Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011364-3053

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 03.02.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 03.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 45

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Anne Antero
  • COS Opettaja

Ryhmät

  • MLIISK25
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2025
  • 03.02.2025 13:00 - 16:00, Työyhteisöviestintä 3011364-3053
  • 24.03.2025 13:00 - 16:00, Työyhteisöviestintä 3011364-3053
  • 19.05.2025 13:00 - 16:00, Työyhteisöviestintä 3011364-3053
  • 03.06.2025 13:00 - 16:00, Työyhteisöviestintä 3011364-3053

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa  analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa  käyttää kielenhuollon oppaita oman viestintänsä tukena
- tunnistaa erilaiset puheenvuorolajit ja argumentoinnin keinot
- osaa  arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa  kehittää viestintäänsä saamansa palautteen perusteella ja antaa rakentavaa palautetta
- osaa  arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan
- tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat
- tuntee yhteisöjen sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet.

Sisältö

1. Yksilön viestintä
- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto
 
2. Yhteisöviestintä
- sidosryhmäviestintä
- sisäinen ja ulkoinen viestintä

Oppimateriaalit

Kurssin työtilassa ITSissä oleva oppimismateriaali, tuntimateriaalit, kirjallisuutta opiskelijan oman valinnan mukaan, opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit työt. Kirjallisissa tehtävissä käytetään Turun AMK:n lähdemerkintäohjeita ja opintojaksoraporttipohjaa (ei opinnäytetyöraporttipohjaa tai itse tehtyä kirjoituspohjaa).

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain lähitunneilla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, johon valmistaudutaan ITS-työtilassa olevan materiaalin avulla ja joka on tehtävissä itsenäisesti koko kurssin ajan. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson aikana kiinnitetään erityistä huomiota vastuullisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja vahvistamiseen ja oikein toimimisen työkulttuuriin. Opintojaksolla käytetään digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen. Lähitunneilla tarvitaan tietokonetta.

Ilmoittautuminen kurssille tarkoittaa sitoutumista kurssin aikatauluihin, kurssin pelisääntöjen noudattamista ja aktiivista ja vastuullista työskentelyä pienryhmän kanssa. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin. Työt tehdään määräaikoina, niin kuin työelämässä. Jos et ole ehtinyt palauttaa tehtäviäsi kurssin kuluessa tai osallistua lähiopetukseen, suorituksesi hylätään ja voit osallistua seuraavaan toteutukseen. Seuraavaan toteutukseen tulee ilmoittautua ilmoittautumisaikana. Varaa aikaa toteutukseen tarvittava työaika.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti tai osallistumatta pienryhmätyöskentelyyn.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssin tehtäviä ovat
1. Dialogitentti
2. Ennakkotehtävät
3. Tutkimusraportti
4. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti
5. Seminaariesitys
6. Kolmen pointin puhe
Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia, joka koostuu lähitunneista, tuntitehtävistä, ennakkotehtävistä, itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmätyöskentelystä.

Sisällön jaksotus

The course is a professional communication course (not a grammar course) and is intended for students whose native language is Finnish or otherwise have C2-level language proficiency. The course is not an S2 course. It is aimed at business administration students.

Opintojakso on ammatillisen viestinnän kurssi (ei kielioppikurssi), ja se on tarkoitettu äidinkieleltään suomenkielisille tai muuten C2-kielitaitotason omaaville opiskelijoille. Kurssi ei ole S2-kurssi. Jakso on suunnattu vain monimuodon tradenomiopiskelijoille.

Opintojakso alkaa (2 op.) syyslukukaudella 2024 ja jatkuu (3 op.) kevätlukukaudella 2025. Opintojakso toteutetaan monimuoto-opetuksena ja lähitunneille osallistuminen on välttämätöntä oppimisen, tiedonkulun ja ryhmätyöskentelyn onnistumisen kannalta.
Opintojakso aloitetaan ennakkotehtävällä, johon sisältyy ilmoittautuminen pienryhmään. Pienryhmät muodostetaan ITSin ilmoittautumistoimintoa hyödyntäen.

Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan aloitustunnin jälkeen, jos opiskelija ei ole osallistunut aloitustunnille tai ei ole muutakaan näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Ohje: Opiskelijan ei tule luovuttaa opettajalle mitään henkilökohtaisia tai arkaluontoisia tietoja (esim. terveystiedot) kurssin yhteydessä.

Opintojaksolla harjoitellaan asiatyylisen ja saavutettavuusvaatimusten mukaisen tekstin tuottamista, lähdemerkintätekniikkaa, yhteiskirjoittamista, kielenhuollon apuvälineiden käyttöä sekä esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssilla viestitään oppitunneilla ja ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia. Hyvän viestintätavan mukaisesti jokaisen vastuulla on, että kurssia koskevat tiedot (ja kysymykset ja vastaukset) ovat kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.

48 TUNNIN VIESTINTÄSÄÄNTÖ. Kurssia koskeviin viesteihin tulee vastata 48 tunnin kuluessa (koskee opiskelijoita ja opettajaa). Jos opiskelija ei vastaa esimerkiksi pienryhmäläistensä viesteihin 48 tunnin kuluessa, ryhmäläiset pyytävät opettajaa ottamaan yhteyttä opiskelijaan. Jos opiskelija ei vastaa opettajan viestiin 48 tunnin kuluessa, hänet poistetaan pienryhmästä ja kurssi päättyy siihen. 48 tuntia käsittää vain arkipäivät, ei viikonloppuja tai opettajan työvapaata.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin tehtäviä ovat
1. Dialogitentti (opettaja arvioi, itsearviointi, vertaisarviointi)
2. Ennakkotehtävät (opettaja arvioi)
3. Tutkimusraportti (opettaja arvioi)
4. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti (monivalintatentin automaattinen arviointi)
5. Seminaariesitys (vertaisarviointi)
6. Kolmen pointin puhe (itsearviointi, vertaisarviointi)

Tutkimusraportti ja kolmen pointin puhe ovat pakollisia tehtäviä, jotka on hyväksytty, kun pistemäärä on vähintään puolet enimmäispistemäärästä. Muiden tehtävien tekemättä jättäminen ei estä kurssin hyväksymistä, jos vähimmäispistemäärä täyttyy, mutta vaikuttaa merkittävästi arvosanaan.
Arvosana 5 edellyttää aktiivsista osallistumista lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn, kaikkien tehtävien aikataulun mukaista hyväksyttyä suoritusta ja vähintään 91 pistettä tehtävistä. Tässä ei tehdä poikkeuksia, joten täydennyssuorituksessa arvosana voi olla enintään 4.

Tehtävistä kertynyt pistemäärä oikeuttaa arvosanaan seuraavasti:
100–91 pistettä, arvosana 5
90–81 pistettä, arvosana 4
80–71 pistettä, arvosana 3
70–61 pistettä, arvosana 2
60–51 pistettä, arvosana 1
50 tai vähemmän, arvosana 0 (hylätty).

Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, opettajan arvioinnin, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtäväkohtaiset arviointitaulukot ovat osa tehtäväkuvausta ja saatavilla ITSin työtilassa. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.

Opintojakson tehtävät arvioidaan viimeistään 3 viikon kuluttua tehtävän määräpäivästä. Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen. (Kolmeen viikkoon ei lasketa työvapaita.)

Hylätty (0)

Opintojakso hylätään, jos
- hyväksymisehdot eivät täyty esimerkiksi pakollisen tehtävän puuttumisen vuoksi tai myöhässä palauttamisen vuoksi
- opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen
- opiskelija ei ole osallistunut pienryhmätyöskentelyyn lainkaan tai hyvin vähän
- kokonaispistemäärä on 50 p. tai vähemmän.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn jonkin verran.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 51–60.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 61–70.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta.
Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 64–57.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 72–65.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on osallistunut ja sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija on osoittanut kurssilla erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan. Kaikki kurssin tehtävät on tehty ja palautettu määräaikoina.
Arvosana 5, kun pistemäärä on 91–100.