. Tiede ja Teksti. Tehoa ja taitoa tutkielman kirjoittamiseen. Tallinna: Printon Trukikoda.
Hirjärvi S., Remes P. & Sajavaara P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Vilkka H. 2015. Tutki ja kehitä. Juväskylä: PS-kustannus.
Vilkka H. & Airaksinen T. 2003. (tai uudempi) Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Teaching methods

Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, seminaaripäivä, opettajaohjaus, vertaisohjaus

Pedagogic approaches and sustainable development

- Pari- ja ryhmätyöskentely: opinnäytetyösuunnitelma laaditaan kirjallisesti ja esitetään suullisesti pienryhmässä
- Itsenäinen työskentely: tiedonhaku opinnäytetyön aiheesta, metodiikkaan perehtyminen
- Seminaaripäivä: opinnäytetyösuunnitelman suullinen esittäminen
- Opettajaohjaus: jokainen pari/pienryhmä varaa ajan opettajan ohjaukseen 3 kertaa ennen seminaaripäivää
- Vertaisohjaus: jokainen pari/pienryhmä on ainakin kerran mukana opettajaohjaustilanteessa opponentin roolissa, yhden opinnäytetyösuunnitelman opponointi seminaaripäivässä, muiden esitysten vertaisarviointi

Student workload

5op = 135h opiskelijan työtä
Opinnäytetyön suunnitelman laatiminen:
• Lähiopetus 2h
• Seminaaripäivä 4h
• Opettajaohjaus 3h
• Vertaisohjaus 10h
• Itsenäinen ja tiimityöskentely 116h

Evaluation methods and criteria

Opinnäytetyön suunnitelma arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arvosana on opinnäytetyön suunnitelman arvosana. Pääsääntöisesti arvosana on sama tiimin kaikille jäsenille. Poikkeustilanteissa voi olla eri.

Failed (0)

- Opinnäytetyöhän on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin soveltumattomia menetelmiä.
- Opinnäytetyössä ei ole hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta oleellisia tiedonlähteitä tai oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja.
- Tietolähteiden käytössä on suuria puutteita
- Aihe, tutkimus ja/tai kehittämistehtävä on esitetty ja esitystavassa on suuria puutteita
- Opinnäytetyön suunnitelmassa on suuria puutteita tai sitä ei ole esitetty
- Työskentelyprosessissa ei ole otettu vastaan ohjausta tai sitä ei ole hyödynnetty asianmukaisesti
- Opinnäytetyön tekijät eivät ole toimineet opponentteina
- Opinnäytetyön tulokset eivät vastaa kehittämämistehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen
- Työ ei tue tekijöidensä kehittymistä
- Eettisyyttä ja luotettavuutta ei ole pohdittu ja noudatettu työssä
- Opinnäytetyössä ei ole noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää tieteellistä käytäntöä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyöhön on valittu ja käytetty tehtävään ja tavoitteisiin osittain sopivia
(työskentely)menetelmiä.
• Opinnäytetyössä on hyödynnetty tutkimus- ja/tai kehittämistehtävän kannalta relevantteja
tiedonlähteitä, oman alan tietoperustaa ja toimintatapoja vaikkakin suppeasti.
• Opinnäytetyössä on käytetty ja merkitty tietolähteitä, mutta siinä on puutteita.
Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Aihe, tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys on esitetty, vaikkakin esitystavassa on puutteita.
• Valmisteluvaiheessa on esitetty toimintasuunnitelma.
• Opinnäytetyön toteutus vastaa vain kaikkein keskeisimpiin määritellyistä tavoitteista ja/tai
kehittämistehtävistä ja/tai -kysymyksistä.
• Työskentelyprosessissa on tarvittu huomattavan runsaasti ohjausta ja/tai ohjausta ja/tai muuta
palautetta ei ole hyödynnetty asianmukaisesti.
• Opinnäytetyön tulokset vastaavat vain osin (kehittämis)tehtävään ja sen perustana olevaan tarpeeseen.
• Opinnäytetyön valmistuminen on kestänyt suunniteltua pidempään
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Opinnäytetyössä määritellyllä tehtävällä ja/tai kysymyksellä on kytkös tekijänsä/tekijöidensä
osaamiseen
• Työ tukee tekijänsä/tekijöidensä kehittymistä ainakin joiltakin osin
• Ammatillinen osaamisen osoittaminen voisi olla selkeämpää ja päämäärätietoisempaa
Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu, mutta siinä on
puutteita.
• Opinnäytetyössä on noudatettu oman alan ammattieettisiä ohjeita ja hyvää (tieteellistä) käytäntöä
mutta vain kaikkein keskeisimmiltä osin.
• Opinnäytetyössä on otettu huomioon eri toimijoiden näkökulmat, vaikkakin vähäisesti.

Assessment criteria, good (3-4)

Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan keskeisimpiä työskentelymenetelmiä, ja käytetyt menetelmät on
perusteltu sekä niiden käyttö kuvattu.
• Opinnäytetyössä on sovellettu alan tietoperustaa ja toimintatapoja perustellen ja kriittisesti.
• Tietolähteet on valittu ja niitä on käytetty asianmukaisesti.
Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Tutkimus- ja/tai kehittämistehtävä ja/tai -kysymys perustuu (toimeksiantajan, työyhteisön tai
kohderyhmän) tarpeeseen ja on rajattu perustellusti.
• Opinnäytetyön ideat, ratkaisut ja tulokset ovat perusteltuja ja vastaavat ainakin suurimmalta osaltaan
määriteltyyn tehtävän- ja tavoitteenmäärittelyyn.
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja/tai kysymyksen yhteydessä on osoitettu kytkökset tekijän/
tekijöiden ammatilliseen kehittymiseen.
• Opinnäytetyössä on ilmaistu osaamisen kehittymisen tavoitteet ja reflektoitu niiden saavuttamista.
• Tekeminen on ollut päämäärätietoista.
• Työskentelyprosessi on edennyt pääosin hallitusti: suunnitelma on ollut realistinen, ja siihen on tehty
asianmukaisia muutoksia tilanteiden edellyttämillä tavoilla.
• Opinnäytetyön tuotos on hyödynnettävissä.
• Opinnäytetyö on valmistunut suunnitellussa ajassa
Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen.
• Opinnäytetyössä on ratkaistu kehittämistoimintaan, sen dokumentointiin, raportointiin ja siitä
viestimiseen liittyvät eettiset haasteet ammattimaisesti ja vastuullisesti

Assessment criteria, excellent (5)

Oman alan tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen opinnäytetyöhön
• Opinnäytetyössä yhdistellään ja hyödynnetään tietoja ja osaamista tavalla, joka tukee uusien
ratkaisujen kehittämistä.
Kehittämistehtävään on sovellettu tuoretta tietoperustaa kriittisesti ja perustellen.
• Kehittämistehtävään on sovellettu alan toimintatapoja ja uusia työskentelymenetelmiä, sekä niiden
käyttöä on kuvattu asianmukaisesti.
• Tietolähteet on valittu kriittisesti, perustellusti ja oivaltavasti. Lähteitä on merkitty huolellisesti, sekä
tutkimuseettistä ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
Opinnäytetyön toteutus ja tuotokset osana tutkimus- ja/tai kehittämistyötä
• Opinnäytetyö perustuu oman alan ajankohtaiseen ja merkitykselliseen kehittämishaasteeseen, ja siinä
vastataan kehittämistehtävään tavoitteineen innovatiivisesti.
• Työskentelyprosessi on edennyt hallitusti; siinä on tehty perusteltuja ja innovatiivisia sekä
hyödynnettäviä ratkaisuja, joissa on otettu huomioon prosessin aikana hankittu palaute ja eri tilanteissa
ilmenevät tarpeet.
• Tehdyt ratkaisut sekä tulokset ovat täsmällisiä ja monipuolisesti perusteltuja.
• Opinnäytetyön tuotos on innovatiivinen, monipuolisesti hyödynnettävissä ja vastaa erinomaisesti
tutkimus- ja/tai kehittämistehtävään.
• Opinnäytetyön on valmistunut suunnitellun ajan esim. toimeksiannon puitteissa
Ammatillisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
- Kytkös opinnäytetyön (kehittämis)tehtävän ja /tai kysymyksen yhteydessä on selkeästi osoitettu,
osaamisen kehittyminen näkyvissä ja reflektoitu monipuolisesti.
• Työskentely on ollut itseohjautuvaa, päämäärätietoista, tavoitteellista ja vastuullista. Työskentely yksin
ja yhdessä johdettua ja työtä tukevaa.
Eettisen osaamisen kehittyminen ja osoittaminen opinnäytetyössä
• Kehittämistoiminnan luotettavuutta, tulosten kattavuutta ja sovellettavuutta on arvioitu perustellen ja
kriittisesti.
• Opinnäytetyössä on reflektoitu kehittämishankkeeseen liittyviä eettisiä haasteita, ratkaistu ne
perustellusti, uutta luovasti ja soveltaen ammatti- ja tutkimuseettisiä sekä yhteisöjen kanssa
toimimiseen liittyviä eettisiä periaatteita.

Qualifications

Kehittämistyön menetelmäopinnot

Go back to top of page