Suomen kieli ja viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: 1000BH89-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
60 - 96
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Anne Antero
- COS Opettaja
Ryhmät
-
PEYTES24APEYTES24A
-
PEYTES24Energia- ja ympäristötekniikka S24
-
PEYTES24BPEYTES24B
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina ovat kurssin tuntimateriaali, kirjallinen oppimismateriaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät. Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta ja Turun AMK:n lähdemerkintäohjeistusta.
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, dialogi, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain lähitunneilla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, johon valmistaudutaan ITS-työtilassa olevan materiaalin avulla ja joka on tehtävissä itsenäisesti koko kurssin ajan. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson aikana kiinnitetään erityistä huomiota vastuullisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja vahvistamiseen ja oikein toimimisen työkulttuuriin. Opintojaksolla käytetään digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen. Lähitunneilla tarvitaan tietokonetta.
Ilmoittautuminen kurssille tarkoittaa sitoutumista kurssin aikatauluihin, kurssin pelisääntöjen noudattamista ja aktiivista ja vastuullista työskentelyä pienryhmän kanssa. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin. Työt tehdään määräaikoina, niin kuin työelämässä. Jos et ole ehtinyt palauttaa tehtäviäsi kurssin kuluessa, suorituksesi hylätään ja voit osallistua seuraavaan toteutukseen. Seuraavaan toteutukseen tulee ilmoittautua ilmoittautumisaikana. Varaa aikaa toteutukseen tarvittava työaika.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti tai osallistumatta pienryhmätyöskentelyyn.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin tehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävät (opettaja arvioi)
2. Tutkimusraportti (opettaja arvioi)
3. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti (monivalintatentin automaattinen arviointi)
4. Kolmen pointin puhe (vertaisarviointi)
Kokonaistyömäärä on noin 80 tuntia, joka koostuu lähitunneista, tuntitehtävistä, ennakkotehtävistä, itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmässä työskentelystä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso on ammatillisen viestinnän kurssi (ei kielioppikurssi), joka on suunnattu äidinkielisille tai muuten C2-kielitaitotason omaaville ympäristö- ja energiatekniikan insinööriopiskelijoille. Kurssi ei ole S2- eli suomi toisena kielenä -kurssi. Kurssi on pakollinen, mutta jos koulusivistyskielesi ei ole suomi eikä ruotsi, voit valita tilalle kielitaitotasoasi vastaavan S2-kurssin.
Kurssi järjestetään kevätlukukaudella 2025 lukujärjestyksen mukaisesti. Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä kurssipaikan säilyttämiseksi, ja kurssilla on myöhemminkin läsnäolovelvollisia tunteja. Kurssi toteutetaan pääosin lähiopetuksena, ja tunneille osallistuminen on välttämätöntä oppimisen, tiedonkulun ja ryhmätyöskentelyn onnistumisen kannalta. Kyselytunnit ja ohjaukset ovat aina etätunteja (Zoom). Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan aloitustunnin jälkeen, jos opiskelija ei ole osallistunut aloitustunnille tai ei ole muutakaan näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Ohje: Opiskelijan ei tule luovuttaa opettajalle mitään henkilökohtaisia tai arkaluontoisia tietoja (esim. terveystiedot) kurssin yhteydessä.
Opintojaksolla harjoitellaan asiatyylisen ja saavutettavuusvaatimusten mukaisen tekstin tuottamista, lähdemerkintätekniikkaa, yhteiskirjoittamista, kielenhuollon apuvälineiden käyttöä, vuorovaikutustaitoja, keskustelutaitoja ja esiintymistaitoja. Pienryhmissä valitaan erikoistumisalueet työyhteisöviestinnän sisältöalueista.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssilla viestitään oppitunneilla ja ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia. Hyvän viestintätavan mukaisesti jokaisen vastuulla on, että kurssia koskevat tiedot (ja kysymykset ja vastaukset) ovat kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.
48 TUNNIN VIESTINTÄSÄÄNTÖ. Kurssia koskeviin viesteihin tulee vastata 48 tunnin kuluessa (koskee opiskelijoita ja opettajaa). Jos opiskelija ei vastaa esimerkiksi pienryhmäläistensä viesteihin 48 tunnin kuluessa, ryhmäläiset pyytävät opettajaa ottamaan yhteyttä opiskelijaan. Jos opiskelija ei vastaa opettajan viestiin 48 tunnin kuluessa, hänet poistetaan pienryhmästä ja kurssi päättyy siihen. 48 tuntia käsittää vain arkipäivät, ei viikonloppuja tai opettajan työvapaata.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin tehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävät (opettaja arvioi)
2. Tutkimusraportti (opettaja arvioi)
3. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti (monivalintatentin automaattinen arviointi)
4. Kolmen pointin puhe (vertaisarviointi)
Tutkimusraportti ja kolmen pointin puhe ovat pakollisia tehtäviä. Muiden tehtävien tekemättä jättäminen ei estä kurssin hyväksymistä, jos vähimmäispistemäärä täyttyy. Tehtävien puuttuminen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi arvosanaan. Kiitettävä arvosana edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä aikataulun mukaisesti.
Tehtävistä kertynyt pistemäärä oikeuttaa arvosanaan seuraavasti:
80–73 pistettä, arvosana 5
72–65 pistettä, arvosana 4
64–57 pistettä, arvosana 3
56–49 pistettä, arvosana 2
48–41 pistettä, arvosana 1
40 pistettä tai vähemmän, arvosana 0 (hylätty).
Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, opettajan arvioinnin, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtäväkohtaiset arviointitaulukot ovat osa tehtäväkuvausta ja saatavilla ITSin työtilassa. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Jos suorituksesi valmistuu kurssin päättymisen jälkeen (esimerkiksi täydentämällä kurssia seuraavalla kurssilla), arvosanasi voi olla enintään 4. Kiitettävä suoritus edellyttää aikataulun mukaista työsuoritusta. Opintojakson tehtävät arvioidaan viimeistään 3 viikon kuluttua tehtävän määräpäivästä. Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen. (Kolmeen viikkoon ei lasketa työvapaita.)
Hylätty (0)
Hyväksymisehdot eivät täyty, jos opiskelija on osallistunut lähitunneille tai ryhmän työskentelyyn vähän tai ei lainkaan, pakollisia tehtäviä ei ole tehty hyväksytysti tai yhteispistemäärä tehtävistä on 40 tai vähemmän.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja
tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn ja pienryhmätyöskentelyyn jonkin verran.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 48–41.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 56–49.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta.
Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 64–57.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 72–65.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti.
Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja edistänyt ryhmän työskentelyä, osallistunut tuntityöskentelyyn ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti sekä osoittanut erinomaisia vuorovaikutustaitoja toisten opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 5, kun tehtävien yhteispistemäärä on 80–73, kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti ja aikataulun mukaisesti.