Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL71-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 14.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.02.2025 - 25.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Irina Katajisto-Korhonen
Johanna Säteri
Ryhmät
MTOIMK24
Toimintaterapeutti
Opintojakso
TH00CL71

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 45 min.

Aika Aihe Tila
Pe 14.02.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Info_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3003
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Ke 05.03.2025 klo 15:00 - 16:00
(1 t 0 min)
"Etä, Kysy opelta":Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3003
Ke 12.03.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Mieliala_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3003
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Pe 14.03.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Luovat_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3003
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ma 17.03.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Psykoosi_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3003
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Ke 09.04.2025 klo 08:15 - 16:00
(7 t 45 min)
Syömish.& persoon._Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3003
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
To 10.04.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Ahdist_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3003
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ti 15.04.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Näyttöpäivä_Mielenterveyskuntoutujan toiminnallisuuden tukeminen TH00CL71-3003
EDU_2001 Elias muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Aikataulu ja suunnitelma:


14.2 2h Opintojakson info (Johanna)

Itsenäinen opiskelu ennen ensimmäistä tiimipäivää: katso luentotallenteet: Mielenterveyshäiriöistä kuntoutuminen, Arviointi psykososiaalisella alueella

Ennakkotehtävä: mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettävät viitekehykset - ennakkotehtävä oltava tehtynä 12.3 mennessä.

5.3 "Kysy opelta" -etätilaisuus (tähän voi osallistua, jos on jotain kysyttävää opintojaksoon liittyen kurssin opettajilta): linkki: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OWViNDc4MDAtZDFiZS00NTRmLTk5NzItNzIzOTcyZWE5NGNj%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%22c50fc017-73af-48ef-9e38-84821b7348e5%22%7d

Tiimipäivät:

12.3 6h Mielialahäiriöt (Johanna)
14.3 8h Luovat menetelmät (Irina)
17.3 6h Psykoosi ja skitsofrenia (Johanna)

9.4 8h Syömishäiriöt ja persoonallisuushäiriöt (Johanna)
10.4 6h Ahdistuneisuushäiriöt (Irina)

15.4 4h Näyttöpäivä (Johanna ja Irina)


Verkkotehtävät:

Tiimi: Päihdehäiriöt (tiimin verkkomuotoinen näyttötehtävä, palautus 11.4 klo 16 mennessä)

Reflektiopaperin palautus: 24.4 klo 16mennessä (mt-kentälle harkkaan menijöiden hyvä pyrkiä palauttamaan tehtävä jo aiemmin)


Opintojakson tehtävistä:

Tiimit valmistelevat luovien menetelmien tiimipäivään 45 minuutin ohjatun kokeilun ennalta sovitusta luovasta menetelmästä muulle ryhmälle. Harjoitus suunnataan tukemaan asiakasta, jolla on traumaperäinen stressihäiriö ja suunnitelma pitää sisällään teoreettiset perusteet toimintojen valintaan (näyttöön perustuva työote). 45 minuutin harjoittelu voi pitää sisällään yhden tai useamman harjoituksen ko. menetelmään liittyen.

Tiimit valmistelevat mielenterveyden tiimipäiviin 45 minuutin terapiaharjoituksen / terapiaharjoituksia ko. asiakasryhmälle suunnaten. Harjoitukset ohjataan tiimipäivän aikana simulaatioharjoituksena (ryhmätoteutus). Esimerkiksi 45 minuutin terapiakerta voi muodostua 15 min lämmittelyharjoituksesta ja 30 minuutin varsinaisesta toiminnasta, tai yhdestä 45 minuuttia kestävästä toiminnasta. Muista näyttöön perustuva työote.

Tarkemmat ohjeistukset löytyvät Itsistä.

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa yleisimpiä mielenterveyskuntoutuksessa hyödynnettäviä viitekehyksiä toimintaterapian taustalla
• tunnistaa mielenterveyskuntoutujille soveltuvia arviointimenetelmiä toimintaterapian näkökulmasta
• soveltaa erilaisten mielenterveysongelmien kuntoutuksen ja toimintaterapian periaatteita ja menetelmiä eri lähestymistavoista käsin,
• analysoida luovien menetelmien terapeuttisia tekijöitä ja soveltaa niitä asiakkaiden tarpeen mukaan osana toimintaterapiaprosessia.

Sisältö

Kognitiivis-behavioraalinen ja psykodynaaminen viitekehys, traumainformoitu työote, aistimodulaatio -menetelmä
Mielenterveyshäiriöiden vaikutus toiminnallisuuteen
Toimintaterapian mahdollisuudet arvioida ja tukea asiakasta, jolla on mielenterveyshäiriöitä
Erilaisten taidelähtöisten luovien menetelmien käyttö osana toimintaterapiaa

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.

Opetusmenetelmät

Toteutustapa on monimuotoinen sisältäen tiimimuotoista opetusta, toimintojen kokeilua yhdessä ja itsenäisesti, simulaatio-oppimista sekä verkkotehtäviä. Opintojaksolla hyödynnetään aktivoivia opetusmenetelmiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson arviointi ei perustu tenttiin, joten opintojakson hyväksyttyä suoritusta ei ole mahdollista korottaa.

Kansainvälisyys

Opiskelu perustuu tiimimuotoiseen oppimiseen, verkko-oppimiseen sekä tekemällä oppimiseen huomioiden kestävän kehityksen erityisesti sosiaalisen kestävyyden näkökulmia. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op, 7 op = 189 tuntia.
Lähipäivät info 2h, 3x6h, 2x8h, 1x4h = 40t, itsenäinen opiskelu sisältäen eri tehtävät 149t

Oppimistehtävät (tarkemmat kuvaukset Itsissä):
Muistiinpanot ennen tiimipäivää (5x). 3h / essee= 15h
1 x ennakkotehtävä (viitekehykset) 20h
Luoviin menetelmiin tutustuminen (muistiinpanot) yht. 30h
1 x tiimin verkkotehtävä (case, 11.4 mennessä) 20h
2 x toimintojen suunnittelu ja ohjaus muulle ryhmälle tiimeittäin 10h + 10h = 20h

Reflektiopaperi (palautus 24.4 klo 16.00 mennessä) 44h

Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtävistä löytyy Itsistä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti opintojakson ajanjakson puitteissa. Opintojakson tehtävien ja tiimipäiviin aktiivisesti osallistumisen merkitys opintojakson arvosanaan on 40%.
Reflektiopaperi vaikutus opintojakson arvosanaan on 60%.

Arvioinnissa hyödynnetään toimintaterapiaopintojen arviointikehikkoa.

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5.

Hylätty (0)

Arviointikehikon mukaisesti:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
- tarkastelee asioita virheellisesti
- käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
- ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
- ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
- ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
- tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
- ei noudata dialogin perusperiaatteita
- ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
- ei noudata ohjeita
- ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikehokon mukaisesti

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
- etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
- käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
- työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
- työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
- ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
- arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikehikon mukaisesti:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- tarkastelee asioita eri näkökulmista
- lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
- työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
- Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- organisoi omaa toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamistaan kriittisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikehikon mukaisesti:

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA:
- osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
- etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
- käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
- tarkastelee asioita useista näkökulmista
- hallitsee lähdeviitteiden käytön

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY:
- käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
- soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
- työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
- kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT:
- organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
- palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
- arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
- antaa palautetta rakentavasti

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Neuroanatomia ja –fysiologia
Psykiatria
Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö

Lisätiedot

Itsissä on kysymys- ja keskustelupalsta liittyen opintojaksoon ja tarkemmat ohjeet sen käyttöön.

Siirry alkuun