Merkityksellinen toiminta terapiassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL67-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 06.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Arokki
- Heidi Hämäläinen
Ryhmät
-
PTOIMS24Toimintaterapeutti (AMK), S24
- 10.02.2025 14:00 - 16:00, Info_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
- 14.03.2025 08:15 - 16:00, Tehtävä- ja yksilösuunt_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
- 20.03.2025 08:15 - 11:30, Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
- 20.03.2025 12:15 - 16:00, Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
- 25.03.2025 10:00 - 15:45, Terapeuttinen_toiminta_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
- 28.03.2025 08:15 - 15:45, Toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
- 31.03.2025 08:00 - 15:45, tiimi_toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
- 01.04.2025 10:00 - 16:00, Näyttö_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• tunnistaa eri asiakasryhmille soveltuvia toimintoja,
• analysoida toimintaa tehtävä –, yksilö - ja teoriasuuntautuneesti osana toimintaterapian suunnitteluprosessia,
• tunnistaa toiminnan soveltamisen ja porrastaa periaatteita
• kuvata adaptaation ja kompensaation elementtejä terapian toteutuksessa
Sisältö
Erilaisten toimintojen kokeileminen
Tehtävä-, yksilö- ja teoriasuuntautunut toiminnan analysointi
Toiminnan soveltamisen ja porrastamisen periaatteet
Terapeuttisen toiminnan elementit adaptaatio ja kompensaatio
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä
Opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(tiimipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Näyttö 1.4.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Tarkempi ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta. Lähtökohtaisesti opiskelija osallistuu lähiopetukseen, sillä tiimioppimisen ideologian mukaan lähiopetuksessa tiimin kesken tapahtuu osaamisen laajentumista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h opiskelijan työtä vastaa 1op eli 5op x 27t= 135h
Lähipäivät 30h
Itsenäisen opiskelun osuus 105h:
Muistiinpanot kaikista teemoista.
Reflektiopaperi koko opintojaksosta, yksilöpalautus, 2 sivua/ teema
Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä
Sisällön jaksotus
2h Info etä
Opintojakson teemat ovat:
4h Tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi
4h Yksilösuuntautunut toiminnan analyysi
4h Teoriasuuntautunut toiminnan analyysi, + 4h itsenäinen työskentely
8h Eri toimintamuotojen kokeilut, Kunnonkoti
8h itsenäisesti tiimin/ryhmän kanssa toimintamuotojen kokeilut
6h Terapeuttinen toiminta, soveltaminen ja porrastaminen
6h Näyttöpäivä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kysymys&vastauspalsta Itslearning-oppimisalustalla
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Reflektiopaperi arviointi skaalalla 0-5.
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Näyttöpäivä +/- 1 numero
Hylätty (0)
- opiskelija ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
- ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei arvioi omaa osaamistaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
- osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
- opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- opintojakson tehtävät palautettu ajallaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
- perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan realistisesti
Esitietovaatimukset
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena -moduuli