Siirry suoraan sisältöön

Merkityksellinen toiminta terapiassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL67-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 06.06.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Heli Arokki
Heidi Hämäläinen
Ryhmät
PTOIMS24
Toimintaterapeutti (AMK), S24
Opintojakso
TH00CL67

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 43 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Ma 10.02.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Info_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
etänä
Pe 14.03.2025 klo 08:15 - 16:00
(7 t 45 min)
Tehtävä- ja yksilösuunt_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
EDU_2027 Frans muunto byod
To 20.03.2025 klo 08:15 - 11:30
(3 t 15 min)
Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
ICT_C3044 Teoriatila muunto
To 20.03.2025 klo 12:15 - 16:00
(3 t 45 min)
Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
Itsenäinen opiskelu
Ti 25.03.2025 klo 10:00 - 15:45
(5 t 45 min)
Terapeuttinen_toiminta_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
EDU_2027 Frans muunto byod
Pe 28.03.2025 klo 08:15 - 15:45
(7 t 30 min)
Toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
Kunnonkoti
Ma 31.03.2025 klo 08:00 - 15:45
(7 t 45 min)
tiimi_toimintamuodot_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004

Ti 01.04.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Näyttö_Merkityksellinen toiminta terapiassa TH00CL67-3004
EDU_3029 Lovisa muunto byod
EDU_3038 Ryhmätyö (6 hlö)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

2h Info etä
Opintojakson teemat ovat:
4h Tehtäväsuuntautunut toiminnan analyysi
4h Yksilösuuntautunut toiminnan analyysi
4h Teoriasuuntautunut toiminnan analyysi, + 4h itsenäinen työskentely
8h Eri toimintamuotojen kokeilut, Kunnonkoti
8h itsenäisesti tiimin/ryhmän kanssa toimintamuotojen kokeilut
6h Terapeuttinen toiminta, soveltaminen ja porrastaminen

6h Näyttöpäivä

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa eri asiakasryhmille soveltuvia toimintoja,
• analysoida toimintaa tehtävä –, yksilö - ja teoriasuuntautuneesti osana toimintaterapian suunnitteluprosessia,
• tunnistaa toiminnan soveltamisen ja porrastaa periaatteita
• kuvata adaptaation ja kompensaation elementtejä terapian toteutuksessa

Sisältö

Erilaisten toimintojen kokeileminen
Tehtävä-, yksilö- ja teoriasuuntautunut toiminnan analysointi
Toiminnan soveltamisen ja porrastamisen periaatteet
Terapeuttisen toiminnan elementit adaptaatio ja kompensaatio

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(tiimipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttö 1.4.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Tarkempi ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta. Lähtökohtaisesti opiskelija osallistuu lähiopetukseen, sillä tiimioppimisen ideologian mukaan lähiopetuksessa tiimin kesken tapahtuu osaamisen laajentumista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op eli 5op x 27t= 135h
Lähipäivät 30h
Itsenäisen opiskelun osuus 105h:
Muistiinpanot kaikista teemoista.
Reflektiopaperi koko opintojaksosta, yksilöpalautus, 2 sivua/ teema
Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Reflektiopaperi arviointi skaalalla 0-5.
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Näyttöpäivä +/- 1 numero

Hylätty (0)

- opiskelija ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
- ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei arvioi omaa osaamistaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
- käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
- osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
- opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
- opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
- perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Esitietovaatimukset

Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena -moduuli

Lisätiedot

Kysymys&vastauspalsta Itslearning-oppimisalustalla

Siirry alkuun