Siirry suoraan sisältöön

Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CR86-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 23
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettajat
Anna-Mari Rosenlöf
Marjo Harju
Vastuuopettaja
Marjo Harju
Ryhmät
YKUHSK24
Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
Opintojakso
TH00CR86

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 24.01.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa)
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Pe 07.02.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa)
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Pe 07.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa)
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Pe 25.04.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä ( 25 opiskelijaa)
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Pe 23.05.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Kulttuuri ja taide mielen hyvinvoinnin edistäjänä TH00CR86-3001
EDU_2027 Frans muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija syventää osaamistaan taide- ja kulttuuritoiminnan sekä eri taiteen muotojen ja luovan toiminnan merkityksistä ja vaikutuksista mielen hyvinvointiin, työhyvinvointiin ja aivoterveyteen.

Opintojaksolla opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat soveltamisprojektin esimerkiksi MIELI ry:n Mental Health Art Week -tapahtumaviikolle, joka toteutetaan 19.-25.5.2025, tai muuhun soveltuvaan kohteeseen.

Lisäksi opintojaksolla on opintojakson aihepiireihin johdattavia ennakkotehtäviä sekä oppimistehtäviä.


Lähiopetus Kupittaan kampuksella:

pe 24.1.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi

***

pe 7.2.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja mielen hyvinvointi

***
pe 7.3.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja aivoterveys

***
pe 25.4.2025 klo 13-16
Teema: Taide, kulttuuri ja työhyvinvointi

***

pe 23.5.2025 klo 13-16
Projektitoteutusten esittely ja kurssin päätöskerta.

Tarkennukset mahdollisia käsiteltävien teemojen aiheissa ja keskinäisessä aikataulutuksessa (esim. ulkopuolisten alustajien aikataulujen mukaan).

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- perustella taide- ja kulttuuritoiminnan sekä mielen hyvinvoinnin välisiä yhteyksiä
- kuvata tutkittuun tietoon perustuen mielen hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä
- suunnitella asiakaslähtöisesti mielen hyvinvointia tukevaa ja kulttuurihyvinvointia edistävää toimintaa
- etsiä ja käyttää tutkittua tietoa mielenterveyspalvelujärjestelmän tarpeiden hahmottamisessa kulttuurihyvinvoinnin näkökulmasta

Sisältö

- tutkittu ja soveltava tieto kulttuurihyvinvoinnin ja mielen hyvinvoinnin välisestä yhteydestä
- kulttuurihyvinvoinnin yhteys mielenterveyteen, aivoterveyteen ja työhyvinvointiin.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Kansainvälisyys

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Liitos YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 3 Terveyttä ja hyvinvointia sekä 10 Eriarvoisuuden vähentäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson oppimistehtävät kuvataan tarkemmin Itslearning-alustalla.

Lisätiedot

Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Marjo Harju: marjo.harju@turkuamk.fi

Siirry alkuun