Siirry suoraan sisältöön

Lääkehoito-osaaminen kliinisessä radiografiassa (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7062069-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

ETKDipa

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Röntgenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sanna Ojala

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PRONTS24
    Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • 11.03.2025 08:00 - 12:30, Lääkehoidon 1. teemapäivä
  • 25.03.2025 08:00 - 12:00, Lääkehoidon 2. teemapäivä

Tavoitteet

Opiskelija
-osaa kuvata kuvantamis- ja hoitotilantilanteille ominaiset lääkehoitotilanteet ja niiden turvallisuusnäkökohdat
-osaa perustella röntgenhoitajan toiminnan lääkehoitotilanteissa

Sisältö

- tavallisimmat kuvantamis- ja hoitotilanteissa käytettävien lääkkeiden käyttötarkoitus, antoreitit sekä sivuvaikutukset ja varotoimenpiteet
- lääkehoidossa tarvittavien laskutoimitusten virheetön suorittaminen
- röntgenhoitajan vastuu virheettömästä lääkehoidon toteuttamisesta

Oppimateriaalit

MATERIAALI
Saano & Taam-Ukkonen (2020) Lääkehoidon käsikirja 9. uudistettu painos

Osat:

Lääkehoidon keskeiset käsitteet ja tietolähteet
Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
Lääkkeenanto luonnollista reittiä
Lääkkeen antaminen injektiona
Laskimoon annettava lääke- ja nestehoito
Lääke elimistössä
Lääkkeiden haitta- ja yhteisvaikutukset
Lääkehoitoon vaikuttavat tekijät
Sairaanhoitaja turvallisen lääkehoidon totuetutajana
Lääkehoidon turvallisuuden edistäminen

Tai
Saano & Taam-Ukkonen (2018) Lääkehoidon käsikirja

osat:
Sairaanhoitajan lääkehoidon osaaminen
Lääkehoidon juridis-eettiset perusteet
Lääkehoidon keskeiset käsitteet
Lääkehuolto eri toimintaympäristöissä
Lääkkeen vaiheet ja vaikutukset elimistössä
Lääkkeen anto luonnollista tietä
Lääkkeen anto injektiona
Lääkkeen anto laskimoon
JA
Turvallinen lääkehoito- opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseksi

Opetusmenetelmät

tiimioppiminen
yksilöoppiminen
harjoittelu luokassa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkehoidon alkutentti ITsissä tehdään kotona itsenäisenä opiskeluna,
Hyväksytyn suorituksen raja on 70 % . Tärkeää vastata kaikkiin kysymyksiin. Lähes jokaisessa tehtävässä on useita kysymyksiä. Vastaa jokaiseen ja tallenna (Submit) vastaus jokaisen tehtävän jälkeen.
Farmakologia ITsissä
Lopputentti Itsissä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

vastaavat sisällöt tai sama opintojakso toisen ryhmän mukana

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

itsenäinen ja ryhmätyöskentely 30 h
teoria opetus (mm. teemapäivät) 10 h
harjoittelu luokassa ja simulaatiot 14 h
lääkelaskenta itsenäinen verkossa 27 h´

Sisällön jaksotus

- röntgenhoitajan lääkehoito-osaaminen
- lääkehoidon toteutusta ohjaavat lait ja asetukset sekä ohjeet
- turvallinen lääkehoito-opas lääkehoidon osaamisen ja toteuttamisen ohjaajana
- lääkehoidossa tarvittavien laskutoimitusten suorittaminen virheettömästi
- lääkkeen antaminen turvallisesti eri antoreittejä
- Laskimokanylointi turvallisesti
-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkehoidon alkutentti 5-1/täydennettävä)
Farmakologia (5-1/ hylätty)
Lopputentti (5-1/ hylätty)
harjoittelu luokassa, 100 % läsnäolo (osaamisen varmistamiseksi) / hyväksytty / täydennettävä
itsenäiset ja ryhmätehtävät hyväksytty/täydennettävä
Lääkelasku hyväksytysti

Hylätty (0)

-Ei osoita riittävää tietämystä lääkehoidon peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä lääkehoidon opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
-Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentää lääkehoidon opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
- Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Ymmärtää lääkehoidon opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimuk-set sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.