Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CR86-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 23
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Opettajat
- Anna-Mari Rosenlöf
- Marjo Harju
- Vastuuopettaja
- Marjo Harju
- Ryhmät
-
YKUHSK24Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
- Opintojakso
- TH00CR86
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 24.01.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa) |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Pe 07.02.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa) |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Pe 07.03.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa) |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Pe 25.04.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa) |
EDU_1089
Maskulin esitystila byod
|
Pe 23.05.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä TH00CR86-3001 |
EDU_2027
Frans muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelija syventää osaamistaan taide- ja kulttuuritoiminnan sekä eri taiteen muotojen ja luovan toiminnan merkityksistä ja vaikutuksista mielen hyvinvointiin, työhyvinvointiin ja aivoterveyteen.
Opintojaksolla opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat soveltamisprojektin esimerkiksi MIELI ry:n Mental Health Art Week -tapahtumaviikolle, joka toteutetaan 19.-25.5.2025, tai muuhun soveltuvaan kohteeseen.
Lisäksi opintojaksolla on opintojakson aihepiireihin johdattavia ennakkotehtäviä sekä oppimistehtäviä.
Lähiopetus Kupittaan kampuksella:
pe 24.1.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi
***
pe 7.2.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi
***
pe 7.3.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja aivoterveys
***
pe 25.4.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja työhyvinvointi
***
pe 23.5.2025 klo 13-16
Projektitoteutusten esittely ja kurssin päätöskerta.
Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- perustella taide- ja kulttuuritoiminnan sekä mielen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä
- kuvata tutkittuun tietoon perustuen mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- suunnitella asiakaslähtöisesti mielen hyvinvointia tukevaa ja kulttuurihyvinvointia edistävää toimintaa
- etsiä ja käyttää tutkittua tietoa mielenterveyspalvelujärjestelmän tarpeiden hahmottamisessa kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta
Sisältö
- tutkittu ja soveltava tieto kulttuurihyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin välisestä yhteydestä
- kulttuurihyvinvoinnin yhteys mielenterveyteen, aivoterveyteen ja työhyvinvointiin.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.
Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3 Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.
Lisätiedot
Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi