Harjoittelu 3 (15 op)
Toteutuksen tunnus: 7062044-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ETKDipa
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
- Röntgenhoitajakoulutus
Opettaja
- Säde Huhtanen
- Petteri Aatsinki
- Jarno Huhtanen
- Johanna Kerola
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 12. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PRONTS24Röntgenhoitaja (AMK), päivätoteutus
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida indikaation mukaisia sekä inhimillisiä ja turvallisia potilaan röntgentutkimuksia simuloiduissa tilanteissa.
Sisältö
Yksilöosaaminen:
- harjoittelutunteihin valmistautuminen ja omien tavoitteiden laatiminen
- oman osaamisen arvioiminen ja palautteen vastaanottaminen
- oman toimintansa perusteleminen
Kuvantamisosaaminen:
- lähetteen mukaisen röntgentutkimuksen suunnitteleminen
- kuvantamislaitteiden ja -välineiden turvallinen käsitteleminen
- kuvausparametrien valitseminen ja kuvauslaitteen asemoiminen
- kuvauslaitteen asemoiminen
- potilaan anatomisten yksityiskohtien tunnistaminen
- potilaan röntgentutkimus projektioihin asetteleminen
- kuvainformaation käsitteleminen
- kuvainformaation riittävyyden arvioiminen
- kuvainformaation tallentaminen
- anatomisten yksityiskohtien nimeäminen röntgenkuvista suomeksi ja latinaksi
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- potilaan toiminnallisten, biofyysisten ja kognitiivisten voimavarojen arvioiminen ja tukeminen (ohjaaminen ja avustaminen)
- potilaan hoidon jatkuvuuden takaaminen
- murtumanpotilaan hoitaminen
Turvallisuusosaaminen:
- potilaan säteilyaltistuksen optimoiminen
- oman ja muiden säteilyaltistuksen minimoiminen
- aseptisesti työskenteleminen
- ergonomisesti työskenteleminen
Laatuosaaminen:
- röntgentutkimuslaitteiston laadun mittaaminen ja arvioiminen
- röntgentutkimuksen sujuvuuden arvioiminen
Yhteisöosaaminen:
- yhteistyössä toimiminen
- toisten opiskelijoiden osaaminen arvioiminen
Verkosto-osaaminen:
-moniammatillisissa ja -kulttuurisissa harjoittelutilanteissa toimiminen
Tavoitteita ja sisältöjä tukevat tehtävät kuvaan toteutussuunnitelmissa.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali sekä tarkempi sisältö julkaistaan Itslearning-alustalla.
Oppilas voi halutessaan hyödyntää röntgenkuvausprojektioiden opettelussa kirjaa "Bontrager's Textbook of Radiographic Positioning and Related Anatomy" (John Lampignano, Leslie E. Kendrick) sekä "The Anatomy Colouring Book"-kirjaa (Wynn Kapit, Lawrence Elson) anatomian opiskeluun. Nämä saa myös nähtäväksi opettajalta pyydettäessä. Kirjojen hankkiminen tai opiskelu ei ole vaatimus opintojakson suorittamiseksi.
Opetusmenetelmät
Natiiviröntgenkuvauksen projektioita harjoitellaan simulaatioiden avulla kontakti-opetuksessa. Tämän lisäksi opiskelijalta vaaditaan itsenäistä oppimismateriaaleihin perehtymistä, anatomian opiskelua sekä tiimityöskentelyä pienryhmissä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Anatomian tenttien, projektioiden näyttökokeen sekä ryhmätöiden esitysten aikataulut julkaistaan opiskelijoille erikseen Itslearning-alustalla jaettavan taulukon avulla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla harjoitellaan natiiviröntgenkuvausten toteuttamista työelämälähtöisesti niin, että simulaatiot muistuttavat mahdollisimman paljon työskentelyä natiiviröntgenkuvauksessa.
Kestävä kehitys on huomioitu opintojakson toteutuksessa vähentämällä simulaatioista syntyvän jätteen määrää. Opiskelijoita kannustetaan pohtimaan, kuinka sairaala-aseptiikan toteuttaminen vaikuttaa röntgenkuvaustoiminnan ekologisuuteen ja miten koulun tiloissa harjoittelua voi toteuttaa mahdollisimman kestävästi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
15x 27 tuntia= 405 tuntia opiskelijan töitä
Simulaatiot, projektioiden ja anatomian opiskelu, ryhmäesitysten suunnittelu ja toteutus.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointiasteikko on hyväksytty/hylätty, sillä pääasiallinen sisältö ovat simulaatioharjoitukset.
Anatomian kokeiden arvostelu hyv/hyl, näyttökokeen ja ryhmäesitysten arviointi H-5. Nämä numeerisesti arvosteltavat kohteet vaikuttavat "Röntgentutkimusosaaminen 2"-opintojakson arvosanaan osasuoritteina.
Kokeiden/näyttöjen sisältö sekä aikataulutus julkaistaan erikseen.
Sisällön jaksotus
Toteutetaan kevätlukukaudella 2025.
Harjoittelu 3 -opintojakso sisältää natiiviröntgenkuvausten simulaatioharjoittelua koulun kuvantamistiloissa. Simulaatiot sisältävät harjoitteita koskien vartalon alueen, pään sekä alaraajojen yleisimpiä natiiviröntgenkuvausprojektioita, PXMC-ohjelmiston käyttöä (säteilyannoksen jakautuminen) sekä säteilymittarien käyttöä.
Simulaatioiden lisäksi opintojaksoon sisällytetään anatomian kohteiden tentit ja opiskelijat syventyvät natiiviröntgenkuvauksen aiheisiin ryhmäesitysten avulla.
Opiskelijalta edellytetään aiempi osallistuminen Harjoittelu 1 -opintojaksolle, jossa opiskelija on harjoitellut natiiviröntgenkuvausten toteutusta yleisimpien yläraajan projektioiden osalta.
Harjoittelu 3-opintojakson aikataulutus, pienryhmäjako sekä yksityiskohtaisempi sisältö julkaistaan Itslearning-alustalla ennen opintojakson aloitusta. Pienryhmäsimulaatioiden lisäksi opintojaksoon integroidaan itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätehtäviä ja -esityksiä natiiviröntgenkuvantamiseen liittyen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointiasteikko on hyväksytty/hylätty, sillä pääasiallinen sisältö ovat simulaatioharjoitukset.
Anatomian kokeiden arvostelu hyv/hyl, näyttökokeen ja ryhmäesitysten arviointi H-5. Nämä numeerisesti arvosteltavat kohteet vaikuttavat "Röntgentutkimusosaaminen 2"-opintojakson arvosanaan osasuoritteina.
Kokeiden/näyttöjen sisältö sekä aikataulutus julkaistaan erikseen.
Hylätty (0)
Hylätty
-puutteellinen osallistuminen opetukseen (läsnäolo ja/tai tuntiaktiivisuus)
-opiskelijan ymmärtäminen opintojakson aiheista jää pinnalliseksi tai puutteelliseksi
Hyväksytty
-osallistuminen opetukseen (läsnäolo ja tuntiaktiivisuus)
-opiskelija osoittaa kiinnostusta ja ymmärtää käsiteltävät aiheet