Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisuuden edistäminen I (6 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL76-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 12.03.2025

Ajoitus

28.04.2025 - 26.05.2025

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Irina Katajisto-Korhonen

Ryhmät

  • MTOIMK24
    Toimintaterapeutti
  • 28.04.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 29.04.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 30.04.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 02.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 05.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 06.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 07.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 08.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 09.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 12.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 13.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 14.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 15.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 16.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 19.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 20.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 21.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 22.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 23.05.2025 08:00 - 16:00, Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003
  • 26.05.2025 08:00 - 16:00, Harkkapurku_Toiminnallisuuden edistäminen I TH00CL76-3003

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• perustella ja toteuttaa ohjattuna toimintaterapiaprosessia toimintaterapian teoreettisen mallin mukaan,
• analysoida arvioinnissa ja/tai terapiassa käytettävää toimintaa tehtävä- ja yksilösuuntautuneesti ja käyttää analyysiä hyödyksi toteutuksessa,
• tunnistaa toimintaterapeutin ja muiden ammattilaisten toimenkuvan harjoittelupaikkansa moniammatillisessa työyhteisössä.

Sisältö

Toimintaterapian teoreettiseen malliin perustuva asiakkaan terapiaprosessin toteutus ja raportointi
Toiminnan analysointi tehtävä- ja yksilölähtöisesti
Moniammatillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Aiempien teoriaopintojen materiaalit

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ja käytännön harjoittelua työelämässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tekemällä oppimisen periaattein teoriaa käytäntöön soveltaen ja yhdistäen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op x 27h opiskelijan työtä = 162h, josta
1op = 27t info, kirjallinen oppimistehtävä (asiakasraportti)
5op =135t käytännön harjoitteluosuus työpaikalla
(harjoittelun purku kote-tunnilla 26.5)

Kirjallisen oppimistehtävän tehtävänanto on kuvattu ITSLearningissä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hylätty:
Opiskelija
- ei tee harjoittelun yksilöllisiä tavoitteita, palauta niitä SUN-harkkaan eikä osallistu harjoittelun tavoitekeskusteluun
- ei kirjaa eikä tee harjoittelussa vaadittavia tunteja
- ei tee itsearviointia tai saavuta harjoittelun edellyttämiä toimintaterapian osaamiskompetensseja eikä osallistu harjoittelun loppuarviointiin
- ei tee harjoitteluun liittyvää oppimistehtävää
- ei reflektioi oppimistaan sovitulla tavalla
- ei osallistu ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen

Sisällön jaksotus

12.3 2t info harjoittelun oppimistehtävien sisällön ohjaus, harjoitteluun liittyvät ohjauskäytännöt, kotetunnilla

Harjoittelu käytännössä vkot 18-21 eli ajalla 28.4-23.5

Harjoittelun tavoitekeskustelu à 30min/opiskelija. Opiskelija valmistautuu tavoitekeskusteluun kirjaamalla 1-3 omaa henkilökohtaista tavoitetta SMART:n mukaisesti GAS-asteikkoa hyödyntäen Harjoittelun arviointi-lomakkeelle.

Viikolla 21 harjoittelun loppuarviointi opiskelijan, ohjaajan ja ohjaavan opettajan kesken Teamsillä 45-60 min/ opiskelija
Opiskelija valmistautuu harjoittelun loppuarviointiin seuraavasti:
- Palauttaa alustavan asiakasraportin ITSLearingiin Toimintaterapian harjoittelun työtilaan harjoittelun palautuslaatikkoon
- Täyttää ja pyytää ohjaajaa täyttämään arviointilomakkeen ja palauttaa sen SUN-harkkaan.

Toteutuneet työtunnit kirjataan opiskelijan toimesta ja hyväksytään ohjaajan ja opettajan toimesta SUN harkka-sovelluksessa (ohjaajan tulee hyväksyä tunnit ennen kuin opettaja saa hyväksyttyä)

26.5 8t Koko ryhmän yhteinen Harjoittelun palautekeskustelu

Viestintäkanava ja lisätietoja

ITSLearning, SUN-harkka ja TEAMS

Akuuteissa asioissa yhteys puhelimitse tai sähköpostilla ohjaavaan opettajaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan tulee
• luoda ja palauttaa harjoittelun tavoitteet SUN harkkaan sekä osallistua harjoittelun tavoitekeskusteluun
• kirjata ja tehdä harjoittelussa vaadittavat harjoittelutunnit
• tehdä itsearviointi toimintaterapian osaamiskompetenssien perusteella harjoittelun arviointilomakkeelle ja palauttaa se ohjaajan arvioinnin kera SUN harkkaan sekä saavuttaa opintojakson tavoitteet hyväksytysti sekä osallistua harjoittelun loppukeskusteluun. Harjoittelun arviointikriteerit on merkitty harjoittelun arviointilomakkeeseen, joka löytyy Itsistä.
• tehdä ja palauttaa harjoitteluun liittyvä oppimistehtävä ITSLearningiin
• reflektoida oppimistaan sovitulla tavalla
• osallistua ryhmän palautekeskusteluun harjoittelun jälkeen

Esitietovaatimukset

Moduulit:
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Harjoittelut:
Toiminnallisuuden arviointi käytännössä
Terapeuttinen ohjaaminen käytännössä

Harjoitteluun liittyvän toimintaterapian soveltamisalueen mukainen teoriaopetus