Harjoittelu 7 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7062048-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 31.07.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Petteri Aatsinki
Ryhmät
-
PRÖNTS23BRöntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
-
PRÖNTS23ARöntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida inhimillisiä ja turvallisia kuvantamis- tai hoitotapahtumia aidoissa kliinisen radiografian toimintaympäristöissä (natiivikuvantaminen, tietokonetomografia, magneettikuvantaminen, kuvantaohjatut toimenpiteet, isotooppikuvantaminen, sädehoito)
- perustella oman toimintansa näyttöön perustuen
-kuvata kliinisen radiografian kehittämiskohteita
Sisältö
Yksilöosaaminen:
-harjoitteluun valmistautuminen ja oman esittelyn ja tavoitteiden laatiminen
-oman oppimisen ja osaamisen arvioiminen
-oman toiminnan perusteleminen näyttöön perustuen
-kuvantamis- tai sädehoitotapahtumaan sisältyvien ongelmien ratkaiseminen
-kliinisen radiografian kehittämiskohteiden osoittaminen
Kuvantamis- tai sädehoito-osaaminen:
- lähetteen tai hoitosuunnitelman mukaisen kuvantamis- tai hoitotapahtuman suunnitteleminen
- kuvantamis- tai hoitolaitteiden ja -välineiden turvallinen käyttäminen
- kuvausparametrien tai -ohjelman valitseminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan asetteleminen kuvaus- tai hoitoasentoihin
- potilasinformaation tuottaminen ja käsitteleminen ja sen riittävyyden arvioiminen
- kuvaus- tai sädehoitotapahtuman kirjaaminen ja tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvista tai hoitosuunnitelmista
- toimintaympäristölle tunnusomaisten tietojärjestelmien käyttäminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten, tiedollisten, sosiaalisten ja ekonomisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen
- potilaan oikeuksien ja yksityisyyden tukeminen
- potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen suomeksi että ruotsiksi
-vieraskielisen potilaan vuorovaikutteinen ohjaaminen ja avustaminen
- potilasohjauksen ja –ohjeiden arvioiminen
- potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteiden toteuttaminen ja perusteleminen potilaalle
- toimintaympäristölle tunnusomaisen turvallisen lääkehoidon toteuttaminen
- hätätilapotilaan hoitaminen
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen ja hoitotietojen kirjaaminen
- potilaan hoitoisuuden arvioiminen
Turvallisuusosaaminen:
- toimintaympäristön turvallisuuskulttuurin kuvaaminen
- potilasturvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
- oman ja muiden turvallisuuden varmistaminen menetelmäkohtaisesti
Laatuosaaminen:
- laitteistojen säännöllisiin laatumittauksiin osallistuminen
- kuvantamis- tai sädehoitotapahtuman sujuvuuden arvioiminen
- potilaan tai asiakkaan tyytyväisyyden arvioiminen
- toiminnan kustannusrakenteen kuvaaminen
- laatukäsikirjaan perehtyminen
- kliinisen radiografian palveluprosessin kuvaaminen ja arvioiminen osana liiketoimintaa
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen oman ammattiryhmän sisällä ja eri ammattiryhmien välillä
- toimintaympäristön ominaispiirteiden kuvaaminen ja sille tunnusomaisen terminologian käyttäminen ja ohjeitusten noudattaminen
- eettisen ongelmatilanteen tunnistaminen kliinisessä radiografiassa
Verkosto-osaaminen:
-yhteistyössä toimiminen, viestiminen sekä verkostoituminen työelämän ja/tai alan muiden toimijoiden kanssa ja vieraskielisen terminologian käyttäminen
Tavoitteita ja sisältöjä tukevat tehtävät kuvataan toteutussuunnitelmissa.
&n
Oppimateriaalit
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän
Englanniksi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15 minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa
Sisällön jaksotus
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Syksy 2025. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, mri, toimenpiteet
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisalusta; Itslearning ja Sunharkka arviointi sovellus
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arvioinnin ja työajan suunnitelman hyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-6 hyväksytty suorittaminen