Finnish Language and Communication (3 cr)
Code: 1000BH89-3011
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 29.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
29.01.2025 - 30.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Turku University of Applied Sciences
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 60 - 85
- Degree programmes
- Degree Programme in Mechanical Engineering
Realization has 22 reservations. Total duration of reservations is 30 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 29.01.2025 time 12:15 - 13:45 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Tue 04.02.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 04.02.2025 time 11:30 - 13:00 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 11.02.2025 time 10:00 - 11:15 (1 h 15 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
Tue 11.02.2025 time 11:45 - 13:00 (1 h 15 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 25.02.2025 time 10:15 - 11:30 (1 h 15 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
LEM_A311
Oppimistila BYOD
|
Tue 25.02.2025 time 11:30 - 13:00 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
LEM_A312
Oppimistila BYOD
|
Tue 04.03.2025 time 10:15 - 11:30 (1 h 15 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
LEM_A312
Oppimistila BYOD
|
Tue 04.03.2025 time 11:30 - 13:00 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 11.03.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
LEM_A317
Oppimistila
|
Tue 11.03.2025 time 11:30 - 13:00 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
LEM_A314
Oppimistila BYOD
|
Tue 18.03.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 kirjoituspaja |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
Tue 18.03.2025 time 11:30 - 13:00 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 kirjoituspaja |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 25.03.2025 time 13:00 - 14:00 (1 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
Raportin kyselytunti
|
Tue 25.03.2025 time 13:00 - 14:00 (1 h 0 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 Pienryhmien kirjoituspaja |
Raportin kyselytunti
|
Tue 01.04.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
LEM_A311
Oppimistila BYOD
|
Tue 01.04.2025 time 11:30 - 13:00 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
LEM_A314
Oppimistila BYOD
|
Wed 16.04.2025 time 10:15 - 11:30 (1 h 15 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Wed 16.04.2025 time 11:45 - 13:00 (1 h 15 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 22.04.2025 time 10:15 - 11:30 (1 h 15 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 22.04.2025 time 11:45 - 13:00 (1 h 15 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 29.04.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Suomen kieli ja viestintä 1000BH89-3011 |
ICT_C1035_Delta
DELTA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
The course is a professional communication course aimed at native or otherwise C2 level students in mechanical engineering. The course is not a S2 (Finnish as a Second Language) -course.
The course is compulsory, but if your school education language is not Finnish or Swedish, you can choose a S2 course that corresponds to your language skills level.
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Normal021falsefalsefalseFIX-NONEX-NONE
Materials
Oppimateriaalina ovat kurssin tuntimateriaali, kirjallinen oppimismateriaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät. Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta ja Turun AMK:n lähdemerkintäohjeistusta.
Teaching methods
Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, dialogi, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain lähitunneilla.
Exam schedules
Kurssilla on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, johon valmistaudutaan ITS-työtilassa olevan materiaalin avulla ja joka on tehtävissä itsenäisesti koko kurssin ajan. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.
Pedagogic approaches and sustainable development
Kestävä tulevaisuus edellyttää viestintätaitoisia työntekijöitä, jotka osaavat vaikuttaa ja toimia vastuullisesti monenlaisissa organisaatioissa. Viestinnän opintojakso tukee tätä tavoitetta. Opintojaksolla opiskelijat oppivat ilmaisemaan näkemyksiään luotettaviin lähteisiin perustuen sekä kirjallisesti että suullisesti. Opiskelijat harjoittelevat esittämään näkemyksiään rakentavasti, kuuntelemaan muita ja viemään osaltaan eteenpäin muutoksia, jotka tukevat kestävän kehityksen tavoitteita. Lisäksi näitä geneerisiä taitoja painotetaan opintojakson toteutuksessa ja menetelmissä, millä vahvistetaan opiskelijoiden kykyä toimia tiimeissä ja yksilöinä vastuullisina viestijöinä.
Opintojaksolla käytetään digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen. Lähitunneilla tarvitaan tietokonetta.
Ilmoittautuminen kurssille tarkoittaa sitoutumista kurssin aikatauluihin, kurssin pelisääntöjen noudattamista ja aktiivista ja vastuullista työskentelyä pienryhmän kanssa. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin. Työt tehdään määräaikoina, niin kuin työelämässä. Jos et ole ehtinyt osallistua pienryhmän työskentelyyn tai palauttaa tehtäviäsi määräpäivinä, ilmoittaudu seuraavaan vastaavaan toteutukseen ja varaa toteutuksen tarvittava työaika.
Completion alternatives
Opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti tai osallistumatta pienryhmätyöskentelyyn.
Student workload
Kurssin tehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävät (opettaja arvioi)
2. Tutkimusraportti (opettaja arvioi)
3. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti (monivalintatentin automaattinen arviointi)
4. Kolmen pointin puhe (vertaisarviointi)
Kokonaistyömäärä on noin 80 tuntia, joka koostuu lähitunneista, tuntitehtävistä, ennakkotehtävistä, itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmässä työskentelystä.
Evaluation methods and criteria
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin tehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävät (opettaja arvioi)
2. Tutkimusraportti (opettaja arvioi)
3. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti (monivalintatentin automaattinen arviointi)
4. Kolmen pointin puhe (vertaisarviointi)
Tutkimusraportti ja kolmen pointin puhe ovat pakollisia tehtäviä. Muiden tehtävien tekemättä jättäminen ei estä kurssin hyväksymistä, jos vähimmäispistemäärä täyttyy. Tehtävien puuttuminen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi arvosanaan. Kiitettävä arvosana edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä aikataulun mukaisesti.
Tehtävistä kertynyt pistemäärä oikeuttaa arvosanaan seuraavasti:
80–73 pistettä, arvosana 5
72–65 pistettä, arvosana 4
64–57 pistettä, arvosana 3
56–49 pistettä, arvosana 2
48–41 pistettä, arvosana 1
40 pistettä tai vähemmän, arvosana 0 (hylätty).
Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, opettajan arvioinnin, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtäväkohtaiset arviointitaulukot ovat osa tehtäväkuvausta ja saatavilla ITSin työtilassa. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Jos suorituksesi valmistuu kurssin päättymisen jälkeen (esimerkiksi täydentämällä kurssia seuraavalla kurssilla), arvosanasi voi olla enintään 4. Kiitettävä suoritus edellyttää aikataulun mukaista työsuoritusta. Opintojakson tehtävät arvioidaan viimeistään 3 viikon kuluttua tehtävän määräpäivästä. Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen. (Kolmeen viikkoon ei lasketa työvapaita.)
Failed (0)
Hyväksymisehdot eivät täyty, jos opiskelija on osallistunut lähitunneille tai ryhmän työskentelyyn vähän tai ei lainkaan, pakollisia tehtäviä ei ole tehty hyväksytysti tai yhteispistemäärä tehtävistä on 40 tai vähemmän.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja
tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn ja pienryhmätyöskentelyyn jonkin verran.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 48–41.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 56–49.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta.
Opiskelija on osallistunut tuntityöskentelyyn ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 64–57.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 72–65.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti.
Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja edistänyt ryhmän työskentelyä, osallistunut tuntityöskentelyyn ja pienryhmätyöskentelyyn aktiivisesti sekä osoittanut erinomaisia vuorovaikutustaitoja toisten opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 5, kun tehtävien yhteispistemäärä on 80–73, kaikki tehtävät on tehty hyväksytysti ja aikataulun mukaisesti.
Further information
Kurssilla viestitään oppitunneilla ja ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia. Hyvän viestintätavan mukaisesti jokaisen vastuulla on, että kurssia koskevat tiedot (ja kysymykset ja vastaukset) ovat kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.
48 TUNNIN VIESTINTÄSÄÄNTÖ. Kurssia koskeviin viesteihin tulee vastata 48 tunnin kuluessa (koskee opiskelijoita ja opettajaa). Jos opiskelija ei vastaa esimerkiksi pienryhmäläistensä viesteihin 48 tunnin kuluessa, ryhmäläiset pyytävät opettajaa ottamaan yhteyttä opiskelijaan. Jos opiskelija ei vastaa opettajan viestiin 48 tunnin kuluessa, hänet poistetaan pienryhmästä ja kurssi päättyy siihen. 48 tuntia käsittää vain arkipäivät, ei viikonloppuja tai opettajan työvapaata.