Siirry suoraan sisältöön

Biokemia (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BN83-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 24.02.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiset palvelut

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

10 - 70

Koulutus

  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Anne Norström

Ryhmät

  • PBIOKES24A
    PBIOKES24A
  • PBIOKES24B
    PBIOKES24B
  • PBIOKES24
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus
  • 24.02.2025 11:00 - 13:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 27.02.2025 12:00 - 14:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 03.03.2025 13:00 - 15:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 06.03.2025 08:00 - 10:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 10.03.2025 11:00 - 13:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 13.03.2025 12:00 - 14:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 17.03.2025 12:00 - 14:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 20.03.2025 12:00 - 14:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 24.03.2025 11:00 - 13:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 27.03.2025 08:00 - 10:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 31.03.2025 11:00 - 13:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 03.04.2025 12:00 - 14:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 07.04.2025 11:00 - 13:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 10.04.2025 12:00 - 14:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 14.04.2025 11:00 - 13:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 17.04.2025 12:00 - 14:00, Biokemia TE00BN83-3006
  • 24.04.2025 12:00 - 14:00, Biokemia TE00BN83-3006

Tavoitteet

Opiskelija osaa määritellä biokemiallisten yhdisteiden ja molekyylien luokat sekä kuvailla niiden rakenteita ja biokemiallista toimintaa sekä solun ja elimistön tärkeimpien aineenvaihdunnan reaktioteiden perusteita. Hän tuntee merkittävien biomolekyyliluokkien fysiologisen merkityksen. Opiskelija osaa selostaa entsyymien ja biokemiallisten reaktioiden käyttöä teollisissa prosesseissa.

Sisältö

- entsyymit ja muut proteiinit
- hiilihydraatit
- nukleiinihapot ja molekyylibiologiaa
- lipidit
- aineenvaihdunta
- biokemian sovelluksia

Oppimateriaalit

Oppimismateriaali on Itslearning -alustalla.

Lähdekirjallisuutta:

Heino, J ja Vuento, M. (2020) Biokemia ja solubiologia, Sanoma Pro Oy, Helsinki
-Elämän kemiallinen logiikka s. 10-25
-Biomolekyylit s. 26-72
-Informaatio siirtyy geeneistä proteiineille s. 73-82
-Solun aineenvaihdunta s. 102-169

Berg, J.M., Tymoczko, J.L., Gatto, Jr., G. J. and Stryer, L. Biochemistry. New York: W.H. Freeman & Co (eri painoksia)
Heino, J ja Vuento, M. (2007) Biokemian ja solubiologian perusteet. WSOY
Hänninen, H., Karppinen, M., Leskelä, M. ja Pohjakallio, M. (2018) Tekniikan Kemia. 14. painos. Otavan Kirjapaino Oy
Pärssinen, R, Suominen, I ja Haajanen K. (2012) Biogeeni - Ammatillista biokemiaa ja geenitekniikkaa. Tampere: Opetushallitus, Suomen Yliopistopaino Oy.
Suominen, I., Pärssinen, R., Haajanen, K. ja Pelkonen, J. Geenitekniikka (2010) Saarijärvi, Saarijärven Offset Oy

Opetusmenetelmät

Biokemian lähikerrat (ryhmätöiden esitykset, aihealueen alustus tai erilaiset tuntitehtävät)
Lähikertojen välillä opiskelijat perehtyvät kulloiseenkin aihealueeseen itsenäisesti tai/ja ryhmissä sekä tekevät annetut oppimistehtävät määräaikaan mennessä. Oppimistehtävien vastausaika ja palautukset määritellään tehtäväkohtaisesti.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Oppimistehtävät tulee palauttaa aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi korottaa, lukuunottamatta arvioitavaa monivalintatehtävää. Arvioitavaan monivalintatehtävään järjestetään 2 uusintakertaa, ja hyväksyttyä monivalintatehtävän suoritusta voi korottaa yhden kerran.
Kaikki arvioitavat tehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Tiedonhankinta (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)
Oppismispäiväkirjan kautta oman oppimisen reflektointi

Kestävän kehityksen näkökulma on huomioitu opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
Laskutehtävä (puhdistustaulukko)
Ryhmätyö (tiedonhankinta ja esitys)
Monivalintatehtävä
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät luentojen yhteydessä

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on noin 135 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

1. Käsitteet ja termit
- Osaa määritellä biokemiallisia termejä ja käsitteitä.
- Osaa käyttää ja yhdistellä niitä asianmukaisella tavalla.

2. Biomolekyylit
- Ymmärtää biomolekyylien luokittelun.
- Osaa kuvata niiden rakenteita ja biologista toimintaa, myös sovellusten näkökulmasta.

3. Proteiinit ja entsyymit
- Ymmärtää proteiinien ja entsyymien rakenteita, ja yhdistää niiden toiminnan käytännön sovelluksiin.

4. Aineenvaihdunta
- Ymmärtää solun ja elimistön aineenvaihdunnan ja sen säätelyn.
- Osaa kuvailla ja eritellä aineenvaihdunnallisten reaktioiden keskinäisiä yhteyksiä.

Opintojakso on teoriakurssi (ei sisällä laboratorioharjoituksia)
Opintojakson tavoitteisiin kuuluu myös tiedonhankinta ja ryhmätyötaidot.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning -oppimisalustan viestintäkanava.
Opettajan kanssa viestintä sähköpostin kautta (sari.airenne@turkuamk.fi)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet ilmoitetaan kunkin tehtävän yhteydessä erikseen.

Arvioitavat tehtävät:
Laskutetehtävä (puhdistustaulukko), 0-2 pistettä
Ryhmätyö, opettajan arviointi, 0-2 pistettä (arvioidaan esittäminen, sisältö ja lähdemateriaalin hyödyntäminen). Opiskelijan tulee osallistua aktivisesti ryhmän työskentelyyn hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
Monivalintatehtävä, 0-10 pistettä
Oppimispäiväkirja, itsearviointi ja opettajan arviointi, 0-2 pistettä
Kaikki tehtävät tulee olla määräaikaan mennessä palautettu ja hyväksytysti suoritettu.
Pisteet käännetään arvosanaksi (hylätty - 5) erillisen arviointitaulukon mukaisesti.

Hylätty (0)

Kaikki arvioitavat tehtävät eivät ole hyväksyttyjä. Oppimistehtäviä ei ole palautettu aikataulussa. Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti, mutta on toteutettu sisällöltään ja laajuudeltaan suppeasti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä oppimistehtävissä. Tehtävät ovat tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut soveltaa tietoja oppimistehtävissä. Oppimistehtävistä palautetut dokumentit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia.