Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL65-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 08.01.2025
Ajoitus
09.01.2025 - 16.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Irina Katajisto-Korhonen
- Anu Kuikkaniemi
- Johanna Säteri
- Heli Arokki
Ryhmät
-
PTOIMS24Toimintaterapeutti (AMK), S24
- 09.01.2025 10:00 - 11:45, Info_etänä_Teams general_ Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3004
- 28.01.2025 10:00 - 15:45, Mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3004
- 30.01.2025 08:15 - 15:45, kulttuurisuus ja seksuaalisuus Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3004
- 04.02.2025 08:15 - 15:45, eettisyys Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3004
- 11.02.2025 08:15 - 15:45, itsen käyttö terapiassa Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3004
- 26.02.2025 08:00 - 16:00, MONIA päivä etä Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus TH00CL65-3004
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.
Sisältö
Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Terapeuttinen vuorovaikutus
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä (lähipäivät).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksosta tehdään videoreflektio, vain hylätyn videoreflektion voi uusia, hyväksyttyä videoreflektiota ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t , mikä sisältää:
lähipäivät
MONIA päivän
Itsenäistä työskentelyä ennakkotehtävien ja videoreflektion tekemiseen.
Monia päivä korvaa näyttöpäivän ja videoreflektio tehdään Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus opintojakson teemoista.
Tarkempi ohjeistus löytyy ITSLearningistä.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson info etänä 9.1.2025 Teams general
Teema: Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Teema: Oman persoonan käyttö työvälineenä
Teema: Kulttuurisesti pätevä toimintaterapeutti ja Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä
Teema: Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit,
MONIA päivä 26.2.2025 (työskentely tapahtuu yleiset luennot Zoom, pienryhmä työskentely Teams (molempiin ohjeistus ja Teams pienryhmäkutsut sosionomi opiskelijoiden kautta). Tarkemmat tiedot Itslearningissä.
Reflektiovideon palautus 16.3.2024
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Videoreflektio arvioidaan asteikolla 0-5.
Aktiivisuus lähipäivissä +/- 1 numero,
Tiimin arvioinnin sekä itse- ja vertaisarvioinnin vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Toiminnallisuus toimintaterapiassa
Terapian toteutuksen perusteet