Siirry suoraan sisältöön

Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CR86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 12.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 23

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Anna-Mari Rosenlöf
  • Marjo Harju

Vastuuopettaja

Marjo Harju

Ryhmät

  • YKUHSK24
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • 24.01.2025 13:00 - 16:00, Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa)
  • 07.02.2025 13:00 - 16:00, Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa)
  • 07.03.2025 13:00 - 16:00, Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa)
  • 25.04.2025 13:00 - 16:00, Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa)
  • 23.05.2025 13:00 - 16:00, Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä TH00CR86-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- perustella taide- ja kulttuuritoiminnan sekä mielen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä
- kuvata tutkittuun tietoon perustuen mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- suunnitella asiakaslähtöisesti mielen hyvinvointia tukevaa ja kulttuurihyvinvointia edistävää toimintaa
- etsiä ja käyttää tutkittua tietoa mielenterveyspalvelujärjestelmän tarpeiden hahmottamisessa kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta

Sisältö

- tutkittu ja soveltava tieto kulttuurihyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin välisestä yhteydestä
- kulttuurihyvinvoinnin yhteys mielenterveyteen, aivoterveyteen ja työhyvinvointiin.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3 Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää osaamistaan taide- ja kulttuuritoiminnan sekä eri taiteen muotojen ja luovan toiminnan merkityksistä ja vaikutuksista mielen hyvinvointiin, työhyvinvointiin ja aivoterveyteen.

Opintojaksolla opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat soveltamisprojektin esimerkiksi MIELI ry:n Mental Health Art Week -tapahtumaviikolle, joka toteutetaan 19.-25.5.2025, tai muuhun soveltuvaan kohteeseen.

Lisäksi opintojaksolla on opintojakson aihepiireihin johdattavia ennakkotehtäviä sekä oppimistehtäviä.


Lähiopetus Kupittaan kampuksella:

pe 24.1.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi

***

pe 7.2.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi

***
pe 7.3.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja aivoterveys

***
pe 25.4.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja työhyvinvointi

***

pe 23.5.2025 klo 13-16
Projektitoteutusten esittely ja kurssin päätöskerta.

Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson suorituksen perusteena on jaksolla toteutettava oppimistehtävä. Opintojaksolla noudatetaan Arenen tekoälysuosituksen liikennevalomallia: https://arene.fi/ajankohtaista/ammattikorkeakoulut-paivittivat-tekoalysuosituksensa-yhdessa-kohti-pedagogisesti-kestavaa-tekoalyn-hyodyntamista/. Liikennevalomalliohjeistus esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Hylätty (0)

Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät. Osoittaa hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, hyödyntävänsä luovia lähestymistapoja sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa hyvin. Tehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista ja kirjallinen ilmaisu sujuvaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät. Osoittaa opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja kiitettävää soveltamista sekä hyödyntää luovia lähestymistapoja erinomaisesti. Tehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista ja kirjallinen ilmaisu erinomaista. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan oivaltavasti ja tehtävistä välittyy tutkiva ja reflektiivinen ajattelu.